Blad 10 8. Samenvoeging ABC middelen (ombuiging) In de afgelopen periode is er gewerkt aan de verdere concretisering van de voorstellen voor de invulling van onder meer een aantal ombuigingen. De verwachting was dat er voor de behandeling van de Perspectiefnota Plus 2001 in de gemeenteraad duidelijkheid zou zijn over de meer algemene discussie met betrekking tot de positie van de controller in de organisatie. Inmiddels is gebleken dat dit niet het geval is. Een en ander heeft nadrukkelijk een relatie met het ombuigingsvoorstel "samenvoeging ABC - middelen" (O-AZ-2) Met het oog daarop wordt het ombuigingsvoorstel voor dit moment voorlopig door ons ingetrokken, totdat er meer en definitief duidelijkheid is over de positie van de controller, zodat er één lijn met betrekking tot de controlfunctie wordt gehanteerd en om te voorkomen dat er een zigzagkoers" ontstaat ten aanzien van deze functie. 9Gevolgen wegvallen tweetal ombuigingen Aangezien door ons ook het principe wordt gehanteerd, dat indien ombuigingen "vervallen", er eveneens nieuw beleid van dezelfde omvang moet worden geschrapt, stellen wij voor om in het verlengde daarvan ook een voorstel nieuw beleid van ongeveer dezelfde (financiële) omvang gedeeltelijk te schrappen. Door het "wegvallen" van de ombuigingen "perceptiekosten rioolbelasting" (f 20.000,-) en "samenvoeging ABC - middelen" (f 35.000,-) ontstaat er een financieel "gat" van in totaal f 55.000,-. Om een en ander te dekken wordt de volgende aanpassing gedaan met betrekking tot het gehonoreerde nieuw beleid. Voor de woningmarktmonitor (N-SO-5) worden onder andere structureel middelen beschikbaar gesteld ter grootte van f 100.000,-. Wij gaan er momenteel van uit, dat 50% van deze kosten gefinancierd zullen moeten gaan worden door marktpartijen, die ook belang hebben bij een dergelijke monitor. Derhalve wordt het gehonoreerde bedrag voor dit voorstel nieuw beleid gehalveerd tot f 50.000,-. Het resterende bedrag zal door marktpartijen moeten worden betaald. Hiermee is het "gat" dat is ontstaan door het wegvallen van een tweetal ombuigingen grotendeels (op f 5.000,- na) gecompenseerd. 10. Motie actief kwijtscheldingsbeleid De motie betreft het intensiveren van de voorlichtings activiteiten in het kader van het kwijtscheldingsbeleidDe stand van zaken met betrekking tot deze motie is als volgt. Allereerst zijn ter uitvoering van de motie stappen gezet om meer inzicht te krijgen in de doelgroep, welke in aanmerking komt voor de minimaregelingen. Blad 11 Hiervoor is het koppelen van bestanden een te hanteren instrument. Op gemeentelijk niveau is hier gebruik van gemaakt. Met behulp van dit instrument zijn huishoudens aangeschreven, welke in aanmerking komen voor de declaratieregeling en de categoriale bijstand. Ook landelijk is er onlangs een proef afgerond, waarbij werd geëxperimenteerd met het terugdringen van het niet-gebrui.k van inkomensafhankelijke regelingen door middel van bestandsvergelijking. Op basis van de resultaten zal het Rijk bezien of het invoeren van een dergelijk instrument zinvol is. Pas wanneer nog meer zicht verkregen is in de doelgroep van het minimabeleid, waaronder kwijtschelding, kan bekeken worden of er nog communicatie-instrumenten zijn welke een nog beter bereik kunnen bewerkstelligen dan de huidige benadering. Eerst dan volgt de eindrapportage over de mogelijkheden tot verdere uitvoering van de motie. 11. Vrijwilligerswerk asielzoekers Tijdens de commissiebehandeling is gevraagd of het project vrijwilligerswerk asielzoekers na een incidentele bijdrage van de kant van de gemeente wel wordt gecontinueerd. Conform de afspraken gemaakt voor aanvang van het project worden de projectactiviteiten opgenomen in de reguliere taken van het AZC en het VrijwilligerssteunpuntBeide organisaties hebben daarin een eigen rol. Het AZC vanuit haar verantwoordelijkheden voor de asiel zoekers in kwestie, het Vrijwilligerssteunpunt vanuit haar rol als centraal ondersteuningspunt inzake vrijwilligers werk. De bemiddeling van asielzoekers naar vrijwilligerswerk zal dus doorgaan, zij het op minder intensieve wijze dan tijdens de projectperiode. De intensieve aanpak tijdens de projectperiode was mede mogelijk door het inzetten van een aparte projectleidster. Met de afronding van de projectfase is de taak overgedragen aan de reguliere medewerkers van het AZC en het Vrijwilligerssteunpunt 12. Mandatering ontwikkelingsdeel SIOF Door een aantal fracties is aangegeven dat men tegen dit voorstel is. Voor alle duidelijkheid willen wij hier nog aangeven, dat bij dit voorstel wij te allen tijde moeten opereren binnen het maximaal beschikbaar gestelde bedrag voor dit deel van het fonds (maximaal f 4,85 miljoen) en binnen de vastgestelde criteria voor het fonds. Snelheid en de nodige armslag kan in sommige gevallen cruciaal zijn, zeker in het voorbereidings- en ontwikkelingstraject, maar ook bij het genereren van subsidies. Bovendien komen de plannen inhoudelijk toch in de meeste gevallen, ook in de voorbereidingsfase, nog weer aan de orde in de commissies of de raad.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 461