Blad 4
De exploitatie van te zijner tijd vier parkeergarages vindt
namelijk binnen de CV plaats. Hierin ligt een belangrijk
voordeel voor de gemeente omdat de baten en lasten van de
vier garages "bij elkaar" worden gebracht.
Tegenover de aanloopverliezen van de nieuwe garages staan
de inkomsten van de Klanderij en het Zaailand. Uit de ter
inzage gelegde exploitatieoverzichten blijkt dat een aantal
jaren het gezamenlijk resultaat van de vier garages nega
tief is. Uiteraard hangt een en ander samen met de uit
gangspunten, o.a. dat betreffende de bezettingsgraad. Gelet
op de toename van de mobiliteit en de rol van de auto wordt
na afzienbare termijn een omslag verwacht.
Een voordeel van de CV is verder dat de gemeente als com
manditair vennoot slechts aansprakelijk is tot het bedrag
dat ze heeft ingebracht.
Wat betreft de inbreng door ieder der partijen is een
onderscheid aangebracht in de bestaande parkeergarages en
de twee nieuwe (nog te bouwen) parkeergarages. Dit onder
scheid vloeit voort uit de aanpassing van de wet inzake
overdrachtsbelasting, welke aanpassing 30 september 1999 is
ingegaan, o.a. inhoudend dat bij overbrengen van vastgoed
in een CV nu ook overdrachtsbelasting verschuldigd is.
Derhalve zal van de bestaande garages Klanderij en Zaailand
het gebruik en genot in de CV worden ingebracht en van de
nieuwe garages zal de economische waarde worden ingebracht.
Voor de nieuwe garages geldt niet het regime van over
drachtsbelasting maar is het BTW-regime van toepassing.
(Deze inbrengconstructie houdt sowieso in dat ieder der
partijen het juridisch eigendom houdt van zijn/haar
garage (s)
Het tweede punt waarover wij uw instemming vragen is het
ter inzage gelegde concept van de oprichtingsakte voor de
Commanditaire Vennootschap. In het vorenstaande is al
aangegeven hoe de inbreng van de partijen zal zijn. Deze
inbreng is opgenomen in de oprichtingsakte.
Verder wordt geregeld de wijze waarop de CV gestalte wordt
gegeven en wat de partijen met elkaar terzake overeenkomen,
waaronder de regeling van de financiële aspecten tussen
partijen, alsmede de bestemming van de resultaten van de
CV. Middels uw instemming met deze oprichtingsakte neemt u
impliciet derhalve besluiten over de financiële aspecten.
Wat dit betreft zij in het bijzonder verwezen naar artikel
11 van de akte. Voor de prioritaire opbouw in dit artikel
zij verwezen naar de onderliggende stukken.
Blad 5
Concepten van de oprichtingsakte, waarin de afspraken van
de diverse overleggen zijn verwoord, zijn besproken met en
aangepast door ons advocaten-/notariskantoor in overleg met
de accountant, teneinde tot een notariële akte van oprich
ting te komen, welke nu in concept ter inzage ligt.
Naast artikel 11 zijn belangrijke artikelen die betreffende
de nodige goedkeuring door de commanditaire vennoot/de
gemeente van de openstellingstijden, de tarieven en enkele
andere zaken (artikel 7); het artikel betreffende de stem
verhoudingen en het stemmen, artikel 8, lid 6 en 7 (ieder
der vennoten kan één stem uitbrengen)bij staken van
de stemmen geeft bij de jaarrekening, jaarverslag, het
ondernemingsplan, de begroting en de budgetten voor het
komende jaar de stem van de gemeente de doorslag en bij
overige onderwerpen (behoudens die genoemd in artikel 7)
geeft de stem van de directeur van Parkeergarages BV de
doorslag (waarbij zij opgemerkt dat de directeur van de
Parkeergarages Leeuwarden BV verantwoording schuldig is aan
de Raad van Commissarissen, zijnde het Stichtingsbestuur)
Tegenover de doorslaggevende stem op onderdelen verplicht
de gemeente zich tot een aantal zaken, zoals zorg voor
adequate infrastructuur, bevorderen van de bezettingsgraad
van de parkeergarages, e.d. (artikel 9). Verder zijn er
gedragsregels opgenomen bij eventuele beëindiging van de
CV.
De Stichting heeft met deze concept-akte en de daarbij
behorende bijlagen ingestemd. Wij stellen u voor met
terugwerkende kracht de CV per 1 januari 2000 op te
richten, zodat er niet gedurende enkele maanden nog een
boekhouding van de bestaande situatie behoeft te worden
gevoerd. De Stichting/BV stemt hiermee in.
De constructie van de CV is zodanig gekozen dat de gemeente
rechtstreeks en de Stichting via de Parkeergarages BV (met
twee personen) in de vennootschap is vertegenwoordigd.
Gelet op de gedragslijn van de gemeente terzake (nota "wie
vertegenwoordigt de gemeente"stellen wij u voor de
gemeente in de CV te laten vertegenwoordigen door de
portefeuillehouder parkeerbeleid en diens vervanger.
Vanwege de diverse inhoudelijke aspecten betreffende het
parkeren (o.a. artikel over goedkeuringsrecht van de
gemeente), de inbreng van gemeentelijk eigendom, de
exploitatieaspecten van de garages en het dragen van de
verliezen door de gemeente, achten wij het gewenst dat er
rechtstreekse betrokkenheid is vanuit het ambtelijk
apparaat. Derhalve stellen wij u aanvullend voor dat de
voornoemde bestuurders zich kunnen laten vervangen door een
ambtenaar, i.e. de directeur dienst Stadsontwikkeling,
respectievelijk directeur Bedrijfsvoering.