Blad 2 verwacht (de eerste zijn inmiddels bij ons ingediend)kan het raadzaam zijn in een door u vast te stellen nadeelcompensatieregeling vast te leggen hoe de gemeente met dergelijke verzoeken om zal gaan. Uw raad beoogt door het vaststellen van deze nadeelcompensatieverordening geen aansprakelijkheden in het leven te roepen, die naar de huidige stand van het recht niet bestaan. U beoogt slechts een met voldoende waarborgen omklede regeling te creëren, waarmee aan benadeelden op voorhand voldoende zekerheid wordt verschaft over de wijze waarop de gemeente met verzoeken om nadeelcompensatie zal omgaan. Reikwijdte van de regeling Deze regeling richt zich op gemeentelijke besluiten of rechtmatige uitvoeringshandelingen van de gemeente Leeuwarden, in het kader van de uitvoering van haar publieke taak binnen bepaalde, doorgaans omvangrijke/grootschalige, projecten. In zulke projecten zit veelal ook ruimte voor particuliere ontwikkelingen. Deze vallen uitdrukkelijk buiten het bereik van de regeling. Wij stellen u voor op basis van een nauwkeurig in de verordening geformuleerde definiëring van het begrip "project" de onderhavige regeling voor de gehele gemeente voor onbepaalde tijd vast te stellen. Men heeft slechts toegang tot de nadeelcompensatieregeling als aan alle van de volgende voorwaarden van de projectdefinitie wordt voldaan 1. een project is een complex van met elkaar samenhangende bouwkundige, infrastructurele en/of civieltechnische activiteiten, die door of in opdracht van de gemeente in het kader van de uitvoering van haar publieke taken binnen een (deel van een) bepaald gebied voor een periode van tenminste drie maanden worden uitgevoerd; 2. daarnaast moeten deze activiteiten: a. in de openbare ruimte van een gemengd/multifunctioneel gebied een gebied met de functies detailhandel, dienstverlening, kantoren en bedrijven, al dan niet in combinatie met wonen) plaatsvinden; b. in die openbare ruimte de aan- en afvoer van goederen en de toegankelijkheid voor publiek, bezoekers en/of passanten belemmeren; c. gericht zijn op renovatie of revitalisering van de bedoelde gebiedsfuncties Op de onderhavige regeling kan geen beroep worden gedaan, indien en voor zover schadevergoeding op enigerlei wijze anderszins is verzekerd. Indien en voor zover bijvoorbeeld door aankoop, onteigening, huurbeëindiging of anderszins in een vergoeding is voorzien, is deze regeling niet van toepassing. Evenmin is de regeling van toepassing op schade, die het gevolg is van een onrechtmatige daad of Blad 3 wanprestatie, aangezien deze onderwerpen door het burgerlijk recht worden beheerst. Als niet duidelijk is of een verzoek betrekking heeft op schade uit een rechtmatig of een onrechtmatig overheidshandelen, dan heeft de burgerlijke rechter daarover dan ook het laatste woord. Compensatie naar billijkheid Alleen nadeel, dat niet kan worden gerekend tot het normaal maatschappelijk risico, komt voor compensatie in aanmerking. In algemene zin kan niet worden aangegeven in welke gevallen en in hoeverre nadeel tot dit normaal maatschappelijk risico dient te worden gerekend. Bij de beoordeling van elk verzoek dient de onafhankelijke deskundigencommissie (in het algemeen zal dit een adviesbureau zijn op het gebied van onroerend goed) die u in deze van advies dient, na te gaan in hoeverre de benadeelde onevenredig zwaar is getroffen in vergelijking met anderen, die in een vergelijkbare positie verkeren. Alleen dat meerdere, het onevenredige nadeel, komt op grond van de onderhavige verordening voor compensatie in aanmerking. Bij de beantwoording van de vraag of en in hoeverre het billijk is, dat nadeel geleden ten gevolge van de uitvoering van het project, door de gemeente wordt gecompenseerd, zal de adviescommissie tevens nagaan of er aan de zijde van de benadeelde sprake is geweest van zogenaamde actieve of passieve risicoaanvaarding. Van actieve risicoaanvaarding is sprake wanneer de benadeelde de nadeeltoebrengende omstandigheden heeft of had kunnen voorzien. Wanneer de benadeelde zich desondanks in een bepaalde situatie begeeft, bijvoorbeeld bij het nemen van een beslissing over vestiging op een bepaalde locatie of het doen van bepaalde investeringen, heeft deze het risico van mogelijk nadeel op de koop toe genomen. Van passieve risicoaanvaarding wordt gesproken wanneer de benadeelde tekort is geschoten in de zorg voor diens eigen belang. Van dit zogenaamde "riskant stilzitten" kan sprake zijn wanneer de benadeelde heeft nagelaten binnen de grenzen van wat redelijk is, die maatregelen te treffen die het nadeel kunnen voorkomen of beperken. Samenloop planschade Indien bij de beoordeling van een verzoek blijkt, dat de schade waarop het verzoek betrekking heeft naar haar aard feitelijk of gedeeltelijk een verzoek om vergoeding van planschade betreft, dan zal uw raad de aanvraag voor dat gedeelte als zodanig en overeenkomstig het gestelde in artikel 4 9 van de Wet op de ruimtelijke ordening en de gemeentelijke "Procedureverordening Planschadevergoeding"

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 43