Vrijwilligerswerk in Leeuwarden Subsidiëring van lokale activiteiten en organisaties Met de huidige subsidiëring van activiteiten en organisaties op basis van de algemene Subsidieverordening, de deelsubsidieverordeningen en de gemeentelijke begroting worden goede resultaten bereikt. Het doel van de activiteit of het projekt is en blijft bepalend voor de mogelijkheid om in aanmerking te komen voor subsidie. Om enkele doelen te noemen: - het bevorderen van het zelfstandig functioneren van ouderen; -het verbeteren van de positie van etnische groepen in achterstandssituaties; - het versterken van de multi-culturele samenleving; - het bevorderen van de maatschappelijke betrokkenheid van de burgers; - het ondersteunen van allochtone moeders bij de opvoeding van hun kinderen. Primair zijn deze activiteiten gericht op het bereiken van bovengenoemde en andere effecten. Tegelijkertijd bieden zij vele mensen de mogelijkheid (vrijwilligers)werk te doen. De onkosten die dit met zich mee brengt voor de vrijwilligers zijn (deels) via de genoemde subsidiemogelijkheden vergoed te krijgen. Omdat dit instrument als zodanig goed functioneert, zien wij geen aanleiding dit binnen het kader van het vrijwilligersbeleid te herzien. Deze beleidslijn wordt dan ook gehandhaafd. Wel stellen wij een aanvulling voor. Uit de interviews blijkt dat de vrijwilligers wel eens wat meer waardering voor hun werk willen ontvangen. Hoewel deze waardering natuurlijk ook inbegrepen is in de subsidiëring van activiteiten, kan deze waardering explicieter worden geuit. Wij denken aan een drietal maatregelen die zowel individuële vrijwilligers en bijzondere projekten uitlichten, als een waardering in het algemeen voor vrijwilligerswerk inhouden. Allereerst willen wij jaarlijks een aantal 'pluimen' uitdelen aan die vrijwilligers die het verdienen eens extra aandacht te krijgen. Ten tweede zullen jaarlijks twee in het oog springende projekten met extra subsidie gehonoreerd worden; zowel om voor het projekt zelf extra waardering uit te spreken, als om als stimulans te dienen voor de gehele vrijwilligerssector. Tot slot willen we een bedrag beschikbaar stellen om in Leeuwarden de jaarlijkse vrijwilligersdag te kunnen organiseren. Met deze drie maatregelen benadrukken we het belang van en de waardering voor vrijwilligerswerk en dragen we wellicht bij aan een positieve beeldvorming van deze sector. Bovendien kwam tijdens de Ronde-tafel-bijeenkomst aan de orde dat het aanbieden van een collectieve vrijwilligersverzekering ook een goede facilitering en waardering van het vrijwilligerswerk kan zijn. Wij hebben deze suggestie serieus genomen en stellen voor in 2000 onderzoek te doen naar bij welke organisaties precies problemen ontstaan rond het verzekeren van vrijwilligers. Afhankelijk van de uitkomsten van het onderzoek kan een collectieve vrijwilligersverzekering per 2001 beperkt aangeboden worden. Kortom: Wij continueren het huidige subsidiebeleid met de huidige mogelijkheden van deklarabele kosten ten behoeve van vrijwilligers. Wij stellen middelen beschikbaar voor de organisatie en uitvoering van een drietal instrumenten ter waardering en promotie van het vrijwilligerswerk, te weten: 'pluimen': om jaarlijks een aantal bijzondere vrijwilligers in het zonnetje te kunnen zetten; 'bonussen': om jaarlijks twee aansprekende vrijwilligers-projekten extra te kunnen honoreren; een jaarlijks budget om een vrijwilligersdag te kunnen organiseren. Wij onderzoeken in 2000 de knelpunten rond het verzekeren van vrijwilligers. Mocht dit onderzoek leiden tot de instelling van een collectieve 16 Vrijwilligerswerk in Leeuwarden vrijwilligersverzekering, dan stellen wij beperkt middelen beschikbaar voor deelname aan een dergelijke verzekering per 2001 Vrijwilligerssteunpunt In het kader van genoemde doelstelling 1 is er een rol weggelegd voor het Vrijwilligerssteunpunt. Het steunpunt kan functioneren als informatie- adviespunt voor alle vrijwilligers en (vrijwilligers)organisaties in Leeuwarden die vragen hebben op het terrein van vrijwilligerswerk. Als tweede algemene functie is de vacaturebank vrijwilligerswerk van belang: een ieder die op zoek is naar vrijwilligerswerk of juist naar een vrijwilliger, moet bij het Vrijwilligerssteunpunt terecht kunnen. Deze twee functies -informatie&advies en vacaturebank- kunnen een aanvulling betekenen op het algemene voorzieningenniveau in Leeuwarden en een versterking bewerkstelligen van de sociale en culturele infrastructuur. Wij stellen dan ook voor om de subsidie die het Vrijwilligerssteunpunt voor de uitvoering van deze twee functies ontvangt te continueren. In het verlengde hiervan, en in aansluiting op de algemene lijn van het Lokaal Sociaal Beleid om te investeren in activiteiten in plaats van in stenen, benadrukken we op deze plaats dat het Vrijwilligerssteunpunt wordt gesubsidieerd om bovengenoemde activiteiten (functies) uit te voeren. De voorheen gehanteerde term 'subsidie ten behoeve van huisvesting- en organisatiekosten' is derhalve niet langer correct en zullen we vervangen door 'activiteitensubsidie'. Om het Steunpunt in de gelegenheid te stellen op een hedendaagse manier deze kerntaken te kunnen vervullen, stellen wij éénmalig subsidie beschikbaar ter modernisering van hun communicatiemiddelen (software, web-site, e.d.). Om de gewenste kwaliteitsslag te kunnen maken en continuïteit te kunnen waarborgen, vragen wij het Steunpunt deze modernisering te realiseren met behulp van de kennis en mogelijkheden reeds aanwezig bij andere (professionele) organisaties. Het probleem van het ontbreken van continuïteit bij het steunpunt, naar hun oordeel samenhangend met het afwezig zijn van een betaalde professionele kracht, is inmiddels (gedeeltelijk) opgelost met de toekenning van één ID-baan. Deze is per voorjaar '99 ingevuld door een voormalig vrijwillige medewerker van het steunpunt. Het destijds door het steunpunt aangekaarte huisvestingsprobleem is inmiddels in zoverre opgelost, dat het steunpunt naar tevredenheid aan de Hollanderdijk is gehuisvest. Per 1 april 2000 heeft de hoofdhuurder, OVOL, de huur opgezegd, zodat het steunpunt weer op zoek moet naar vervangende ruimte ofwel een nieuwe medehuurder moet zien te vinden. Hoewel dit een verantwoordelijkheid van het steunpunt zeifis, houden wij mogelijkheden voor alternatieve huisvesting of potentiële medehuurders nauwlettend in de gaten. Daar waar het intensieve bemiddeling van vrijwilligers betreft, zijn er in Leeuwarden andere organisaties met veel meer expertise en deskundigheid in huis dan het Vrijwilligerssteunpunt. Wij stellen dus voor om het Vrijwilligerssteunpunt niet te belasten met de intensieve begeleiding van uitkeringsgerechtigden in fase 4 naar vrijwilligerswerk. Tot slot zullen wij het Vrijwilligerssteunpunt vragen een voorstel uit te werken voor de organisatie en uitvoering van de hiervoor genoemde waarderings- en promotie instrumenten. 17

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 438