Blad 2
Uitgaande van maximaal 200 werknemers in de gebouwen
(gemiddeld per werknemer 25 m2 bruto vloeroppervlak)mag
het aantal parkeerplaatsen niet meer dan 40 bedragen.
De situatietekening zoals die is ingediend bij de bouwaan-
vraag gaf 87 parkeerplaatsen aan. Op ons verzoek is dat
aantal teruggebracht tot 40. De gewijzigde situatietekening
hebben wij eveneens ter inzage gelegd. Het aantal zoals
begrepen in het bouwplan, stemt daar nu dan ook mee over
een
Er bestaat dringend behoefte aan kantoorruimte in
Leeuwarden. Het bouwplan voorziet in een versterking van de
stedenbouwkundig-ruimtelijke opzet van de as FEC-City.
Wels tandsaspecten
De Commissie voor Welstandsadvisering en Monumentenzorg Hüs
en Hiem heeft ons bericht, dat het bouwplan voldoet aan
redelijke eisen van welstand. Er is alleen een voorbehoud
met betrekking tot de kleurkeuze van het mestelwerk.
Geluidaspecten
Een kantoorgebouw is in de Wet geluidhinder niet aangemerkt
als geluidgevoelig. Er dient echter wel rekening te worden
gehouden met een maximaal toelaatbaar geluidsniveau binnen.
Dat mag maximaal 40 dB(A) bedragen. Dat betekent, dat er
voorzieningen aan de gevel aan de Tesselschadestraat moeten
worden getroffen, om het vereiste binnenniveau ook daad
werkelijk te halen. Technisch is dat geen probleem.
Bedenkingen
Wij hebben het bouwplan met ingang van 11 november 1999
gedurende twee weken voor een ieder ter inzage gelegd. Er
zijn gedurende die periode geen bedenkingen naar voren
gebracht. Wel heeft het bestuur van de wijkvereniging de
Toekomst-Vosseparkwijk ons twee punten onder de aandacht
gebracht. In de eerste plaats vraagt men zich af of de
parkeercapaciteit wel toereikend is. Daarnaast vreest men,
dat de tegenover elkaar liggende uitritten van het CJIB en
deze kantoren met name in de spits gevaarlijke situaties
kan opleveren.
Daarover merken wij het volgende op.
Naar aanleiding van de parkeer- en verkeersperikelen rond
het nieuw te bouwen kantoor van het CJIB op het Marnixveld,
hebben wij met het bestuur van de wijkvereniging afge
sproken, dat er voor 1 juli 2000 of zoveel later als nodig
is in verband met eventuele bezwaren, een aantal verkeers
maatregelen in de Vosseparkwijk zal worden getroffen, om
eventuele overlast te voorkomen. Daarnaast zullen wij de
vereniging binnenkort bijpraten over de stand van zaken
rond het opstellen van vervoersplannen voor bedrijven in de
FEC-City zone.
Blad 3
Beide maatregelen - een beperkt aantal parkeerplaatsen en
vervoermanagement - samen zijn erop gericht het gebruik van
de auto in het woon-werkverkeer zoveel mogelijk terug te
dringen
De beide aansluitingen op de Tesselschadestraat leveren
gelet op het geringe aantal verkeersbewegingen, verkeers
technisch gezien geen onaanvaardbare situaties op. Wij
streven bovendien naar een herinrichting van de
Tesselschadestraat, waarin ook deze aansluitingen mee
kunnen worden genomen.
Onder mededeling, dat de Commissie Stadsontwikkeling u in
haar vergadering van 21 december 1999 heeft geadviseerd met
het nemen van het voorbereidingsbesluit in te stemmen,
stellen wij u voor op basis hiervan de planologische
procedure voort te zetten en als eerste stap daartoe
genoemd voorbereidingsbesluit te nemen. De commissie heeft
er bovendien mee ingestemd, de beslissing op het verzoek om
vrijstelling aan ons college over te laten.
Leeuwarden, 6 januari 2000.
Burgemeester en wethouders van Leeuwarden,
L.B.M. van Maaren-van Balen, burgemeester,
mr. F.M.J. Steijvers, secretaris.