Figuur 3 Ketentoezicht en -onderzoek Tot nu toe is voornamelijk aandacht besteedt aan het toezien op een correcte af valverwijdering op grond van de EVOA en de Pmv. Voor beide zijn notities opge steld door respectievelijk IMH en provincie, over de wijze waarop in concrete ge vallen moet worden gehandhaafd. Net zoals de IMH dat gedaan heeft t.b.v. de EVOA, sluit de provincie een convenant met politie, douane en Rijksverkeersin spectie over de handhaving van de Pmv. De overlegstructuur dient er toe bij te dragen dat de gewenste inhoudelijke basis voor de samenwerking (analyse, beleid, uitvoering, monitoring, evaluatie) kan worden gerealiseerd en er over tal van andere zaken door betrokken partijen effi ciënt afstemming plaats kan vinden. Hiertoe kan nauw worden aangesloten op de bestaande overlegstructuur in Fryslan en zal er ook in de toekomst sprake zijn van bestuurlijk en ambtelijk overleg op provinciaal niveau (het (A)FMO) en be stuurlijke en ambtelijk overleg op regionaal niveau (de RHO's, in Noord het breed bestuurlijk/ambtelijk overleg genoemd). De bestuurlijke overleggen op beide ni veaus zijn besluitvormend ten aanzien van die onderwerpen waarvan door de partijen is vastgesteld dat afstemming op het betreffende niveau noodzake lijk/wenselijk is. Let wel, ook bij besluitvorming op provinciaal niveau is gebieds- differentiatie mogelijk. Ook de partijen die via het strafrechtelijk complement bij de 8 handhavingssamenwerking betrokken zijn nemen deel aan deze overleggen. Dit onderstreept het streven tot samenwerking en nauwe afstemming tussen de be stuurlijke en strafrechtelijke pijler. Teneinde de afstemming en stroomlijning tussen de diverse overlegvormen te waarborgen worden de provinciebrede taken en functies van overlegvormen vastgelegd in een apart document. Wat betreft het FMO wordt in dit document ook de wijze van besluitvorming geregeld. Ten behoeve van concrete zaken wordt er lokaal handhavingsoverleg gevoerd tussen gemeente en politie. Bij lokaal belang overstijgende situaties of zaken waarbij meer dan twee partijen terzake bevoegd zijn, wordt de zaak ingebracht in een uitvoeringsdriehoek (in Noord en Zuidwest) of zorgt het LHO er voor dat be trokken bovenregionale partijen worden geïnformeerd (in De Friese Wouden). Gezien het feit dat voor het Waddenzeegebied een uitwerking van de bestuurs overeenkomst zal worden opgesteld, wordt in dit artikel ook de relatie met het WHO benoemd. Deze overeenkomst zal worden geënt op de specifieke situatie voor het Waddenzeegebied. Meer en diepgaander dan via de overlegstructuren kan worden gerealiseerd, is coördinatie en afstemming tussen partijen noodzakelijk. Het Servicepunt milieu- wethandhaving (Seph) zal de spilfunctie vervullen om deze coördinatie en af stemming te bewerkstelligen. Hiertoe zal het Seph de taken uitvoeren als ge noemd in het eerste lid van dit artikel. Van de taken met betrekking het signaleren en vertalen van landelijke ontwikkelingen van het onderdeel kenniscentrum wordt gesteld dat de individuele partijen zelf veel beter de ontwikkelingen op het eigen beleidsterrein kunnen volgen en ook veel beter voor het eigen beleidsterrein (lan delijke) informatiebronnen kunnen ontsluiten. Wel dragen partijen er zorg voor dat relevante informatie actief aan partijen en Seph wordt verstrekt. Om recht te doen aan het voornemen om zowel provinciebreed als regionaal tot coördinatie en afstemming te komen en ook tussen beide niveaus coördinatie en afstemming te bewerkstelligen zal er één Seph voor geheel Fryslan worden op gezet. Onderzocht zal worden in hoeverre één Seph-eenheid kan worden ingezet voor de coördinatie en afstemming in het Waddenzeegebied. Dit zal mede afhan gen van de geplande uitwerking van deze bestuursovereenkomst voor de Wad denzee (zie ook art. 11, zesde lid). Bij de ontwikkeling van het provinciebrede Seph staat voorop dat bestaande verworvenheden ten aanzien van de coördinatie en afstemming moeten worden behouden. Voor de realisering van het provinciebreed Seph geldt een traject van maximaal twee jaar. Gezien de regierol van de provincie en het feit dat de rijksgelden voor het Seph aan de provincie zullen worden verstrekt zal het Seph formeel bestuurlijk bij de provincie moeten worden ondergebracht. De provincie is hiermee verantwoorde lijk voor het functioneren van het Seph en zaken als bijvoorbeeld de begroting. Nader zal moeten worden bekeken of mandatering of delegatie aan de orde is, 9 Toelichting op de bestuursovereenkomst Hand ha vingssamen werking milieu we tgeving in Fryslan Artikel 11 Overlegstructuur Toelichting op de bestuursovereenkomst Handhavingssamenwerking milieuwetgeving in Fryslan Artikel 12 Coördinatie en afstemming

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 26