ligplaatsenbeleid gemeente Leeuwarden
HOOFDSTUK 8. CONCLUSIES EN AANBEVELINGEN
Het voorgestelde ligplaatsen beleid is enerzijds een codificatie van ongeschreven beleid en een herijking van het
geschreven, bestaand beleid. Anderzijds worden beleidswijzigingen en nieuw beleid voorgesteld.
Vaststelling van deze beleidnota houdt ten eerste in dat het wonen op het water in de gemeente Leewarden als
een volwaardige woonvorm en als een onmisbaar deel van de Leeuwarder woningmarkt wordt gezien. Uit
oogpunt van volkshuisvesting, in concreto het bieden van verschillende woontypen en woonmilieus, zal
nagegaan worden of er meer ligplaatsen in het buitengebied kunnen worden gerealiseerd, in welke vorm dan
ook.
In het kader van het vaststellen van bestaand geschreven en ongeschreven beleid en codificatie hiervan is het
begrippenkader van het ligplaatsenbeleid is nu duidelijk omschreven (zie 1.1). Voorts is een herziening van de
ligplaatsenregeling van de Algemene plaatselijke verordening Leeuwarden ter besluitvorming voorgelegd (zie
de bijlage) en een herziening van het Aanwijzingsbesluit ligplaatsen, kaden en wallen (bijlage).
Opgemerkt dient te worden dat het vervallen van de provinciale ligplaatsenverordening een forse uitbreiding van
het werkterrein van de havenmeester betekent en indirect voor de beleidsmedewerkers van de sector BOR en dat
daardoor de werkdruk toeneemt. Tenzij dit wordt vertaald naar extra formatie, betekent dit een automatische
prioritering van het toezicht cq. handhaving, inhoudende dat buiten de bebouwde kom van de stad Leeuwarden
niet zal worden opgetreden. Alleen bij calamiteiten wordt er in de rest van de stad, dus binnen de bebouwde
kom, opgetreden.
Ten aanzien van handhaving van opslag van zaken op kades of illegale bouwsels op gemeentegrond (kade) is
een paragraaf opgenomen. De handhaving hiervan wordt geïntensiveerd, uitsluitend bij heringerichte kades.
Enerzijds wordt de woonschipper een aantal voorzieningen geboden, anderzijds gaat de gemeente ervan uit dat
de kades dan gevrijwaard worden van opslag, het stappenplan handhaving is daarbij de richtlijn.
Aanbevelingen/Keuzes:
Ten aanzien van verschillende beleidswijzigingen cq. nieuw beleid worden de volgende zaken ter
besluitvorming voorgelegd:
1Het voorzieningenpeil bij de woonschepen moet worden verhoogd; het gaat hier om het uiterlijk van de
ligplaatsomgeving. Dit wordt gekoppeld aan de herinrichting van de kades/omgeving. Nieuwe
voorzieningen die in dit kader worden geboden, zijn: een vrije op- en afgang, een beugel voor de
afvalcontainer, voldoende en altijd bereikbare meerstenen en een fietsenberging. De Harlingertrekweg is
reeds alszodanig ingericht en de Emmakade wordt op dit moment overeenkomstig ingericht. De fïetsenbox
is nog in ontwikkeling. Aansluitend op het verhogen van de voorzieningenniveau, wordt stringent
gehandhaafd zoals hierboven omschreven.
2. De werkwijze ten aanzien van de wachtlijsten wordt vastgelsteld conform hetgeen in bijlage 1 is
opgenomen.
3. Het beleid ten aanzien van de aanwezigheid van bijboten en dubbel afmeren wordt vastgesteld, conform
hetgeen in bijlage 2 is opgenomen.
4. Het Aanwijzingsbesluit ligplaatsen, kaden en wallen 2000 wordt vastgesteld conform bijlage 3.
5. Vooralsnog zal geen gemeentelijke kluskade worden ontwikkeld.
6. De ligplaatsen in de gemeente worden vastgelegd in bestemmingsplannen.
7. Inherent aan het onder punt één gestelde wordt de kwaliteit van het uiterlijk van de woonschepen ook steeds
belangrijker. Ten behoeve hiervan zullen in samenwerking met Hüs en Hiem welstandseisen voor
woonschepen worden ontwikkeld.
ligplaatsenbeleid gemeente Leeuwarden
8. Gelet op het ontbreken van doorstroming op de gemeentelijke wachtlijst voor woonarken, en op verzoek
van de woonarkbewoners worden de vergunningen voor woonarken zakelijk in plaats van persoonlijk,
hetgeen betekent dat de vergunning gebonden is aan het schip, zodat deze met ligplaatsvergunning kan
worden verkocht. Dit is in de APV-regeling en in het Aanwijzingsbesluit ligplaatsen, kaden en wallen 2000
verwerkt.
9. Bij de voorstellen tot tariefswijziging zal dit jaar een wijziging van de havengeldverordening ter
besluitvorming worden voorgelegd, waardoor ten aanzien van de pleziervaart onderscheid wordt gemaakt
tussen drie klassen ligplaatsen, in plaats van twee.
10. Op verzoek van de Vereniging van Schippers te Leeuwarden vindt halfjaarlijks een overleg plaats tussen de
portefeuillehouder en vertegenwoordigers van de woonschipbewoners.
11Behoudens capaciteitsgebrek ten behoeve van handhaving, is handhaving veelal moeilijk zonder
gemeentelijke dwanghaven. In het verleden is reeds een verkennend onderzoek naar de haalbaarheid van
een dwanghaven (cq. opslagterrein) aan Schilkampen gedaan. Sindsdien is dit jaarlijks bij de
perspectiefvoorstellen voorgelegd.
12. Uit cultuur-historisch oogpunt kunnen de mogelijkheden voor een museumhaven tussen de Prins
Hendrikbrug en de Wirdumerpoortsbrug worden onderzocht. Indien dit gewenst is, wordt voorgesteld een
projectopdracht te verstrekken. Vooruitlopend op dit beleid wordt één ligplaats aangewezen voor een
museuminformatieschip, te weten Willemskade nz 60.
21