Blad 2 het bouwplan aan redelijke eisen van welstand. Met de commissie zijn wij van opvatting, dat de snackcorner niet zal misstaan binnen het straat- en bebouwingsbeeld. Bedenkingen Het bouwplan is gepubliceerd als binnengekomen bouwplan en in het kader van de artikel 19 WRO-procedure Tijdens de bezwarentermijn zijn door het winkelcentrum Bilgaard, de heer J. Smith, Kingmastate 152, als eigenaar van de snackbar in het winkelcentrum, en de heer Cats, Brandemeer 4 4 schriftelijke bedenkingen ingebracht. Een kopie daarvan hebben wij op de gebruikelijke wijze voor u bij het bouwplan ter inzage gelegd. De bezwaarmakers voeren aan, dat er naast de huidige snackbar binnen het winkelcentrum geen behoefte bestaat aan nog een extra snackbar. De heer Cats is tevens bang voor overlast (door de aanwezigheid van het terras) en voor zwerfafval Ten aanzien van deze bedenkingen merken wij het volgende op. 1. Geen behoefte aan extra snackbar Bij de zoektocht naar een geschikt vervangende locatie voor de snackcorner van aanvrager zijn diverse plekken aan de orde geweest. Mede in het kader van het gemeentelijke horecabeleid, achten wij uiteindelijk de locatie aan het Ludinga als het meest geschikt. Op grond van het horecabeleid moet het zwaartepunt van de horeca in de binnenstad blijven liggen. Blijkens dit beleid is de groei van het aantal horecavestingen buiten de binnenstad niet gewenst. De horecavestigingen die buiten de binnenstad zijn gesitueerd, horen primair thuis binnen de wijk- en buurtwinkelcentra. Zoals aangegeven, vervangt de locatie aan het Ludinga de standplaats in Heechterp. Er is dan ook niet sprake van een uitbreiding van het aantal horecavestigingen, maar van een verplaatsing van een horecavestigingGelet op de situering, direct grenzend aan het overdekte winkelcentrum en op het daarbij behorende parkeerterrein, maakt de snackcorner deel uit van het buurtwinkelcentrum. Daarnaast heeft het winkelcentrum in Bilgaard een wijkoverstijgend karakter; niet alleen de bewoners van Bilgaard, maar ook veel bewoners uit andere wijken komen in dit centrum boodschappen doen. Gelet op de aard en omvang van dit winkelcentrum, achten wij het niet bezwaarlijk dat het aantal horecavestingen in dit centrum met de snack corner wordt uitgebreid. De vestiging van de snackcorner is dan ook in overeenstemming met ons horecabeleid. Blad 3 Een plek in een kleiner winkelcentrum, zoals bijvoorbeeld Lekkumerend, achten wij minder geschikt. In een kleiner winkelcentrum zijn de overlevingskansen voor meerdere horecagelegenheden kleiner. Gezien de omvang van de wijk en de grote aantallen bezoekers van het winkelcentrum, achten wij de locatie aan het Ludinga bij uitstek geschikt voor de snackcorner 2. Overlast/zwerfafval In tegenstelling tot de heer Cats, verwachten wij dat het terras bij de snackcorner geen onevenredige overlast voor omwonenden met zich mee zal brengen. Gezien de zeer geringe afmetingen van het terras (ong. 20 m2), kunnen er gelijktijdig slechts een zeer beperkt aantal klanten verblijven. Hierdoor is de kans op overlast zeer gering. De snackcorner ligt het dichtst bij de woningen aan het Ludinga. Ten opzichte van deze woningen, is het terras achter de snackcorner gesitueerd. Het gebouwtje zal voor de woningen aan het Ludinga dan ook als een soortement *geluidsbufferfungeren. Door de ruime afstand van de snackcorner tot de overige woningen, kan er voor deze woningen niet gesproken worden van enige aantasting van het woonklimaat, dan wel het veroorzaken van overlast. Naast de planologische procedure heeft aanvrager ook te maken met de milieuaspecten. Een snackbar wordt aangemerkt als een meldingsplichtig bedrijf op grond van de AMvB Horeca, Sport, Recreatie. In deze regeling wordt met name gekeken naar het eventueel veroorzaken van (b.v. geluids-) overlast. Aanvrager heeft reeds een melding gedaan. Het bedrijf zal moeten voldoen aan de hierin opgenomen normen. Verder zal aanvrager er voor zorgen, dat zowel binnen als buiten de snackcorner voldoende afvalbakken aanwezig zullen zijn. Aanvrager zal erop toezien, dat het afval daadwerke lijk in deze afvalbakken terecht zal komen. Ook zal aanvrager moeten beschikken over een horecavergunning op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening. Op grond van deze regeling worden o.a. beperkingen opgelegd wat betreft het sluitingsuur. Samengevat zijn wij dan ook van mening, dat: 1. het bouwplan uit ruimtelijk/stedenbouwkundig oogpunt aanvaardbaar is; 2. er geen sprake zal zijn van een onevenredige aantasting van het woonklimaat; 3. de ingebrachte bezwaren ongegrond zijn. Teneinde aan dit bouwplan medewerking te kunnen verlenen, is het noodzakelijk, dat voor het perceel een voorbereidingsbesluit wordt genomen. Hierdoor ontstaat de mogelijkheid vrijstelling te verlenen van het geldende bestemmingsplan. Wel dienen Gedeputee - Staten van Fryslan

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 274