Vrijwilligerswerk in Leeuwarden Kortom: Wij continueren de huidige subsidie ten behoeve van het Vrijwilligerssteunpunt, in principe gedurende de nog resterende collegeperiode tot aan 2002. Wij stellen éénmalig middelen beschikbaar (tot een maximum van f 35.000,=) om de automatisering van het Steunpunt te moderniseren. Wij vragen het Steunpunt om, in ieder geval waar het gaat om de automatiseringsslag, op zoek te gaan naar een professionele partner. Wij vragen het Steunpunt met een voorstel te komen voor de ontwikkeling en uitvoering van de waarderings- en promotie-instrumenten. Herijking aanbod Vormings- en Ontwikkelingswerk voor Volwassenen Vele organisaties, niet alle, hebben aangegeven moeite te hebben de vrijwilligers binnen de deur te houden. Er is veel concurrentie op de 'markt' van vrije tijd. Het vrijwilligerswerk dient aantrekkelijk genoeg te zijn om de vrijwilliger te binden. Die aantrekkelijkheid heeft natuurlijk in de eerste plaats te maken met het type vrijwilligerswerk. Los daarvan wordt de aantrekkelijkheid bepaald door zaken als sfeer, mogelijkheden je te ontwikkelen of werkervaring op te doen en het beschikbaar zijn van een onkostenvergoeding. Het is primair de verantwoordelijkheid van de vrijwilligersorganisatie om deze zaken zo goed mogelijk te regelen. Met het huidige aanbod Vormings- en Ontwikkelingswerk voor Volwassenen bij het Friesland College kunnen de vrijwilligersorganisaties hun vrijwilligers al iets extra's bieden in de vorm van gesubsidieerde cursussen. Het Friesland College stelt het cursusaanbod steeds af op de vraag van de wijken en organisaties, zo veel mogelijk wordt maatwerk geleverd. Het Friesland College heeft dit najaar het cursusaanbod doorgelicht en waar nodig bijgesteld. Het Friesland College is inmiddels al gevraagd hierbij expliciet de wensen van vrijwilligers en vrijwilligersorganisaties mee te nemen, voor zover dit niet al gebeurt. Mogelijkerwijs levert dit (volgend seizoen) verschuivingen op in het aanbod, waardoor het aantrekkelijker wordt voor vrijwilligers om een cursus te volgen in het kader van hun werk voor een organisatie. Zij krijgen zo de kans zich verder te ontwikkelen, de vrijwilligersorganisaties hebben tegelijkertijd een instrument om het vrijwilligerswerk aantrekkelijk te houden. Kortom: Wij hebben het Friesland College gevraagd bij de actualisering van hun cursusaanbod Vormings- en Ontwikkelingswerk expliciet de wensen van vrijwilligers en vrijwilligersorganisaties mee te nemen. Ondersteuning vrijwilligersorganisaties Zoals gezegd is met het projekt OVOL al een groot gedeelte van buurt- en sportorganisaties versterkt met behulp van gesubsidieerde arbeidsplaatsen. De BV Sport, waar OVOL onderdeel van is, vervult de wettelijk verplichte werkgeversrol. Er zijn inmiddels 20 plaatsen gerealiseerd en er liggen nog een aantal aanvragen voor een OVOL-werknemer. De huidige manager, verantwoordelijk voor OVOL, ziet in theorie wel mogelijkheden om het aantal plaatsen uit te breiden. Een en ander hangt samen met de mogelijkheid om professionele ondersteuning te bieden en de mogelijkheden om aanvullende (rijks)middelen te verwerven. Wij stellen voor in 2000 na te gaan hoe groot de behoefte aan extra OVOL-werknemers is en welke (financiële) mogelijkheden er zijn om uit te breiden. Eind 2000 kan vervolgens een voorstel worden voorgelegd, om mogelijkerwijs per 2001 al over te gaan op uitbreiding. 18 Vrijwilligerswerk in Leeuwarden Kortom: Wij doen in 2000 een behoefte- en mogelijkhedenonderzoek inzake uitbreiding van OVOL. Mogelijkerwijs leidt dit tot uitbreiding van OVOL per 2001. In het kader van doelstelling 2: het inzetten van vrijwilligerswerk als één van de instrumenten ter bevordering van reïntegratie en het verminderen van de achterstandsituatie voor uitkeringsgerechtigden in fase 4 In het hoofdstuk 'Ambities Doelstellingen' is al aangegeven dat het scheppen van voorwaarden om vrijwilligerswerk tot een goed sociale activeringsinstrument te maken, een gemeentelijke taak is. Naast de verruiming van het gemeentelijk beleid ten aanzien van de uitvoering van de ABW, gaat het dan om het vorm geven van de bemiddeling en begeleiding van bijstandsgerechtigden naar vrijwilligerswerk. Pilot-projekt vrijwilligerswerk voor bijstandsgerechtigden Gelet op de in hoofdstuk II gekonstateerde onduidelijkheid omtrent de werkelijke behoefte aan vrijwilligersplaatsen voor de doelgroep en gelet op de nog lopende diskussie over de toekomstige organisatie van het sociale activeringsbeleid, zal er enige voorzichtigheid moeten worden betracht met het opzetten van een beleid vrijwilligerswerk voor bijstandsgerechtigden. Enerzijds is het van belang dat de gemeente ervaring op doet met dit instrument. Er is immers een zekere behoefte geconstateerd bij de doelgroep zelf en bij uitvoeringsinstellingen die de regelingen voor gesubsidieerde arbeid uitvoeren. Anderzijds moeten we ons in dit stadium nog niet vastleggen op één bepaalde organisatie of één bepaalde werkwijze. Voorgesteld wordt in 2000, bij wijze van experiment een pilot-projekt vrijwilligerswerk voor bijstandsgerechtigden met een looptijd van circa 2 jaar op te zetten. De bedoeling van deze pilot is tweeledig: Ten eerste dient het instrument vrijwilligerswerk een volwaardig onderdeel van een toeleidingstrajekt naar (gesubsidieerd) werk te worden. Dit is vooral van belang voor bijstandsgerechtigden voor wie een gesubsidieerde baan nog een stap te ver is. Door eerst als vrijwilliger onder begeleiding bij een instelling te gaan werken kan de overstap naar een gesubsidieerde baan geleidelijk worden gemaakt. Ook de instelling loopt met deze constructie minder risico ongeschikt personeel in dienst te nemen. Ten tweede dient het instrument vrijwilligerswerk ook te worden ontwikkeld voor die bijstandsgerechtigden waarvoor vrijwilligerswerk (voorlopig) een eindstation is. In die situatie zullen aparte vrijwilligersplaatsen met begeleiding moeten worden gecreëerd. Bij de uitvoering van het toeleidings- en activeringsbeleid van bijstandsgerechtigden zijn verschillende organisaties betrokken. Dit zijn Arbeidsvoorziening, Sociale Zaken, Stichting Werkwijzer, de Dienst Sociale Werkvoorziening en het Friesland College. U ontvangt in de loop van 2000 een apart voorstel voor het uitvoeren van deze pilot. Daarin wordt het experiment nader uitgewerkt, wordt een keuze gemaakt voor een uitvoerende organisatie en worden de geraamde kosten van het experiment nader gespecificeerd. Na afloop van de projektperiode wordt het projekt geëvalueerd en wordt een definitieve keuze voor de organisatie gemaakt. Kortom: Wij leggen begin 2000 een nader uitgewerkt voorstel voor inzake een tweejarig experiment vrijwilligerswerk voor bij standsgerechtigden. 19

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 439