Blad 8 Zoals in de voorgaande tabel is te zien is de potentiële besparing wel aan te geven. In Leeuwarden is het besparingspotentieel hoog en dus zijn er veel mogelijkheden voor de preventie- en hergebruikmedewerker om zichzelf terug te verdienen. De kosten zijn dus aanzienlijk en een vermindering van de hoeveelheid restafval (in 1999 bijna 30.000 ton) van bijvoorbeeld 1000 ton zou al een besparing van circa f 340.000,- met zich meebrengen. Het streven is erop gericht dat de medewerker afvalscheiding en preventie zichzelf in ieder geval minimaal terugverdient. Volgens ons is het dan ook alleszins redelijk de kosten in relatie tot afvalscheiding en -preventie ten laste te brengen van de afvalstoffenheffing. 5. Stedelijke vernieuwing In de commissie is gevraagd naar de ontwikkelings- en voorbereidingskosten in relatie tot de totale beschikbare "gemeentelijke" middelen met betrekking tot de stedelijke vernieuwing Ervan uitgaande dat alle middelen vanuit het Kompas voor het Noorden ook ingezet (kunnen) worden voor de stedelijke vernieuwing, zoals wordt voorgesteld in de Perspectiefnota Plus 2001, dan is er voor de projecten Noordrand en Achter de Hoven/Vegelin circa f 29,5 miljoen beschikbaar voor de "gemeentelijke bijdrage" in de periode tot en met 2004. In 2000 bedragen de ontwikkelings- en voorbereidingskosten voor het project Stedelijke Vernieuwing ongeveer f 2,4 miljoen. De verwachting is dat de voorbereidende kosten in de komende jaren lager zullen zijn (zie de navolgende tabel in guldens 2000 2001 2002 2003 2004 Plan- en onderzoekskosten proj ectbureau 1.400.000 1.400.000 1.400.000 1.400.000 1.400.000 Voorbereidingskos ten Noordrand 470.000 - - - - Voorbereidingsko s ten Achter de Hoven/Vegelin 500.000 - - - TOTAAL 2.370.000 1.400.000 1.400.000 1.400.000 1.400.000 De gemeente heeft in dit traject een sterke regierol. De planontwikkeling, financiële haalbaarheid, onderhandelingen en voorlichting vragen om een stevige inzet. Deze kosten zullen in de totale opzet van de stedelijke vernieuwing deel uitmaken van de inzet die gemeente en overige partijen leveren. De totale bijdrage die gemeente en derden leveren loopt in de honderden miljoenen en beslaat naast geldelijke middelen ook de inbreng van overige waarden, zoals gebouwen en grond. Blad 9 Thans is nog niet uitonderhandeld welke partij exact hoeveel bijdraagt. Het streven is op korte termijn een overeenkomst te tekenen, waarin de tekorten gedekt zijn en daarna de organisatorische vormgeving van de uitvoering te regelen. De plankosten van zowel gemeente als corporaties zijn in de modellen meegenomen. Hoe complexer het voorbereidingstraject, hoe meer middelen dit zal vergen en hoe minder er in principe dan natuurlijk overblijft voor een bijdrage in de uitvoering. Bij de plannen en verdeling van bijdragen wordt hier ook rekening mee gehouden. 6. Structuurplan binnenstad In de Perspectiefnota Plus 2001 is een voorstel nieuw beleid opgenomen voor het opstellen van een structuurplan binnenstad (f 200.000,- nieuw beleid in 2000 en f 200.000,- in 2001, plus f 200.000,- reguliere middelen in 2000). Op basis van de geluiden in de Commissies Bestuur Middelen en Stadsontwikkeling met betrekking tot dit voorstel hebben wij een heroverweging gemaakt en is, c.q. wordt een nieuwe aanpak voorgesteld. Kernbegrippen bij de vernieuwde aanpak zijn degelijkheid en zorgvuldigheid. Het plan zal minder opinievormend, maar meer -bundelend zijn. Vooral de consistentie van beleid, het formuleren van een richtinggevende noemer ("paraplu"voor alle recente plannen en nota's zijn belangrijke items. Deze vernieuwde aanpak is ook al (uitgebreider) besproken in de Commissie Stadsontwikkeling. De totale kosten van de gewijzigde opzet worden nu geraamd op totaal f 500.000,-, waarvan de dekking er als volgt uitziet f 200.000,- reguliere middelen 2000 f 100 000 -nieuw beleid 2000 f 100.000,- reguliere middelen 2001 f 100.000,-nieuw beleid 2001 in het oorspronkelijke voorstel 2 x f 200.000,-) 7. Perceptiekosten rioolrechten (ombuiging) Met betrekking tot de voorgestelde ombuiging voor perceptiekosten riool (O-AZ-3) heeft de NLP-fractie aan gegeven dat zij tegen de toerekeningsystematiek op zich geen bezwaar heeft, maar wel van mening is dat dit moet leiden tot een lastenverlichting. Het onderdeel riool rechten, dat met ingang van 1 januari 2000 is ondergebracht bij de Onroerend Zaak Belasting (OZB)is immers gebaseerd op het principe van kostendekkendheid. Indien de kosten lager zijn, c.q. worden moet dit worden verrekend met het desbetreffende tarief. Aangezien wij kostendekkendheid inderdaad als uitgangspunt hebben gekozen, kunnen wij ons vinden in deze redenering en zullen de lagere perceptie kosten riool, als gevolg van de opname in de OZB, dan ook gaan verrekenen in de tarieven.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 460