Blad 10
8. Samenvoeging ABC middelen (ombuiging)
In de afgelopen periode is er gewerkt aan de verdere
concretisering van de voorstellen voor de invulling van
onder meer een aantal ombuigingen. De verwachting was dat
er voor de behandeling van de Perspectiefnota Plus 2001 in
de gemeenteraad duidelijkheid zou zijn over de meer
algemene discussie met betrekking tot de positie van de
controller in de organisatie. Inmiddels is gebleken dat dit
niet het geval is. Een en ander heeft nadrukkelijk een
relatie met het ombuigingsvoorstel "samenvoeging ABC -
middelen" (O-AZ-2)
Met het oog daarop wordt het ombuigingsvoorstel voor dit
moment voorlopig door ons ingetrokken, totdat er meer en
definitief duidelijkheid is over de positie van de
controller, zodat er één lijn met betrekking tot de
controlfunctie wordt gehanteerd en om te voorkomen dat er
een zigzagkoers" ontstaat ten aanzien van deze functie.
9Gevolgen wegvallen tweetal ombuigingen
Aangezien door ons ook het principe wordt gehanteerd, dat
indien ombuigingen "vervallen", er eveneens nieuw beleid
van dezelfde omvang moet worden geschrapt, stellen wij voor
om in het verlengde daarvan ook een voorstel nieuw beleid
van ongeveer dezelfde (financiële) omvang gedeeltelijk te
schrappen.
Door het "wegvallen" van de ombuigingen "perceptiekosten
rioolbelasting" (f 20.000,-) en "samenvoeging ABC -
middelen" (f 35.000,-) ontstaat er een financieel "gat" van
in totaal f 55.000,-.
Om een en ander te dekken wordt de volgende aanpassing
gedaan met betrekking tot het gehonoreerde nieuw beleid.
Voor de woningmarktmonitor (N-SO-5) worden onder andere
structureel middelen beschikbaar gesteld ter grootte van
f 100.000,-. Wij gaan er momenteel van uit, dat 50% van
deze kosten gefinancierd zullen moeten gaan worden door
marktpartijen, die ook belang hebben bij een dergelijke
monitor. Derhalve wordt het gehonoreerde bedrag voor dit
voorstel nieuw beleid gehalveerd tot f 50.000,-. Het
resterende bedrag zal door marktpartijen moeten worden
betaald.
Hiermee is het "gat" dat is ontstaan door het wegvallen van
een tweetal ombuigingen grotendeels (op f 5.000,- na)
gecompenseerd.
10. Motie actief kwijtscheldingsbeleid
De motie betreft het intensiveren van de voorlichtings
activiteiten in het kader van het kwijtscheldingsbeleidDe
stand van zaken met betrekking tot deze motie is als volgt.
Allereerst zijn ter uitvoering van de motie stappen gezet
om meer inzicht te krijgen in de doelgroep, welke in
aanmerking komt voor de minimaregelingen.
Blad 11
Hiervoor is het koppelen van bestanden een te hanteren
instrument. Op gemeentelijk niveau is hier gebruik van
gemaakt. Met behulp van dit instrument zijn huishoudens
aangeschreven, welke in aanmerking komen voor de
declaratieregeling en de categoriale bijstand. Ook
landelijk is er onlangs een proef afgerond, waarbij werd
geëxperimenteerd met het terugdringen van het niet-gebrui.k
van inkomensafhankelijke regelingen door middel van
bestandsvergelijking. Op basis van de resultaten zal het
Rijk bezien of het invoeren van een dergelijk instrument
zinvol is.
Pas wanneer nog meer zicht verkregen is in de doelgroep van
het minimabeleid, waaronder kwijtschelding, kan bekeken
worden of er nog communicatie-instrumenten zijn welke een
nog beter bereik kunnen bewerkstelligen dan de huidige
benadering. Eerst dan volgt de eindrapportage over de
mogelijkheden tot verdere uitvoering van de motie.
11. Vrijwilligerswerk asielzoekers
Tijdens de commissiebehandeling is gevraagd of het project
vrijwilligerswerk asielzoekers na een incidentele bijdrage
van de kant van de gemeente wel wordt gecontinueerd.
Conform de afspraken gemaakt voor aanvang van het project
worden de projectactiviteiten opgenomen in de reguliere
taken van het AZC en het VrijwilligerssteunpuntBeide
organisaties hebben daarin een eigen rol.
Het AZC vanuit haar verantwoordelijkheden voor de asiel
zoekers in kwestie, het Vrijwilligerssteunpunt vanuit haar
rol als centraal ondersteuningspunt inzake vrijwilligers
werk.
De bemiddeling van asielzoekers naar vrijwilligerswerk zal
dus doorgaan, zij het op minder intensieve wijze dan
tijdens de projectperiode. De intensieve aanpak tijdens de
projectperiode was mede mogelijk door het inzetten van een
aparte projectleidster. Met de afronding van de projectfase
is de taak overgedragen aan de reguliere medewerkers van
het AZC en het Vrijwilligerssteunpunt
12. Mandatering ontwikkelingsdeel SIOF
Door een aantal fracties is aangegeven dat men tegen dit
voorstel is. Voor alle duidelijkheid willen wij hier nog
aangeven, dat bij dit voorstel wij te allen tijde moeten
opereren binnen het maximaal beschikbaar gestelde bedrag
voor dit deel van het fonds (maximaal f 4,85 miljoen) en
binnen de vastgestelde criteria voor het fonds. Snelheid en
de nodige armslag kan in sommige gevallen cruciaal zijn,
zeker in het voorbereidings- en ontwikkelingstraject, maar
ook bij het genereren van subsidies. Bovendien komen de
plannen inhoudelijk toch in de meeste gevallen, ook in de
voorbereidingsfase, nog weer aan de orde in de commissies
of de raad.