Reactienota bij 'Vrijwilligerswerk in Leeuwarden' OVOL, welk projekt in de nieuwe structuur van de BV Sport onderdeel uitmaakt van de afdeling Verenigingsondersteuning en Sportontwikkeling (VOS). Vrijwilligerscentrale Het eerste voorstel van de fractie omtrent de vrijwilligerscentrale betreft het aanhaken van de centrale aan het CW1 in oprichting. Kortheidshalve wordt u verwezen naar de inhoud van de gemeentelijke beleidsnota, waar onze argumenten staan om dat in dit stadium nog niet te doen. Een tweede voorstel betreft de 'begeleidingsfunctie' die het Vrijwilligerssteunpunt kan uitoefenen, mogelijk gemaakt door het aantrekken van een betaalde beroepskracht. Ook op dit onderdeel gaat de beleidsnota uitvoerig in. Wij zien vooralsnog geen redenen om ons standpunt in dezen te wijzigen, wij blijven van mening dat de begeleiding van die vrijwilligers die extra ondersteuning nodig hebben door daartoe uitgeruste en deskundige organisaties dient te gebeuren. Het is voor ons geen kerntaak van het Vrijwilligerssteunpunt. Fonds voor vrijwilligerswerk De beleidslijn inzake het ondersteunen van activiteiten of projekten waar vrijwilligers een rol in spelen is een heldere: de activiteiten of projekten worden beoordeeld op basis van de criteria die op de werksoort waarbinnen het projekt of de activiteit valt van toepassing zijn. Het maakt daarbij in principe niet uit of het projekt/de activiteit geheel of gedeeltelijk op vrijwilligers draait. De activiteit wordt binnen de van toepassing zijnde criteria op haar merites beoordeeld. Mocht de activiteit de selectie doorstaan, dan wordt de ingediende begroting beoordeeld en het subsidiebedrag vastgesteld. De mogelijkheden per werksoort om subsidie te ontvangen hangen derhalve af van de subsidie-verordeningen en bijbehorende budgetten, ofwel van de begrotingsposten die in een eerder stadium door de gemeenteraad zijn vastgesteld. Op deze wijze bepaalt de gemeenteraad in hoofdlijnen waar de middelen voor ingezet kunnen worden, en is aan alle subsidie-vragers duidelijk wat de spelregels zijn. Het voorkomt willekeur in de beoordeling van aanvragen. Het door de PvdA-ffactie gesignaleerde knelpunt dat procedures lang kunnen duren en financiële ruimte soms moeilijk te vinden is, wordt door ons onderkend. Dit treft echter niet alleen het vrijwilligerswerk. Momenteel wordt bekeken of de huidige subsidiesystematiek binnen de wettelijke mogelijkheden veranderd kan worden, om tegemoet te komen aan de wens om sneller en flexibeler in te kunnen spelen op ontwikkelingen in de maatschappij. De regierol van de gemeente en de ambitie om te sturen op doelen en te faciliteren op instrumenten dient hierin meegenomen te worden. Wij hebben de commissie welzijn hierover een eerste schets voorgelegd in juni '99; in de loop van 2000 kunt u een nader uitgewerkt voorstel tegemoet zien. I magoverbetering Om het imago van het vrijwilligerswerk te verbeteren en de waardering voor het werk te benadrukken worden ook in de gemeentelijke beleidsnota een aantal maatregelen voorgesteld. Sociale activering De notitie onderschrijft het belang van vrijwilligerswerk voor mensen die in een isolement verkeren en de noodzaak van goede begeleiding van deze mensen op weg naar een betere toekomst, al dan niet met vrijwilligerswerk. Deze visie wijkt niet wezenlijk af van het in onze beleidsnota gestelde. Naast het al in de nota voorgestelde inzake nieuwe experimenten voor mensen in een achterstandpositie, wijzen wij op deze plaats ook aan de beleidslijn in dezen zoals opgetekend in andere gemeentelijke beleidsnota's, zoals de nota's Lokaal Sociaal Beleid, Taakstellend activeringsbeleid en Wet Inschakeling Werkzoekenden Gemeente Leeuwarden. Reactienota bij 'Vrijwilligerswerk in Leeuwarden' Projekten voor asielzoekers en nieuwkomers Per oktober 1997 is het ook voor asielzoekers toegestaan om vrijwilligerswerk te verrichten. Het Asielzoekerscentrum (AZC) in Leeuwarden zocht kontakt met het Vrijwilligerssteunpunt om te onderzoeken wat de mogelijkheden waren. Er werd een gezamenlijk projektplan opgesteld, welke aan het gemeentebestuur van Leeuwarden is voorgelegd met de vraag het projekt financieel te ondersteunen. In 1999 is subsidie toegekend en ging het projekt van start. Binnen het projekt zijn de krachten en kennis van het AZC en het Vrijwilligerssteunpunt gebundeld om de begeleiding van asielzoekers, (potentiële) werkgevers en overige betrokkenen in goede banen te leiden. Dankzij een goede projektopzet, met een sleutelrol voor een deskundige en zorgvuldige begeleiding, is het projekt goed geslaagd. Het heeft ruim 20 mensen de kans geboden Nederland beter te leren kennen, hun dagen zinvol te besteden en het heeft de werkgevers naast de extra werkkracht ook kennis geboden over de in Nederland wonende asielzoekers. Bovendien is het projekt gebruikt om een goede methodiek te ontwikkelen en de nodige ervaring op te doen. Bij aanvang van het projekt is afgesproken dat een éénmalige gemeentelijke subsidie zou volstaan om het projekt te ontwikkelen en voor de eerste keer te draaien. Voor het vervolg, zo heeft het AZC aangegeven, zou het binnen de reguliere begroting van het AZC uitgevoerd kunnen worden. Het projekt is een goed voorbeeld van samenwerking van verschillende partijen, waarbij de gemeente een eerste 'try-out' mede mogelijk heeft gemaakt en de betreffende organisatie(s) het vervolgens overneemt (-en). Op de suggestie om ook andere groepen allochtonen in kontakt te brengen met het vrijwilligerswerk gaan wij binnen dit bestek niet in, dit heeft onze aandacht binnen het kader van de beleidsontwikkelingen rond een 'multi-cultureel Leeuwarden'. Opleidingen Er wordt voorgesteld om het Friesland College haar cursus-aanbod voor vrijwilligers en hun organisaties samen te laten stellen in samenwerking met het Vrijwilligerssteunpunt. Wij bepleiten juist om het aanbod in nauwe afstemming met de vraagzijde -dus de afnemers van de cursussen zoals de buurtorganisaties, de UW etc.- op te stellen. Dit is mede in de lijn van het Lokaal Sociaal Beleid. Het Vrijwilligerssteunpunt is slechts één van die partijen aan de vraagzijde. NO V-Assurantiën Ook de PvdA-fractie geeft de aanbeveling mee een collectieve verzekering voor vrijwilligers door de gemeente aan te bieden. Onze reactie hierop is reeds verwoord in het vorige hoofdstuk. Afsluitend De in de PvdA gedane aanbevelingen geven ons op dit moment geen aanleiding om de beleidsvoorstellen te wijzigen, uitgezonderd die wijzigingen die wij ook in hoofdstuk I van deze Reactienota al voorstellen. 10

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 421