ligplaatsenbeleid gemeente Leeuwarden In het Aanwijzingsbesluit worden minimale en maximale lengtematen genoemd. Af en toe doet zich een geval voor waarbij in alle redelijkheid van de maximale lengtemaat afgeweken zou moeten kunnen worden. Daarom is in 1998 aan het Aanwijzingsbesluit een ontheffingsmogelijkheid toegevoegd. Het beleid is dat met het verlenen van zo'n ontheffing de maximale lengtemaat met niet meer dan 5 meter mag worden overschreden en de minimale lengtemaat met maximaal 3 meter verkleind mag worden. 2.2.3.3 Havengeld Het havengeld is geregeld in de door de gemeenteraad vastgestelde "Verordening op de heffing en de invordering van havengelden 1995". Het belastbaar feit is: "het gebruik met vaartuigen overeenkomstig de bestemming van voor de openbare dienst bestemde in de gemeente gelegen openbare vaarwaters, kaden en oevers, bij de gemeente in eigendom of in beheer en/of onderhoud of van andere voor de openbare dienst bestemde werken of inrichtingen, die in beheer en/of onderhoud zijn bij de gemeente danwel het genot van door of vanwege de gemeente verstrekte diensten Uitgangspunt bij het havengeld is dat het voor de gemeente kostendekkend is. De grondslagen voor het berekenen van het havengeld zijn het laadvermogen van het vaartuig, de oppervlakte van een vaartuig danwel de lengte van het vaartuig. In de bij de verordening behorende tarieventabel is het een en ander in bedragen uitgewerkt. De havengeldverordening is een algemene regeling waartegen geen bezwaar kan worden gemaakt. Wel kan tegen een concrete havengeldnota of -kwitantie bezwaar worden aangetekend. Ook de huur van de stroom- en watervoorziening valt onder de havengeldverordening. Deze gelden zijn bestemd om kapitaalslasten te dragen en om onderhoud te plegen aan de voorzieningen. In het geval van de havengelden treedt de gemeente op als ondernemer. De gemeente levert immers een dienst aan de klant. In verband daarmee moet de gemeente over de havengelden omzetbelasting afdragen. Bij het vaststellen van de tarieven heeft de gemeente de bevoegdheid rekening te houden met de kosten wegens afdracht van de verschuldigde omzetbelasting. Op grond van de havengeldverordening, artikel 1, de leden 19 en 20 wordt momenteel in de tarieventabel voor de pleziervaart uitgegaan van twee klassen. Dit onderscheid is gebaseerd op een verschil in voorzieningenniveau. 2.2.3.4 Leges De vergunningaanvrager dient de legeskosten te voldoen die door de gemeenteraad zijn vastgesteld in de legesverordening. Deze leges worden geheven, "voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een ligplaatsvergunning". In de praktijk worden leges uitsluitend in rekening gebracht wanneer men daadwerkelijk op de wachtlijst komt te staan. Als inschrijvingsdatum op de wachtlijst wordt de datum gebruikt waarop de leges door de gemeente zijn ontvangen. In de legesverordening is de bepaling opgenomen dat degene die zijn aanvraag schriftelijk intrekt 50% van de betaalde leges terug kan krijgen. 2.2.3.5 RZB Sinds 1 januari 1998 dienen de woonschipbewoners in Leeuwarden roerende zaakbelasting te betalen. De hoogte van deze belasting hangt af van de waarde van het woonschip. ligplaatsenbeleid gemeente Leeuwarden HOOFDSTUK 3.AANTALLEN LIGPLAATSEN 3.1 Huidige situatie Hieronder wordt per categorie vaartuig achtereenvolgens aangegeven: het aantal beschikbare ligplaatsen, het aantal dat daarvan bezet is en - indien van toepassing - het aantal lege plaatsen. De cijfers zijn een weergave van de situatie zoals deze was op 1 maart 1999. Tabel 3.1Ligplaatsen voor voormalige binnenvaartschepen Locatie Aantal ligplaatsen Aantal bezet Aantal leeg Westersingel 12 12 0 Eebuurt 1 1 0' Nieuwe Kade 5 5 0 Oostergrachtswal 8 8 0 Oosterkade 6 6 0 Nieuweweg 2 2 O2 Willemskade nz 12 7 5 Willemskade zz 12 9 -> J Emmakade nz 26 23 3 Emmakade zz 28 25 3 Totaal 115 101 14 Tabel 3.2: Ligplaatsen voor woonarken Locatie Aantal ligplaatsen Aantal bezet Aantal leeg Oostersingel 19 19 0 't Anker (Lekkum) 11 11 0 De Boeg (Bilgaard) 9 9 0 Totaal 42 42 0 Tabel 3.3: Ligplaatsen op Uitsterflocaties woonarken Locatie Aantal ligplaatsen Aantal bezet Bisschopsrak 3 J Oude Lune 5 5 Blokh. plein/Zuid.gracht 1 1 Hempens t/o school 1 1 Noordvlietslot 1 1 Holstmeerweg 2 2 Totaal 13 13 Tabel 3.4: Ligplaatsen voor voormalige binnenvaartschepen en/'of woonarken Locatie Aantal ligplaatsen Aantal bezet Aantal leeg De Leyte (Hempens) 6 6 0 Tabel 3.5: Ligplaatsen voor voormalige binnen- en zeevaartschepen Locatie Aantal ligplaatsen Aantal bezet Aantal leeg Harlingertrekweg 18 16 2 Tabel 3.6: Ligplaatsen voor werkplaatsschepen/werkschepen Locatie Aantal schepen Aantal bezet Aantal leeg Emmakade zz 1 1 0 Snekertrekweg 1 1 0 Totaal 2 2 0 1 Het betreft hier een uitsterflokatie 2 De Nieuweweg vervalt in verband met de aanleg van een busbaan: vervangende lokaties aan Emmakade

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 325