Blad 2 Uitgaande van maximaal 200 werknemers in de gebouwen (gemiddeld per werknemer 25 m2 bruto vloeroppervlak)mag het aantal parkeerplaatsen niet meer dan 40 bedragen. De situatietekening zoals die is ingediend bij de bouwaan- vraag gaf 87 parkeerplaatsen aan. Op ons verzoek is dat aantal teruggebracht tot 40. De gewijzigde situatietekening hebben wij eveneens ter inzage gelegd. Het aantal zoals begrepen in het bouwplan, stemt daar nu dan ook mee over een Er bestaat dringend behoefte aan kantoorruimte in Leeuwarden. Het bouwplan voorziet in een versterking van de stedenbouwkundig-ruimtelijke opzet van de as FEC-City. Wels tandsaspecten De Commissie voor Welstandsadvisering en Monumentenzorg Hüs en Hiem heeft ons bericht, dat het bouwplan voldoet aan redelijke eisen van welstand. Er is alleen een voorbehoud met betrekking tot de kleurkeuze van het mestelwerk. Geluidaspecten Een kantoorgebouw is in de Wet geluidhinder niet aangemerkt als geluidgevoelig. Er dient echter wel rekening te worden gehouden met een maximaal toelaatbaar geluidsniveau binnen. Dat mag maximaal 40 dB(A) bedragen. Dat betekent, dat er voorzieningen aan de gevel aan de Tesselschadestraat moeten worden getroffen, om het vereiste binnenniveau ook daad werkelijk te halen. Technisch is dat geen probleem. Bedenkingen Wij hebben het bouwplan met ingang van 11 november 1999 gedurende twee weken voor een ieder ter inzage gelegd. Er zijn gedurende die periode geen bedenkingen naar voren gebracht. Wel heeft het bestuur van de wijkvereniging de Toekomst-Vosseparkwijk ons twee punten onder de aandacht gebracht. In de eerste plaats vraagt men zich af of de parkeercapaciteit wel toereikend is. Daarnaast vreest men, dat de tegenover elkaar liggende uitritten van het CJIB en deze kantoren met name in de spits gevaarlijke situaties kan opleveren. Daarover merken wij het volgende op. Naar aanleiding van de parkeer- en verkeersperikelen rond het nieuw te bouwen kantoor van het CJIB op het Marnixveld, hebben wij met het bestuur van de wijkvereniging afge sproken, dat er voor 1 juli 2000 of zoveel later als nodig is in verband met eventuele bezwaren, een aantal verkeers maatregelen in de Vosseparkwijk zal worden getroffen, om eventuele overlast te voorkomen. Daarnaast zullen wij de vereniging binnenkort bijpraten over de stand van zaken rond het opstellen van vervoersplannen voor bedrijven in de FEC-City zone. Blad 3 Beide maatregelen - een beperkt aantal parkeerplaatsen en vervoermanagement - samen zijn erop gericht het gebruik van de auto in het woon-werkverkeer zoveel mogelijk terug te dringen De beide aansluitingen op de Tesselschadestraat leveren gelet op het geringe aantal verkeersbewegingen, verkeers technisch gezien geen onaanvaardbare situaties op. Wij streven bovendien naar een herinrichting van de Tesselschadestraat, waarin ook deze aansluitingen mee kunnen worden genomen. Onder mededeling, dat de Commissie Stadsontwikkeling u in haar vergadering van 21 december 1999 heeft geadviseerd met het nemen van het voorbereidingsbesluit in te stemmen, stellen wij u voor op basis hiervan de planologische procedure voort te zetten en als eerste stap daartoe genoemd voorbereidingsbesluit te nemen. De commissie heeft er bovendien mee ingestemd, de beslissing op het verzoek om vrijstelling aan ons college over te laten. Leeuwarden, 6 januari 2000. Burgemeester en wethouders van Leeuwarden, L.B.M. van Maaren-van Balen, burgemeester, mr. F.M.J. Steijvers, secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 37