tenniveau voor gemeenten en de bijdrage van het Wetterskip is mede gebaseerd
op de landelijke lijn die door de Unie van Waterschappen is aangegeven. Wat
betreft de rijksbijdrage is sprake van een keerzijdefinanciering. Tegenover iedere
"rijksgulden" moet een regionale gulden staan (te betalen door gemeenten, Wet
terskip en provincie).
De structurele kosten worden voorlopig begroot op maximaal 1.062.000,- zijnde
de kosten voor het uitvoeren van werkzaamheden ter grootte van drie Seph-
eenheden. De begroting voor het Seph is als volgt opgebouwd (werkzaamheden
voor drie eenheden en uitgaande van een volledig geïmplementeerd provincie-
breed Seph):
4,5 fte schaal 11 (provinciale schaal) 462.000,-
Overhead 50% 231.000,-
Ondersteuning/secretariaat 15% 69.300,-
Projectkosten 150.000,-
Kosten informatievoorziening en -uitwisseling 150.000,-
Totaal 1.062.000,-
Tijdens de overgangsperiode is het van belang dat inzichtelijk wordt gemaakt
welke kosten op regionaal niveau voor coördinatie en afstemming worden ge
maakt en welke kosten op provinciaal niveau (door het nieuwe Seph). De ver
deelsleutel is ook op de overgangssituatie van toepassing.
Bovenstaande begroting vormt een indicatie van de structurele kosten voor
handhavingssamenwerking. De praktijk zal uit moeten wijzen hoeveel structurele
kosten daadwerkelijk met de handhavingssamenwerking zijn gemoeid.
De looptijd van de overeenkomst is afgestemd op de rijksbijdrageregeling inzake
de financiering van het Seph die een looptijd van vier jaar kent.
Er is gekozen voor een praktisch hanteerbare wijzigingsbepaling, die geen af
breuk doet aan de degelijkheid van de wijzigingsprocedure. Uitdrukkelijk is ervan
afgezien om de wijziging afhankelijk te laten zijn van een expliciete instemming
van alle betrokken partijen.
In principe staat de overeenkomst open voor alle handhavingspartners. Gekozen
is voor een lichte toetredingsregeling.
Indien er tussen partijen een geschil over de uitvoering van afspraken ontstaat,
dan wordt dit verschil vanzelfsprekend eerst tussen de partijen zelf besproken.
12
Indien verschil van inzicht blijft bestaan, wordt het geschil ter bemiddeling aan het
FMO voorgelegd. Het ligt in de rede dat de provincie, gezien haar regierol, bij de
bemiddeling een stimulerende en actieve rol vervult. Mocht bemiddeling onver
hoopt niet tot oplossing van het geschil leiden dan wordt het geschil voorgelegd
aan een arbitragecommissie. De samenstelling van deze commissie wordt gro
tendeels bepaald door de bij het geschil betrokken partijen (wijzen ieder één ad
viseur aan, die zonodig gezamenlijke een laatste adviseur benoemen, mocht het
aantal adviseurs in eerste instantie een even aantal zijn.).
Door het instellen van een dergelijke commissie berust het laatste woord bij ge
schillen niet bij de provincie als regievoerder. Het geschil kan aan een onafhan
kelijke commissie worden voorgelegd. Hierdoor wordt de regierol van de provin
cie niet onnodig belast en kan het risico van belangenverstrengeling (immers de
provincie is ook handhavingspartner) worden vermeden.
De samenstelling van de arbitragecommissie is niet van tevoren vastgelegd. De
ze is afhankelijk van het specifieke geschil.
Wet- en regelgeving is voortdurend aan verandering onderhevig. Ook wet- en re
gelgeving die betrekking heeft op deze overeenkomst zou kunnen veranderen. In
dergelijke gevallen is het van belang dat veranderingen in de overeenkomst wor
den verwerkt.
Ondertekening
Normaal gesproken hoort een overeenkomst te worden ondertekend in "zoveel
voud" als er partijen bij de overeenkomst zijn, zodat iedere partij een originele
versie van de overeenkomst heeft. Om praktische redenen, met name gezien het
aantal partijen, is hiervan in dit geval afgezien en is de overeenkomst in tweevoud
ondertekend. Een origineel wordt aan de minister van VROM verstuurd, het an
dere origineel wordt door de provincie beheerd. Partijen ontvangen een gewaar
merkt kopie.
13
Toelichting op de bestuursovereenkomst
Hand ha vingssamen werking milieu wet ge ving in Fryslan
Artikel 19 Looptijd
Artikel 20 Evaluatie en verlenging
Artikel 21 Aanpassing
Artikel 22 Toetreding
Artikel 23 Opzegging
Artikel 24 Geschillenregeling
Toelichting op de bestuursovereenkomst
Handhavingssamenwerking milieuwetgeving in Fryslan
Artikel 25 Nieuwe wet- en regelgeving