Blad 12
Gelet echter op de discussie in de Commissie Bestuur
Middelen en de overgrote meerderheid die tegen dit voorstel
is, trekken wij het voorstel voormandatering aan het
college van burgemeester en wethouders met betrekking tot
het ontwikkelingsdeel van het SIOF in.
D. FINANCIËLE GEVOLGEN
De heroverweging van onze kant van enkele voorstellen, te
weten "structuurplan binnenstad" (N-SO-12) "perceptiekosten
riool" (O-AZ-3), "samenvoeging ABC - middelen" (O-AZ-2) en
"woningmarktmonitor" (N-SO-5) leiden tot een enigszins
gewijzigd financieel eindresultaat in de Perspectiefnota
Plus 2001 (paragraaf 3.7 - pagina 56).
Op basis van de heroverwegingen ontstaat het volgende
nieuwe financiële eindresultaat:
MEERJARENPERSPECTIEF (x f 1.000,
2000
2001
2002
2003
2004
Startpositie op 01/01
15
1.756
1.892
-118
1.119
EINDSTAND 31/12
1.756
1.892
-118
1.119
2.084
ONTWIKKELING ALGEMENE RESERVE
2000
2001
2002
2003
2004
(f 1.000,--)
Startpositie per 01/01
24.789
21.235
16.273
17.392
21084
EINDSTAND per 31/12
21.235
16.273
17.392
21.084
28.127
In het structurele deel van het financieel meerjaren
perspectief treedt qua "eindbedragen" slechts een zeer
beperkte wijziging op (f 5.000,-); het niet doorgaan van de
ombuigingen "perceptiekosten riool" en "samenvoeging ABC -
middelen" wordt immers grotendeels gecompenseerd door het
schrappen van een deel van het voorstel nieuw beleid
"woningmarktmonitor"De ontwikkeling van de Algemene
Reserve is gewijzigd als gevolg van de aanpassing van het
voorstel nieuw beleid "structuurplan binnenstad"
E. TOT SLOT
Zoals wij ook al eerder hebben aangegeven, is het feit dat
onze ambities en plannen gerealiseerd moeten worden binnen
de kaders van een gezond en verantwoord financieel beleid
een absolute randvoorwaarde. Dit vereist de nodige
discipline en het maken van keuzen. Zoals in de
Perspectiefnota Plus 2001 ook reeds is aangegeven zijn er
met betrekking tot de financiële positie toch ook zekere
risico's en onzekerheden, die mogelijk ook nog gevolgen
kunnen hebben in de richting van de Begroting 2001.
Blad 13
Maar dan kan het ook gaan om bijvoorbeeld het voorstel
onderwijshuisvesting"zoals dat op pagina 52 van de
Perspectiefnota Plus 2001 is genoemd, of het Stadskantoor
in relatie tot de arbeidsomstandigheden en/of klimato
logische verbeteringen. De nodige terughoudendheid met
betrekking tot de financiën (in onder meer de richting de
Begroting 2001) is voor ons dan ook nog steeds een gegeven.
Door de verschillende fracties is in de Commissie Bestuur
Middelen een aantal signalen voor mogelijke aanvullende
voorstellen nieuw beleid gedaan, waaronder een bijdrage
voor Mercurius, vrijwilligerswerk, budget voor de Commissie
van de Rekening en vegen in de binnenstad, en het zetten
van vraagtekens bij enkele ombuigingen. Wij hebben hierop
in de Commissie Bestuur Middelen al mondeling gereageerd.
Indien deze signalen geconcretiseerd gaan worden in de
raadsvergadering, willen wij de fracties toch wederom
verzoeken om vanuit het oogpunt van een gezond financieel
beleid in ieder geval een dekking aan te geven en/of
duidelijk te kiezen welke gehonoreerde voorstellen nieuw
beleid eventueel kunnen, c.q. moeten komen te vervallen. En
gelet op hetgeen hiervoor is gezegd over risico's en
onzekerheden, niet nu al allerlei zaken door te schuiven
naar de Begroting 2001.
Onder vermelding dat de Perspectiefnota Plus 2001 aan de
orde is geweest in de Commissie Bestuur Middelen van
26 april en 8 mei 2000, stellen wij u voor te besluiten
overeenkomstig het bijgevoegde ontwerp-besluit
Leeuwarden, 25 mei 2000
Burgemeester en wethouders van Leeuwarden,
L.B.M. van Maaren-van Balen, burgemeester,
mr. F.M.J. Steijvers, secretaris.