Dhr. S. Riemersma, Mercurius. Datum: 20 mei 1999 Vrijwilligerswerk in Leeuwarden Bijlage 3 onkostenvergoedingen. Op dit moment is er geen sprake van onenigheid tussen mensen voor wat betreft onkostenvergoedingen e.d., want het onderscheid in taken, verantwoordelijkheden e.d. is helder en wordt door iedereen aanvaard. Het zou niet wenselijk zijn mensen uit fase 4 met een forse bonus als vrijwilliger tussen de anderen te laten werken. Dit zou wel een ongewenste ongelijkheid met zich meebrengen. Als 'beloning' zou het bestuur de vrijwilligers graag iets extra's bieden, mede om er voor te zorgen dat een vrijwilliger langer blijft. Zo mogelijk probeert men een vrijwilliger te stimuleren zijn of haar talenten verder te ontwikkelen, zich te ontplooien. Dit zou kunnen door een vrijwilliger een cursus te laten volgen, of aan een kijk- en doedag mee te laten doen. Hier zou eigenlijk een apart budget voor beschikbaar moeten zijn, een 'opleidingsbudget'. Het wordt nu een enkele keer betaald uit de bar-omzet, maar daar moet al zo veel van betaald worden. 5. Fase 4 Er zijn veel 'fase-4 mensen' in huis. Men heeft daar veel en goede ervaring mee. Ook hier geldt dat ieders inzet welkom is en ieders capaciteiten worden gewaardeerd. De methodiek en kracht van Maatwerk zou ook voor deze groep ingezet kunnen worden richting vrijwilligerswerk. Maatwerk zou de opdracht kunnen krijgen vrijwilligers naar het buurtcomité te sturen. De coaching blijft dan bij Maatwerk liggen, de werkbegeleiding bij het buurtcomité. Mensen willen best graag iets terug doen voor de maatschappij, meedoen aan de maatschappij. Maar, ze zijn vergeten hoe dat moet, ze weten niet hoe ze dat aan moeten pakken. Deze mensen zou je met zachte dwang én goede begeleiding best kunnen sturen om weer eens iets te gaan doen. 6. Rol gemeente/ideeën Bedenk bij het opstellen van allerlei regeltjes, dat iedere vrijwilligersorganisatie heel ander is, en dat niet alle regeltjes toepasbaar zijn voor iedere club. De gemeente zou een rol kunnen spelen in: in het algemeen: het verstrekken van financiële middelen, b.v. ten bate van opleiding of onkostenvergoeding; het geven van een opdracht aan b.v. Maatwerk om mensen richting vrijwilligerswerk te begeleiden; het meehelpen oplossingen verzinnen voor het vergrijzingsprobleem (idee Zwolle: één na laatste klas middelbare school verplicht een aantal weken vrijwilligerswerk; sommige jongeren blijven daarna bij het vrijwilligerswerk hangen); het eindelijk eens vaststellen van een vrijwilligersbeleid. 7. Rol gemeente Hierboven is al aangegeven dat de gemeente een rol zou kunnen spelen in verschillende opzichten. Vrijwilligerswerk in Leeuwarden Bijlage 3 Toevallig belde de heer Riemersma, manager Marketing Public Relations, om een afspraak te maken, omdat hij gehoord had dat de gemeente met een kadernota vrijwilligersbeleid bezig is. Het hieronder genoemde bevat de hoofdpunten; de algemene obstakels die ook door andere organisaties en door Anneke Weimar genoemd zijn, zijn niet weer vermeld. Naar aanleiding van de vragen/itemlijst zijn de volgende zaken aan de orde geweest. 1. Algemeen Mercurius wil in de toekomst verder gaan met de ingezette professionalisering. Uitbreiding naar nieuwe mediamogelijkheden, versterking van 'nevenproducten' als reclame- en marketingdiensten, e.a. 2. Vrijwilligers Vanuit de optiek van vrijwilligers ziet hij vele mogelijkheden. a. Ten behoeve van vrijwilligersorganisaties in Leeuwarden Mercurius kan als doorgeefluik van informatie fungeren en als promotiekanaal. Organisaties kunnen via Mercurius (b.v. teletekst, tekst t v.) hun organisatie presenteren, tegen het niet-commerciële tarief. Het hele veld op sociaal, maatschappelijk, sportief en cultureel gebied kan zo in beeld gebracht worden. Ook kunnen organisaties gebruik maken van de deskundigheid en apparatuur die Mercurius in huis heeft m.b.t. reclame, commercials, e.d. Op termijn is dit gemakkelijk aan te sluiten op de huidige inzet van Mercurius op internet-gebied. b. Vrijwilligerswerk als item Er zou bijvoorbeeld een maandelijks t.v.-programma over vrijwilligerswerk kunnen komen. Ook kan gedacht worden aan een soort vacaturekrant, wellicht elektronisch gekoppeld aan het Vrijwilligerssteunpunt. Dit alles eventueel aangevuld met radio-programma's. c. Mercurius als vrijwilligersorganisatie Mercurius is natuurlijk zelf ook een vrijwilligersorganisatie. Ook voor hen speelt dat het lastig is de goede (opgeleide) vrijwilligers te werven en te behouden. Er moet een stimulans zijn om ze binnen de poorten te houden. Goede begeleiding en scholing speelt hierin een cruciale rol. Ook is vergoeding van kosten (gemaakte reiskosten, maar ook b.v. koffie) eigenlijk noodzakelijk. Als Mercurius middelen heeft om een begeleider/opleider in te schakelen, kan Mercurius veel bieden aan vrijwilligers en werkzoekenden. Er kunnen werkgelegenheidstrajecten worden uitgezet van bijvoorbeeld 1,5 a 2 jaar inclusief een stukje scholing, waarna de mensen kunnen doorstromen naar betaald werk. Een dergelijk opleidingsplan kan wellicht ontwikkeld worden in samenwerking met de opleidingsfaciliteiten van Oog in Groningen. Dit kan dus alleen als het huidige 'programma-personeel' niet belast wordt met de begeleiding/opleiding, hun prioriteit is immers het maken van programma's e.d. Zowel het onder a., b., als c. genoemde kost natuurlijk geld. Naast een eventuele subsidie in deze kosten te verschaffen, kan de gemeente ook meer sturen in de zin van partijen bij elkaar brengen

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 403