Blad 12 Gelet echter op de discussie in de Commissie Bestuur Middelen en de overgrote meerderheid die tegen dit voorstel is, trekken wij het voorstel voormandatering aan het college van burgemeester en wethouders met betrekking tot het ontwikkelingsdeel van het SIOF in. D. FINANCIËLE GEVOLGEN De heroverweging van onze kant van enkele voorstellen, te weten "structuurplan binnenstad" (N-SO-12) "perceptiekosten riool" (O-AZ-3), "samenvoeging ABC - middelen" (O-AZ-2) en "woningmarktmonitor" (N-SO-5) leiden tot een enigszins gewijzigd financieel eindresultaat in de Perspectiefnota Plus 2001 (paragraaf 3.7 - pagina 56). Op basis van de heroverwegingen ontstaat het volgende nieuwe financiële eindresultaat: MEERJARENPERSPECTIEF (x f 1.000, 2000 2001 2002 2003 2004 Startpositie op 01/01 15 1.756 1.892 -118 1.119 EINDSTAND 31/12 1.756 1.892 -118 1.119 2.084 ONTWIKKELING ALGEMENE RESERVE 2000 2001 2002 2003 2004 (f 1.000,--) Startpositie per 01/01 24.789 21.235 16.273 17.392 21084 EINDSTAND per 31/12 21.235 16.273 17.392 21.084 28.127 In het structurele deel van het financieel meerjaren perspectief treedt qua "eindbedragen" slechts een zeer beperkte wijziging op (f 5.000,-); het niet doorgaan van de ombuigingen "perceptiekosten riool" en "samenvoeging ABC - middelen" wordt immers grotendeels gecompenseerd door het schrappen van een deel van het voorstel nieuw beleid "woningmarktmonitor"De ontwikkeling van de Algemene Reserve is gewijzigd als gevolg van de aanpassing van het voorstel nieuw beleid "structuurplan binnenstad" E. TOT SLOT Zoals wij ook al eerder hebben aangegeven, is het feit dat onze ambities en plannen gerealiseerd moeten worden binnen de kaders van een gezond en verantwoord financieel beleid een absolute randvoorwaarde. Dit vereist de nodige discipline en het maken van keuzen. Zoals in de Perspectiefnota Plus 2001 ook reeds is aangegeven zijn er met betrekking tot de financiële positie toch ook zekere risico's en onzekerheden, die mogelijk ook nog gevolgen kunnen hebben in de richting van de Begroting 2001. Blad 13 Maar dan kan het ook gaan om bijvoorbeeld het voorstel onderwijshuisvesting"zoals dat op pagina 52 van de Perspectiefnota Plus 2001 is genoemd, of het Stadskantoor in relatie tot de arbeidsomstandigheden en/of klimato logische verbeteringen. De nodige terughoudendheid met betrekking tot de financiën (in onder meer de richting de Begroting 2001) is voor ons dan ook nog steeds een gegeven. Door de verschillende fracties is in de Commissie Bestuur Middelen een aantal signalen voor mogelijke aanvullende voorstellen nieuw beleid gedaan, waaronder een bijdrage voor Mercurius, vrijwilligerswerk, budget voor de Commissie van de Rekening en vegen in de binnenstad, en het zetten van vraagtekens bij enkele ombuigingen. Wij hebben hierop in de Commissie Bestuur Middelen al mondeling gereageerd. Indien deze signalen geconcretiseerd gaan worden in de raadsvergadering, willen wij de fracties toch wederom verzoeken om vanuit het oogpunt van een gezond financieel beleid in ieder geval een dekking aan te geven en/of duidelijk te kiezen welke gehonoreerde voorstellen nieuw beleid eventueel kunnen, c.q. moeten komen te vervallen. En gelet op hetgeen hiervoor is gezegd over risico's en onzekerheden, niet nu al allerlei zaken door te schuiven naar de Begroting 2001. Onder vermelding dat de Perspectiefnota Plus 2001 aan de orde is geweest in de Commissie Bestuur Middelen van 26 april en 8 mei 2000, stellen wij u voor te besluiten overeenkomstig het bijgevoegde ontwerp-besluit Leeuwarden, 25 mei 2000 Burgemeester en wethouders van Leeuwarden, L.B.M. van Maaren-van Balen, burgemeester, mr. F.M.J. Steijvers, secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 462