Blad 4 De exploitatie van te zijner tijd vier parkeergarages vindt namelijk binnen de CV plaats. Hierin ligt een belangrijk voordeel voor de gemeente omdat de baten en lasten van de vier garages "bij elkaar" worden gebracht. Tegenover de aanloopverliezen van de nieuwe garages staan de inkomsten van de Klanderij en het Zaailand. Uit de ter inzage gelegde exploitatieoverzichten blijkt dat een aantal jaren het gezamenlijk resultaat van de vier garages nega tief is. Uiteraard hangt een en ander samen met de uit gangspunten, o.a. dat betreffende de bezettingsgraad. Gelet op de toename van de mobiliteit en de rol van de auto wordt na afzienbare termijn een omslag verwacht. Een voordeel van de CV is verder dat de gemeente als com manditair vennoot slechts aansprakelijk is tot het bedrag dat ze heeft ingebracht. Wat betreft de inbreng door ieder der partijen is een onderscheid aangebracht in de bestaande parkeergarages en de twee nieuwe (nog te bouwen) parkeergarages. Dit onder scheid vloeit voort uit de aanpassing van de wet inzake overdrachtsbelasting, welke aanpassing 30 september 1999 is ingegaan, o.a. inhoudend dat bij overbrengen van vastgoed in een CV nu ook overdrachtsbelasting verschuldigd is. Derhalve zal van de bestaande garages Klanderij en Zaailand het gebruik en genot in de CV worden ingebracht en van de nieuwe garages zal de economische waarde worden ingebracht. Voor de nieuwe garages geldt niet het regime van over drachtsbelasting maar is het BTW-regime van toepassing. (Deze inbrengconstructie houdt sowieso in dat ieder der partijen het juridisch eigendom houdt van zijn/haar garage (s) Het tweede punt waarover wij uw instemming vragen is het ter inzage gelegde concept van de oprichtingsakte voor de Commanditaire Vennootschap. In het vorenstaande is al aangegeven hoe de inbreng van de partijen zal zijn. Deze inbreng is opgenomen in de oprichtingsakte. Verder wordt geregeld de wijze waarop de CV gestalte wordt gegeven en wat de partijen met elkaar terzake overeenkomen, waaronder de regeling van de financiële aspecten tussen partijen, alsmede de bestemming van de resultaten van de CV. Middels uw instemming met deze oprichtingsakte neemt u impliciet derhalve besluiten over de financiële aspecten. Wat dit betreft zij in het bijzonder verwezen naar artikel 11 van de akte. Voor de prioritaire opbouw in dit artikel zij verwezen naar de onderliggende stukken. Blad 5 Concepten van de oprichtingsakte, waarin de afspraken van de diverse overleggen zijn verwoord, zijn besproken met en aangepast door ons advocaten-/notariskantoor in overleg met de accountant, teneinde tot een notariële akte van oprich ting te komen, welke nu in concept ter inzage ligt. Naast artikel 11 zijn belangrijke artikelen die betreffende de nodige goedkeuring door de commanditaire vennoot/de gemeente van de openstellingstijden, de tarieven en enkele andere zaken (artikel 7); het artikel betreffende de stem verhoudingen en het stemmen, artikel 8, lid 6 en 7 (ieder der vennoten kan één stem uitbrengen)bij staken van de stemmen geeft bij de jaarrekening, jaarverslag, het ondernemingsplan, de begroting en de budgetten voor het komende jaar de stem van de gemeente de doorslag en bij overige onderwerpen (behoudens die genoemd in artikel 7) geeft de stem van de directeur van Parkeergarages BV de doorslag (waarbij zij opgemerkt dat de directeur van de Parkeergarages Leeuwarden BV verantwoording schuldig is aan de Raad van Commissarissen, zijnde het Stichtingsbestuur) Tegenover de doorslaggevende stem op onderdelen verplicht de gemeente zich tot een aantal zaken, zoals zorg voor adequate infrastructuur, bevorderen van de bezettingsgraad van de parkeergarages, e.d. (artikel 9). Verder zijn er gedragsregels opgenomen bij eventuele beëindiging van de CV. De Stichting heeft met deze concept-akte en de daarbij behorende bijlagen ingestemd. Wij stellen u voor met terugwerkende kracht de CV per 1 januari 2000 op te richten, zodat er niet gedurende enkele maanden nog een boekhouding van de bestaande situatie behoeft te worden gevoerd. De Stichting/BV stemt hiermee in. De constructie van de CV is zodanig gekozen dat de gemeente rechtstreeks en de Stichting via de Parkeergarages BV (met twee personen) in de vennootschap is vertegenwoordigd. Gelet op de gedragslijn van de gemeente terzake (nota "wie vertegenwoordigt de gemeente"stellen wij u voor de gemeente in de CV te laten vertegenwoordigen door de portefeuillehouder parkeerbeleid en diens vervanger. Vanwege de diverse inhoudelijke aspecten betreffende het parkeren (o.a. artikel over goedkeuringsrecht van de gemeente), de inbreng van gemeentelijk eigendom, de exploitatieaspecten van de garages en het dragen van de verliezen door de gemeente, achten wij het gewenst dat er rechtstreekse betrokkenheid is vanuit het ambtelijk apparaat. Derhalve stellen wij u aanvullend voor dat de voornoemde bestuurders zich kunnen laten vervangen door een ambtenaar, i.e. de directeur dienst Stadsontwikkeling, respectievelijk directeur Bedrijfsvoering.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 382