Figuur 3 Ketentoezicht en -onderzoek
Tot nu toe is voornamelijk aandacht besteedt aan het toezien op een correcte af
valverwijdering op grond van de EVOA en de Pmv. Voor beide zijn notities opge
steld door respectievelijk IMH en provincie, over de wijze waarop in concrete ge
vallen moet worden gehandhaafd. Net zoals de IMH dat gedaan heeft t.b.v. de
EVOA, sluit de provincie een convenant met politie, douane en Rijksverkeersin
spectie over de handhaving van de Pmv.
De overlegstructuur dient er toe bij te dragen dat de gewenste inhoudelijke basis
voor de samenwerking (analyse, beleid, uitvoering, monitoring, evaluatie) kan
worden gerealiseerd en er over tal van andere zaken door betrokken partijen effi
ciënt afstemming plaats kan vinden. Hiertoe kan nauw worden aangesloten op de
bestaande overlegstructuur in Fryslan en zal er ook in de toekomst sprake zijn
van bestuurlijk en ambtelijk overleg op provinciaal niveau (het (A)FMO) en be
stuurlijke en ambtelijk overleg op regionaal niveau (de RHO's, in Noord het breed
bestuurlijk/ambtelijk overleg genoemd). De bestuurlijke overleggen op beide ni
veaus zijn besluitvormend ten aanzien van die onderwerpen waarvan door de
partijen is vastgesteld dat afstemming op het betreffende niveau noodzake
lijk/wenselijk is. Let wel, ook bij besluitvorming op provinciaal niveau is gebieds-
differentiatie mogelijk. Ook de partijen die via het strafrechtelijk complement bij de
8
handhavingssamenwerking betrokken zijn nemen deel aan deze overleggen. Dit
onderstreept het streven tot samenwerking en nauwe afstemming tussen de be
stuurlijke en strafrechtelijke pijler.
Teneinde de afstemming en stroomlijning tussen de diverse overlegvormen te
waarborgen worden de provinciebrede taken en functies van overlegvormen
vastgelegd in een apart document. Wat betreft het FMO wordt in dit document
ook de wijze van besluitvorming geregeld.
Ten behoeve van concrete zaken wordt er lokaal handhavingsoverleg gevoerd
tussen gemeente en politie. Bij lokaal belang overstijgende situaties of zaken
waarbij meer dan twee partijen terzake bevoegd zijn, wordt de zaak ingebracht in
een uitvoeringsdriehoek (in Noord en Zuidwest) of zorgt het LHO er voor dat be
trokken bovenregionale partijen worden geïnformeerd (in De Friese Wouden).
Gezien het feit dat voor het Waddenzeegebied een uitwerking van de bestuurs
overeenkomst zal worden opgesteld, wordt in dit artikel ook de relatie met het
WHO benoemd. Deze overeenkomst zal worden geënt op de specifieke situatie
voor het Waddenzeegebied.
Meer en diepgaander dan via de overlegstructuren kan worden gerealiseerd, is
coördinatie en afstemming tussen partijen noodzakelijk. Het Servicepunt milieu-
wethandhaving (Seph) zal de spilfunctie vervullen om deze coördinatie en af
stemming te bewerkstelligen. Hiertoe zal het Seph de taken uitvoeren als ge
noemd in het eerste lid van dit artikel. Van de taken met betrekking het signaleren
en vertalen van landelijke ontwikkelingen van het onderdeel kenniscentrum wordt
gesteld dat de individuele partijen zelf veel beter de ontwikkelingen op het eigen
beleidsterrein kunnen volgen en ook veel beter voor het eigen beleidsterrein (lan
delijke) informatiebronnen kunnen ontsluiten. Wel dragen partijen er zorg voor dat
relevante informatie actief aan partijen en Seph wordt verstrekt.
Om recht te doen aan het voornemen om zowel provinciebreed als regionaal tot
coördinatie en afstemming te komen en ook tussen beide niveaus coördinatie en
afstemming te bewerkstelligen zal er één Seph voor geheel Fryslan worden op
gezet. Onderzocht zal worden in hoeverre één Seph-eenheid kan worden ingezet
voor de coördinatie en afstemming in het Waddenzeegebied. Dit zal mede afhan
gen van de geplande uitwerking van deze bestuursovereenkomst voor de Wad
denzee (zie ook art. 11, zesde lid).
Bij de ontwikkeling van het provinciebrede Seph staat voorop dat bestaande
verworvenheden ten aanzien van de coördinatie en afstemming moeten worden
behouden.
Voor de realisering van het provinciebreed Seph geldt een traject van maximaal
twee jaar.
Gezien de regierol van de provincie en het feit dat de rijksgelden voor het Seph
aan de provincie zullen worden verstrekt zal het Seph formeel bestuurlijk bij de
provincie moeten worden ondergebracht. De provincie is hiermee verantwoorde
lijk voor het functioneren van het Seph en zaken als bijvoorbeeld de begroting.
Nader zal moeten worden bekeken of mandatering of delegatie aan de orde is,
9
Toelichting op de bestuursovereenkomst
Hand ha vingssamen werking milieu we tgeving in Fryslan
Artikel 11 Overlegstructuur
Toelichting op de bestuursovereenkomst
Handhavingssamenwerking milieuwetgeving in Fryslan
Artikel 12 Coördinatie en afstemming