Blad 6 Op dit moment is de promotie van woningbouw uitermate belangrijk. Het doel is om daarmee de aantrekkelijkheid van Leeuwarden te benadrukken op het gebied van wonen. De gemeente wil, c.q. moet in de periode 2000 tot 2010 circa 8.000 woningen bouwen. Het woningbouwprogramma richt zich met name op de groep van midden- en hogere inkomens, waar bij ook (een groeiende groep) consumenten van buiten Leeuwarden (en ook van buiten Fryslan) aangetrokken moet worden. Wij willen de promotie dan ook nog gerichter inzetten op nieuwkomers. De gedachte is om met het bedrag meer algemene, overkoepelende zaken op het gebied van promotie te ontwikkelen en/of te intensiveren (bijvoorbeeld beurzen, exposities 4Afvalscheiding en -preventie Door verschillende fracties is meer informatie gevraagd met betrekking tot de invulling van het voorstel "afvalscheiding en -preventie", hetgeen door ons is toe gezegd. Het voorstel nieuw beleid omvat een structureel bedrag van f 225.000,-, waarvan f 160.000,- voor formatie en f 65.000,- voor activiteiten, communicatie/voorlichting en scheidingsproevenHet gaat in feite om een pakket van maatregelen Uit ervaringen van andere gemeenten en afvalinzamelaars blijkt bovendien, dat communicatie heel belangrijk is om het gewenste afvalgedrag te stimuleren en te onderhouden. De medewerker afvalscheiding en -preventie zal zich richten op de aanpak van de oorzaken van het afvalgedrag en beleid ontwikkelen om het scheidingsgedrag te verbeteren en de groei van de hoeveelheid afval een halt toe te roepen. Dit kan bereikt worden door bijvoorbeeld (uitbreiding van de) samenwerking met andere organisaties, langdurige acties op het gebied van afvalpreventie en -scheiding, voorbereiden van specifieke op afvalscheiding en -preventie gerichte communicatietrajecten, stimuleren van andere overheden met betrekking tot het terugdringen van de hoeveelheid afval en een betere scheiding, signaleren van knelpunten, bijv. bij het aanbieden van afval, etc. Daarnaast is er een budget opgenomen voor activiteiten zoals: het uitvoeren van afvalscheidings- of -sorterings- proeven, het subsidiëren van compostvaten, het uitdelen van ja-nee-stickers, het beter betrekken van burgers via structurele communicatietrajecten en voorlichtingsacties, het vervaardigen van folders, het plaatsen van adverten ties, etc. Door de activiteiten die de preventiemedewerker onderneemt kan in de toekomst een kostenbesparing worden bereikt (inverdieneffect)Het doel is immers dat het afval beter wordt gescheiden en dat de hoeveelheid restafval in elk geval niet verder stijgt of liever nog daalt. Blad 7 Hierdoor verminderen de totale verwerkingskosten van het restafval voor de gemeente (en dus voor de burger, via de afvalstoffenheffing) De kosten voor het verwerken van afval zijn aanzienlijk. In dit jaar (2000) betaalt de gemeente f 275,- per ton voor rest- en grof afval, f 165,- per ton GFT-afval, f 57,- per ton grof snoeiafval, f 0,- per ton papier, f 0,- per ton textiel en een f 0,- per ton glas. Doordat de kosten voor de verwerking van het afval stijgen zal de gemeente voor het restafval in 2001 naar verwachting meer moeten betalen. Ingeschat wordt dat de kosten voor de gemeente zullen stijgen tot circa f 310,- per ton. Daarbovenop komt een nieuwe landelijke heffing op het huishoudelijk restafval van f 30,- a f 35,- per ton. Wordt er minder afval geproduceerd dan kost dit de gemeente en dus uiteindelijk ook de burger (via doorberekening in de afvalstoffenheffing) minder. Zelfs als de hoeveelheid afval niet vermindert, maar het afval beter wordt gescheiden, kan dit aanzienlijk in de kosten schelen. De gemeente geeft in haar milieubeleidsplan aan dat zij de doelstellingen in het GIHA (rapport Gescheiden Inzamelen van Huishoudelijk Afval) nastreeft. Als we bijvoorbeeld de GIHA-doelstellingen weten te behalen dan scheelt dat voor heel Leeuwarden: Soort Ingeza GIHA-doel- Verschil in Verschil Tarief Potentiële afval melde stelling in kg/persoon voor heel per ton besparing t.o.v. kg/persoon kg/persoon Leeuwarden restafval in 1999 in tonnen Papier 54 89 35 3.080 O 1 1 F 847.000,— Glas 15 25 10 880 F 0,— F 242.000,— Textiel 2,5 5 m CM 220 F 0,— F 60.500,-- GFT 78 81 3 264 F 110,— F 29.040,— Totaal F 1 178.540,— Voor GFT staat geen doelstelling in het GIHA. Vandaar dat bekeken is hoeveel GFT vergelijkbare gemeenten gemiddeld inzamelen. Dit is een ingezamelde hoeveelheid die de gemeente op den duur zeker moet kunnen bereiken. Of de GIHA-doelstellingen op korte termijn gehaald kunnen worden is natuurlijk de vraag, maar gelet op het besparingspotentieel dat binnen het afval nog aanwezig is, is het aanstellen van een medewerker afvalscheiding en preventie verstandig. De activiteiten van deze medewerker dragen er toe bij, dat de groei van de hoeveelheid aan geboden huishoudelijk afval wordt afgeremd of zelfs dat deze hoeveelheid in totaliteit afneemt. Omdat de landelijke trend is dat de hoeveelheid aangeboden afval, ondanks inspanningen op landelijk niveau, nog steeds toeneemt, is het onmogelijk om het directe financiële effect van een preventiemedewerker aan te tonen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 459