1
Blad 4
5v'
Kyi
1
De aangegeven accenten en prioriteiten zullen logischerwijs
hun vertaling krijgen in de inzet van middelen, qua
financiën èn personeel. Want wij beseffen ons terdege dat
het realiseren van de geformuleerde ambities en daaruit
voortvloeiende projecten en programma's een aanzienlijke
belasting is voor onze ambtelijke organisatie. De
organisatie staat voor een ultieme uitdaging.
Daarom willen wij tevens de capaciteit en kwaliteit verder
versterken door in een aantal gevallen formatie-uitbreiding
te realiseren. Eventuele formatie-uitbreidingen worden
primair gekoppeld aan het realiseren van de belangrijkste
ambities en plannen van Leeuwarden. In deze Perspectiefnota
Plus wordt hiervoor de nodige ruimte gecreëerd.
l
C. MEMORIE VAN ANTWOORD
In de Commissie Bestuur Middelen is door ons een aantal
toezeggingen gedaan voor het verstrekken van aanvullende
informatie, het geven van een schriftelijke reactie of het
doen van een heroverweging, welke in het navolgende worden
weergegeven
1Taakstelling BV Sport
In de Commissie Bestuur Middelen is gevraagd naar de
taakstellingen in relatie tot de winst van de BV Sport. In
het oprichtingsdocument ten behoeve van de verzelfstandi
ging van de sector Sport Recreatie is in bijlage V.c
aangegeven welke bezuinigingstaakstellingen door de BV
Sport Leeuwarden nog gerealiseerd moeten worden en op welk
moment. Deze zijn:
in guldens
1999
2000
2001
2002
2003
Sporthallen
100.000
100.000
100.000
Kalverdijkje
100.000
100.000
Schoolzwemmen
100.000
100.000
154.000
154.000
208.000
Inhuur Start
106.000
106.000
Bezuiniging
Kalverdijkje
94.000
282.000
282.000
Bezuiniging
overhead
50.000
50.000
50.000
50.000
50.000
Besparing I/D-
banen
21.000
21.000
21.000
21.000
TOTAAL
150.000
171.000
419.000
813.000
867.000
De BV Sport heeft deze taakstellingen in haar begroting
2000 en meerjarenperspectief opgenomen. Met betrekking tot
het rekeningresultaat 1999 kan nog het volgende worden
opgemerkt. Het positieve resultaat bedraagt f 248.000,- en
is voornamelijk het gevolg van incidentele meevallers.
Blad 5
Hiervan vloeit 50% terug naar de aandeelhouders i.e. de
gemeente
2Woningmarktmonitor
Door de commissieleden is gevraagd naar de meerwaarde van
een dergelijke monitor. Doel van de woningmarktmonitor is
het genereren van informatie voor het bewaken van de
voortgang van de woningbouw en het volgen van de ontwikke
lingen op de woningmarkt.
Dit is noodzakelijk om te kunnen toetsen of de aannames van
het beleid correct zijn en of het beleid bijstelling ver
dient. Daarbij zal zowel gekeken worden naar kwantiteiten
als naar kwaliteiten.
Een dergelijke woningmarktmonitor is ook van cruciaal
belang voor de afspraken in het kader van het Ontwikkelings
Kader Leeuwarden (OKL) en de verantwoording richting het
Rijk in het kader van het Investeringsbudget Stedelijke
Vernieuwing (ISV), in relatie tot MOP-stadsconvenant
Op verschillende plaatsen worden er momenteel ook al de
nodige gegevens verzameld, maar wat er onder meer ontbreekt
is een duidelijke samenhang en afstemming in al deze
gegevens die allemaal te maken hebben met woningbouw en
stedelijke vernieuwing en soms een noodzakelijke
verdieping. Er vindt bij de opzet van de woningmarktmonitor
natuurlijk afstemming plaats met de provinciale woning
marktmonitor en de ISV-monitor en eveneens zal getracht
worden om (de Leeuwarder) woningmarktpartijen erbij te
betrekken
Bij punt 9 ("gevolgen wegvallen tweetal ombuigingen")
stellen wij overigens voor om het structurele deel voor dit
voorstel nieuw beleid te halveren. Daarbij gaan wij ervan
uit dat de marktpartijen de overige 50% van de kosten voor
hun rekening nemen, aangezien zij ook nadrukkelijk een
belang hebben bij de woningmarktmonitor, zodat uiteindelijk
het voorstel qua uitvoering op een vergelijkbaar niveau
blijft als ons oorspronkelijke voorstel.
3Promotie woningaanbod
In de Commissie Bestuur Middelen zijn vragen gesteld over
de noodzaak en kostentoerekening met betrekking tot het
voorstel nieuw beleid voor promotie woningaanbod.
Vooraf willen wij voor alle duidelijkheid nog opmerken dat
wij er met betrekking tot dit voorstel voor hebben gekozen
om het voorstel wel te honoreren, maar de kosten ten laste
van woningbouwprojecten te gaan brengen en niet ten laste
van de algemene middelen. Dit kunnen ook grondexploitaties
zijn. Daarbij wordt er door ons meer en meer samengewerkt
met ontwikkelaars met betrekking tot de promotie, zoals
bijvoorbeeld voor Zuiderburen.