ligplaatsenbeleid gemeente Leeuwarden
In het Aanwijzingsbesluit worden minimale en maximale lengtematen genoemd. Af en toe doet zich een geval
voor waarbij in alle redelijkheid van de maximale lengtemaat afgeweken zou moeten kunnen worden. Daarom is
in 1998 aan het Aanwijzingsbesluit een ontheffingsmogelijkheid toegevoegd. Het beleid is dat met het verlenen
van zo'n ontheffing de maximale lengtemaat met niet meer dan 5 meter mag worden overschreden en de
minimale lengtemaat met maximaal 3 meter verkleind mag worden.
2.2.3.3 Havengeld
Het havengeld is geregeld in de door de gemeenteraad vastgestelde "Verordening op de heffing en de
invordering van havengelden 1995". Het belastbaar feit is:
"het gebruik met vaartuigen overeenkomstig de bestemming van voor de openbare dienst bestemde
in de gemeente gelegen openbare vaarwaters, kaden en oevers, bij de gemeente in eigendom of in
beheer en/of onderhoud of van andere voor de openbare dienst bestemde werken of inrichtingen,
die in beheer en/of onderhoud zijn bij de gemeente danwel het genot van door of vanwege de
gemeente verstrekte diensten
Uitgangspunt bij het havengeld is dat het voor de gemeente kostendekkend is. De grondslagen voor het
berekenen van het havengeld zijn het laadvermogen van het vaartuig, de oppervlakte van een vaartuig danwel de
lengte van het vaartuig. In de bij de verordening behorende tarieventabel is het een en ander in bedragen
uitgewerkt. De havengeldverordening is een algemene regeling waartegen geen bezwaar kan worden gemaakt.
Wel kan tegen een concrete havengeldnota of -kwitantie bezwaar worden aangetekend. Ook de huur van de
stroom- en watervoorziening valt onder de havengeldverordening. Deze gelden zijn bestemd om kapitaalslasten
te dragen en om onderhoud te plegen aan de voorzieningen. In het geval van de havengelden treedt de gemeente
op als ondernemer. De gemeente levert immers een dienst aan de klant. In verband daarmee moet de gemeente
over de havengelden omzetbelasting afdragen. Bij het vaststellen van de tarieven heeft de gemeente de
bevoegdheid rekening te houden met de kosten wegens afdracht van de verschuldigde omzetbelasting.
Op grond van de havengeldverordening, artikel 1, de leden 19 en 20 wordt momenteel in de tarieventabel voor
de pleziervaart uitgegaan van twee klassen. Dit onderscheid is gebaseerd op een verschil in
voorzieningenniveau.
2.2.3.4 Leges
De vergunningaanvrager dient de legeskosten te voldoen die door de gemeenteraad zijn vastgesteld in de
legesverordening. Deze leges worden geheven, "voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een
ligplaatsvergunning". In de praktijk worden leges uitsluitend in rekening gebracht wanneer men daadwerkelijk
op de wachtlijst komt te staan. Als inschrijvingsdatum op de wachtlijst wordt de datum gebruikt waarop de
leges door de gemeente zijn ontvangen. In de legesverordening is de bepaling opgenomen dat degene die zijn
aanvraag schriftelijk intrekt 50% van de betaalde leges terug kan krijgen.
2.2.3.5 RZB
Sinds 1 januari 1998 dienen de woonschipbewoners in Leeuwarden roerende zaakbelasting te betalen. De
hoogte van deze belasting hangt af van de waarde van het woonschip.
ligplaatsenbeleid gemeente Leeuwarden
HOOFDSTUK 3.AANTALLEN LIGPLAATSEN
3.1 Huidige situatie
Hieronder wordt per categorie vaartuig achtereenvolgens aangegeven: het aantal beschikbare ligplaatsen, het
aantal dat daarvan bezet is en - indien van toepassing - het aantal lege plaatsen.
De cijfers zijn een weergave van de situatie zoals deze was op 1 maart 1999.
Tabel 3.1Ligplaatsen voor voormalige binnenvaartschepen
Locatie
Aantal ligplaatsen
Aantal bezet
Aantal leeg
Westersingel
12
12
0
Eebuurt
1
1
0'
Nieuwe Kade
5
5
0
Oostergrachtswal
8
8
0
Oosterkade
6
6
0
Nieuweweg
2
2
O2
Willemskade nz
12
7
5
Willemskade zz
12
9
->
J
Emmakade nz
26
23
3
Emmakade zz
28
25
3
Totaal
115
101
14
Tabel 3.2: Ligplaatsen voor woonarken
Locatie
Aantal ligplaatsen
Aantal bezet
Aantal leeg
Oostersingel
19
19
0
't Anker (Lekkum)
11
11
0
De Boeg (Bilgaard)
9
9
0
Totaal
42
42
0
Tabel 3.3: Ligplaatsen op Uitsterflocaties woonarken
Locatie
Aantal ligplaatsen
Aantal bezet
Bisschopsrak
3
J
Oude Lune
5
5
Blokh. plein/Zuid.gracht
1
1
Hempens t/o school
1
1
Noordvlietslot
1
1
Holstmeerweg
2
2
Totaal
13
13
Tabel 3.4: Ligplaatsen voor voormalige binnenvaartschepen en/'of woonarken
Locatie
Aantal ligplaatsen
Aantal bezet Aantal leeg
De Leyte (Hempens)
6
6
0
Tabel 3.5: Ligplaatsen voor voormalige binnen- en zeevaartschepen
Locatie
Aantal ligplaatsen
Aantal bezet
Aantal leeg
Harlingertrekweg 18
16
2
Tabel 3.6: Ligplaatsen voor werkplaatsschepen/werkschepen
Locatie
Aantal schepen
Aantal bezet
Aantal leeg
Emmakade zz
1
1
0
Snekertrekweg
1
1
0
Totaal
2
2
0
1 Het betreft hier een uitsterflokatie
2 De Nieuweweg vervalt in verband met de aanleg van een busbaan: vervangende lokaties aan Emmakade