tenniveau voor gemeenten en de bijdrage van het Wetterskip is mede gebaseerd op de landelijke lijn die door de Unie van Waterschappen is aangegeven. Wat betreft de rijksbijdrage is sprake van een keerzijdefinanciering. Tegenover iedere "rijksgulden" moet een regionale gulden staan (te betalen door gemeenten, Wet terskip en provincie). De structurele kosten worden voorlopig begroot op maximaal 1.062.000,- zijnde de kosten voor het uitvoeren van werkzaamheden ter grootte van drie Seph- eenheden. De begroting voor het Seph is als volgt opgebouwd (werkzaamheden voor drie eenheden en uitgaande van een volledig geïmplementeerd provincie- breed Seph): 4,5 fte schaal 11 (provinciale schaal) 462.000,- Overhead 50% 231.000,- Ondersteuning/secretariaat 15% 69.300,- Projectkosten 150.000,- Kosten informatievoorziening en -uitwisseling 150.000,- Totaal 1.062.000,- Tijdens de overgangsperiode is het van belang dat inzichtelijk wordt gemaakt welke kosten op regionaal niveau voor coördinatie en afstemming worden ge maakt en welke kosten op provinciaal niveau (door het nieuwe Seph). De ver deelsleutel is ook op de overgangssituatie van toepassing. Bovenstaande begroting vormt een indicatie van de structurele kosten voor handhavingssamenwerking. De praktijk zal uit moeten wijzen hoeveel structurele kosten daadwerkelijk met de handhavingssamenwerking zijn gemoeid. De looptijd van de overeenkomst is afgestemd op de rijksbijdrageregeling inzake de financiering van het Seph die een looptijd van vier jaar kent. Er is gekozen voor een praktisch hanteerbare wijzigingsbepaling, die geen af breuk doet aan de degelijkheid van de wijzigingsprocedure. Uitdrukkelijk is ervan afgezien om de wijziging afhankelijk te laten zijn van een expliciete instemming van alle betrokken partijen. In principe staat de overeenkomst open voor alle handhavingspartners. Gekozen is voor een lichte toetredingsregeling. Indien er tussen partijen een geschil over de uitvoering van afspraken ontstaat, dan wordt dit verschil vanzelfsprekend eerst tussen de partijen zelf besproken. 12 Indien verschil van inzicht blijft bestaan, wordt het geschil ter bemiddeling aan het FMO voorgelegd. Het ligt in de rede dat de provincie, gezien haar regierol, bij de bemiddeling een stimulerende en actieve rol vervult. Mocht bemiddeling onver hoopt niet tot oplossing van het geschil leiden dan wordt het geschil voorgelegd aan een arbitragecommissie. De samenstelling van deze commissie wordt gro tendeels bepaald door de bij het geschil betrokken partijen (wijzen ieder één ad viseur aan, die zonodig gezamenlijke een laatste adviseur benoemen, mocht het aantal adviseurs in eerste instantie een even aantal zijn.). Door het instellen van een dergelijke commissie berust het laatste woord bij ge schillen niet bij de provincie als regievoerder. Het geschil kan aan een onafhan kelijke commissie worden voorgelegd. Hierdoor wordt de regierol van de provin cie niet onnodig belast en kan het risico van belangenverstrengeling (immers de provincie is ook handhavingspartner) worden vermeden. De samenstelling van de arbitragecommissie is niet van tevoren vastgelegd. De ze is afhankelijk van het specifieke geschil. Wet- en regelgeving is voortdurend aan verandering onderhevig. Ook wet- en re gelgeving die betrekking heeft op deze overeenkomst zou kunnen veranderen. In dergelijke gevallen is het van belang dat veranderingen in de overeenkomst wor den verwerkt. Ondertekening Normaal gesproken hoort een overeenkomst te worden ondertekend in "zoveel voud" als er partijen bij de overeenkomst zijn, zodat iedere partij een originele versie van de overeenkomst heeft. Om praktische redenen, met name gezien het aantal partijen, is hiervan in dit geval afgezien en is de overeenkomst in tweevoud ondertekend. Een origineel wordt aan de minister van VROM verstuurd, het an dere origineel wordt door de provincie beheerd. Partijen ontvangen een gewaar merkt kopie. 13 Toelichting op de bestuursovereenkomst Hand ha vingssamen werking milieu wet ge ving in Fryslan Artikel 19 Looptijd Artikel 20 Evaluatie en verlenging Artikel 21 Aanpassing Artikel 22 Toetreding Artikel 23 Opzegging Artikel 24 Geschillenregeling Toelichting op de bestuursovereenkomst Handhavingssamenwerking milieuwetgeving in Fryslan Artikel 25 Nieuwe wet- en regelgeving

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 28