Blad 6
Op dit moment is de promotie van woningbouw uitermate
belangrijk. Het doel is om daarmee de aantrekkelijkheid van
Leeuwarden te benadrukken op het gebied van wonen. De
gemeente wil, c.q. moet in de periode 2000 tot 2010 circa
8.000 woningen bouwen. Het woningbouwprogramma richt zich
met name op de groep van midden- en hogere inkomens, waar
bij ook (een groeiende groep) consumenten van buiten
Leeuwarden (en ook van buiten Fryslan) aangetrokken moet
worden.
Wij willen de promotie dan ook nog gerichter inzetten op
nieuwkomers. De gedachte is om met het bedrag meer
algemene, overkoepelende zaken op het gebied van promotie
te ontwikkelen en/of te intensiveren (bijvoorbeeld beurzen,
exposities
4Afvalscheiding en -preventie
Door verschillende fracties is meer informatie gevraagd met
betrekking tot de invulling van het voorstel
"afvalscheiding en -preventie", hetgeen door ons is toe
gezegd. Het voorstel nieuw beleid omvat een structureel
bedrag van f 225.000,-, waarvan f 160.000,- voor formatie
en f 65.000,- voor activiteiten, communicatie/voorlichting
en scheidingsproevenHet gaat in feite om een pakket van
maatregelen
Uit ervaringen van andere gemeenten en afvalinzamelaars
blijkt bovendien, dat communicatie heel belangrijk is om
het gewenste afvalgedrag te stimuleren en te onderhouden.
De medewerker afvalscheiding en -preventie zal zich richten
op de aanpak van de oorzaken van het afvalgedrag en beleid
ontwikkelen om het scheidingsgedrag te verbeteren en de
groei van de hoeveelheid afval een halt toe te roepen. Dit
kan bereikt worden door bijvoorbeeld (uitbreiding van de)
samenwerking met andere organisaties, langdurige acties op
het gebied van afvalpreventie en -scheiding, voorbereiden
van specifieke op afvalscheiding en -preventie gerichte
communicatietrajecten, stimuleren van andere overheden met
betrekking tot het terugdringen van de hoeveelheid afval en
een betere scheiding, signaleren van knelpunten, bijv. bij
het aanbieden van afval, etc.
Daarnaast is er een budget opgenomen voor activiteiten
zoals: het uitvoeren van afvalscheidings- of -sorterings-
proeven, het subsidiëren van compostvaten, het uitdelen
van ja-nee-stickers, het beter betrekken van burgers via
structurele communicatietrajecten en voorlichtingsacties,
het vervaardigen van folders, het plaatsen van adverten
ties, etc.
Door de activiteiten die de preventiemedewerker onderneemt
kan in de toekomst een kostenbesparing worden bereikt
(inverdieneffect)Het doel is immers dat het afval beter
wordt gescheiden en dat de hoeveelheid restafval in elk
geval niet verder stijgt of liever nog daalt.
Blad 7
Hierdoor verminderen de totale verwerkingskosten van het
restafval voor de gemeente (en dus voor de burger, via de
afvalstoffenheffing)
De kosten voor het verwerken van afval zijn aanzienlijk. In
dit jaar (2000) betaalt de gemeente f 275,- per ton voor
rest- en grof afval, f 165,- per ton GFT-afval, f 57,- per
ton grof snoeiafval, f 0,- per ton papier, f 0,- per ton
textiel en een f 0,- per ton glas. Doordat de kosten voor
de verwerking van het afval stijgen zal de gemeente voor
het restafval in 2001 naar verwachting meer moeten betalen.
Ingeschat wordt dat de kosten voor de gemeente zullen
stijgen tot circa f 310,- per ton. Daarbovenop komt een
nieuwe landelijke heffing op het huishoudelijk restafval
van f 30,- a f 35,- per ton.
Wordt er minder afval geproduceerd dan kost dit de gemeente
en dus uiteindelijk ook de burger (via doorberekening in de
afvalstoffenheffing) minder. Zelfs als de hoeveelheid afval
niet vermindert, maar het afval beter wordt gescheiden, kan
dit aanzienlijk in de kosten schelen. De gemeente geeft in
haar milieubeleidsplan aan dat zij de doelstellingen in het
GIHA (rapport Gescheiden Inzamelen van Huishoudelijk Afval)
nastreeft. Als we bijvoorbeeld de GIHA-doelstellingen weten
te behalen dan scheelt dat voor heel Leeuwarden:
Soort
Ingeza
GIHA-doel-
Verschil in
Verschil
Tarief
Potentiële
afval
melde
stelling in
kg/persoon
voor heel
per ton
besparing t.o.v.
kg/persoon
kg/persoon
Leeuwarden
restafval
in 1999
in tonnen
Papier
54
89
35
3.080
O
1
1
F
847.000,—
Glas
15
25
10
880
F 0,—
F
242.000,—
Textiel
2,5
5
m
CM
220
F 0,—
F
60.500,--
GFT
78
81
3
264
F 110,—
F
29.040,—
Totaal
F 1
178.540,—
Voor GFT staat geen doelstelling in het GIHA. Vandaar dat bekeken
is hoeveel GFT vergelijkbare gemeenten gemiddeld inzamelen. Dit is
een ingezamelde hoeveelheid die de gemeente op den duur zeker moet
kunnen bereiken.
Of de GIHA-doelstellingen op korte termijn gehaald kunnen
worden is natuurlijk de vraag, maar gelet op het
besparingspotentieel dat binnen het afval nog aanwezig is,
is het aanstellen van een medewerker afvalscheiding en
preventie verstandig. De activiteiten van deze medewerker
dragen er toe bij, dat de groei van de hoeveelheid aan
geboden huishoudelijk afval wordt afgeremd of zelfs dat
deze hoeveelheid in totaliteit afneemt. Omdat de landelijke
trend is dat de hoeveelheid aangeboden afval, ondanks
inspanningen op landelijk niveau, nog steeds toeneemt, is
het onmogelijk om het directe financiële effect van een
preventiemedewerker aan te tonen.