Vrijwilligerswerk in Leeuwarden
Subsidiëring van lokale activiteiten en organisaties
Met de huidige subsidiëring van activiteiten en organisaties op basis van de algemene
Subsidieverordening, de deelsubsidieverordeningen en de gemeentelijke begroting
worden goede resultaten bereikt. Het doel van de activiteit of het projekt is en blijft
bepalend voor de mogelijkheid om in aanmerking te komen voor subsidie. Om enkele
doelen te noemen: - het bevorderen van het zelfstandig functioneren van ouderen; -het
verbeteren van de positie van etnische groepen in achterstandssituaties; - het versterken
van de multi-culturele samenleving; - het bevorderen van de maatschappelijke
betrokkenheid van de burgers; - het ondersteunen van allochtone moeders bij de
opvoeding van hun kinderen.
Primair zijn deze activiteiten gericht op het bereiken van bovengenoemde en andere
effecten. Tegelijkertijd bieden zij vele mensen de mogelijkheid (vrijwilligers)werk te
doen. De onkosten die dit met zich mee brengt voor de vrijwilligers zijn (deels) via de
genoemde subsidiemogelijkheden vergoed te krijgen.
Omdat dit instrument als zodanig goed functioneert, zien wij geen aanleiding dit binnen
het kader van het vrijwilligersbeleid te herzien. Deze beleidslijn wordt dan ook
gehandhaafd.
Wel stellen wij een aanvulling voor. Uit de interviews blijkt dat de vrijwilligers wel
eens wat meer waardering voor hun werk willen ontvangen. Hoewel deze waardering
natuurlijk ook inbegrepen is in de subsidiëring van activiteiten, kan deze waardering
explicieter worden geuit. Wij denken aan een drietal maatregelen die zowel individuële
vrijwilligers en bijzondere projekten uitlichten, als een waardering in het algemeen voor
vrijwilligerswerk inhouden. Allereerst willen wij jaarlijks een aantal 'pluimen' uitdelen
aan die vrijwilligers die het verdienen eens extra aandacht te krijgen. Ten tweede zullen
jaarlijks twee in het oog springende projekten met extra subsidie gehonoreerd worden;
zowel om voor het projekt zelf extra waardering uit te spreken, als om als stimulans te
dienen voor de gehele vrijwilligerssector. Tot slot willen we een bedrag beschikbaar
stellen om in Leeuwarden de jaarlijkse vrijwilligersdag te kunnen organiseren.
Met deze drie maatregelen benadrukken we het belang van en de waardering voor
vrijwilligerswerk en dragen we wellicht bij aan een positieve beeldvorming van deze
sector.
Bovendien kwam tijdens de Ronde-tafel-bijeenkomst aan de orde dat het aanbieden van
een collectieve vrijwilligersverzekering ook een goede facilitering en waardering van
het vrijwilligerswerk kan zijn. Wij hebben deze suggestie serieus genomen en stellen
voor in 2000 onderzoek te doen naar bij welke organisaties precies problemen ontstaan
rond het verzekeren van vrijwilligers. Afhankelijk van de uitkomsten van het onderzoek
kan een collectieve vrijwilligersverzekering per 2001 beperkt aangeboden worden.
Kortom:
Wij continueren het huidige subsidiebeleid met de huidige mogelijkheden van
deklarabele kosten ten behoeve van vrijwilligers.
Wij stellen middelen beschikbaar voor de organisatie en uitvoering van een drietal
instrumenten ter waardering en promotie van het vrijwilligerswerk, te weten:
'pluimen': om jaarlijks een aantal bijzondere vrijwilligers in het zonnetje te
kunnen zetten;
'bonussen': om jaarlijks twee aansprekende vrijwilligers-projekten extra te
kunnen honoreren;
een jaarlijks budget om een vrijwilligersdag te kunnen organiseren.
Wij onderzoeken in 2000 de knelpunten rond het verzekeren van vrijwilligers.
Mocht dit onderzoek leiden tot de instelling van een collectieve
16
Vrijwilligerswerk in Leeuwarden
vrijwilligersverzekering, dan stellen wij beperkt middelen beschikbaar voor
deelname aan een dergelijke verzekering per 2001
Vrijwilligerssteunpunt
In het kader van genoemde doelstelling 1 is er een rol weggelegd voor het
Vrijwilligerssteunpunt. Het steunpunt kan functioneren als informatie- adviespunt
voor alle vrijwilligers en (vrijwilligers)organisaties in Leeuwarden die vragen hebben
op het terrein van vrijwilligerswerk. Als tweede algemene functie is de vacaturebank
vrijwilligerswerk van belang: een ieder die op zoek is naar vrijwilligerswerk of juist
naar een vrijwilliger, moet bij het Vrijwilligerssteunpunt terecht kunnen.
Deze twee functies -informatie&advies en vacaturebank- kunnen een aanvulling
betekenen op het algemene voorzieningenniveau in Leeuwarden en een versterking
bewerkstelligen van de sociale en culturele infrastructuur. Wij stellen dan ook voor om
de subsidie die het Vrijwilligerssteunpunt voor de uitvoering van deze twee functies
ontvangt te continueren.
In het verlengde hiervan, en in aansluiting op de algemene lijn van het Lokaal Sociaal
Beleid om te investeren in activiteiten in plaats van in stenen, benadrukken we op deze
plaats dat het Vrijwilligerssteunpunt wordt gesubsidieerd om bovengenoemde
activiteiten (functies) uit te voeren. De voorheen gehanteerde term 'subsidie ten
behoeve van huisvesting- en organisatiekosten' is derhalve niet langer correct en zullen
we vervangen door 'activiteitensubsidie'.
Om het Steunpunt in de gelegenheid te stellen op een hedendaagse manier deze
kerntaken te kunnen vervullen, stellen wij éénmalig subsidie beschikbaar ter
modernisering van hun communicatiemiddelen (software, web-site, e.d.). Om de
gewenste kwaliteitsslag te kunnen maken en continuïteit te kunnen waarborgen, vragen
wij het Steunpunt deze modernisering te realiseren met behulp van de kennis en
mogelijkheden reeds aanwezig bij andere (professionele) organisaties.
Het probleem van het ontbreken van continuïteit bij het steunpunt, naar hun oordeel
samenhangend met het afwezig zijn van een betaalde professionele kracht, is inmiddels
(gedeeltelijk) opgelost met de toekenning van één ID-baan. Deze is per voorjaar '99
ingevuld door een voormalig vrijwillige medewerker van het steunpunt.
Het destijds door het steunpunt aangekaarte huisvestingsprobleem is inmiddels in
zoverre opgelost, dat het steunpunt naar tevredenheid aan de Hollanderdijk is
gehuisvest. Per 1 april 2000 heeft de hoofdhuurder, OVOL, de huur opgezegd, zodat
het steunpunt weer op zoek moet naar vervangende ruimte ofwel een nieuwe
medehuurder moet zien te vinden. Hoewel dit een verantwoordelijkheid van het
steunpunt zeifis, houden wij mogelijkheden voor alternatieve huisvesting of potentiële
medehuurders nauwlettend in de gaten.
Daar waar het intensieve bemiddeling van vrijwilligers betreft, zijn er in Leeuwarden
andere organisaties met veel meer expertise en deskundigheid in huis dan het
Vrijwilligerssteunpunt. Wij stellen dus voor om het Vrijwilligerssteunpunt niet te
belasten met de intensieve begeleiding van uitkeringsgerechtigden in fase 4 naar
vrijwilligerswerk.
Tot slot zullen wij het Vrijwilligerssteunpunt vragen een voorstel uit te werken voor de
organisatie en uitvoering van de hiervoor genoemde waarderings- en promotie
instrumenten.
17