Vrijwilligerswerk in Leeuwarden Bijlage 3 Dhr. H. Winter, directeur van de Paulusschool, katholieke basisschool. Datum: 18 mei 1999 Naar aanleiding van de vragen/itemlijst zijn de volgende zaken aan de orde geweest. 1. Situatie Zoals de meeste basisscholen maakt ook de Paulusschool veel gebruik van vrijwilligers. Het gaat vooral om de volgende activiteiten: begeleiden en organiseren van activiteiten, hulp in de klas, tussenschoolse opvang, ouderraad, medezeggenschapsraad. De Paulusschool organiseert ook buitenschoolse activiteiten maar is geen buurtschool. 2. Werving van vrijwilligers Vrijwilligers worden voornamelijk geworven onder ouders, oud leerlingen en grootouders. Dat gaat via directe werving en via mond op mond reclame. De werving vraagt constante aandacht, maar het lukt tot nu toe om vrijwilligers te vinden voor de bestaande activiteiten en commissies. De school is bekend met de Vrijwilligerscentrale maar maakt er geen gebruik van. Daarvoor is geen speciale reden. Tot nu toe is het niet echt nodig geweest. 3. Scholing en begeleiding vrijwilligers De school maakt gebruik van de cursussen die het Steunpunt Tussenschoolse Opvang (bij SKL) organiseert voor vrijwilligers in de TSO. Verder worden er vanuit het school bestuur cursussen georganiseerd voor MR-leden. Voor de bij activiteiten betrokken vrijwilligers is er een organisatiemodel van allerlei commissies en werkgroepen die onder leider van een vrijwillige coördinator overleggen en afstemmen. De begeleiding en kennisoverdracht over de werkzaamheden vindt daar plaats. De begeleiding van l-D-werknemers en W.I.W.-ers geschiedt door de directeur en de leerkrachten. De kosten voor cursussen worden betaald uit het schoolbudget en het budget voor de ouderraad. 4. Onkostenvergoedingen en verzekeringen De vrijwilligers zijn verzekerd. Onkostenvergoedingen, m.u.v. reiskostenvergoedingen zijn er niet. Waardering voor het werk van vrijwilligers blijkt uit betrokkenheid, omgangsvormen en feestavond(en) die voor hen worden georganiseerd. 5. Gebruik maken van gesubsidieerde arbeid/participatie langdurig werklozen De school maakt veel gebruik van gesubsidieerde arbeid. Er zijn 2 l-D-werknemers voor conciërgewerkzaamheden en 2 W.I.W.-ers voor klassenassistent taken. Verder maakt de school gebruik van stagiaires. Er is geen ervaring met langdurig werkloze vrijwilligers die in het kader van een traject vrijwilligerswerk doen op de school. De bereidheid om hier aan mee te werken is er wel. Er is geen menskracht om deze groep goed te kunnen begeleiden. Vrijwilligerswerk in Leeuwarden Bijlage 3 Uit ervaringen met gesubsidieerde arbeidskrachten weet de directeur dat externe begeleiding bij problemen van groot belang is. De begeleiding van St. Werkwijzer acht hij bij probleemgevallen niet altijd optimaal. 6. Rol van de gemeente Gemeente zou financieel kunnen bijdrage in een onkostenvergoeding/bonus aan vrijwilligers. Op die manier laat zij zien dat zij het vrijwilligerswerk belangrijk vindt en toont zij waardering. In het kader van de verantwoordelijkheid van de gemeente voor de huisvesting van scholen, wordt gevraagd om bij nieuwbouw/verbouw van scholen rekening te houden met een aantal aparte activiteitenruimten, juist ook om vrijwilligers in staat te stellen hun werk goed te doen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 400