6 Samenvatting Dit jaar is in de voorbereiding op de Perspectiefnota voor het eerst gewerkt met zogenaamde begrotingsteams, waarin per dienst is gezocht naar een balans tussen voorstellen voor ombuigingen en ruimte voor nieuw beleid. Aan het overleg in de begrotingsteams namen naast de directeuren, de controllers, de sectormanagers, ook de verantwoordelijke portefeuillehouders deel. Als college hebben wij daarna de uitkomsten verwerkt in een integraal en evenwichtig beleidsprogramma. Hoewel deze nieuwe aanpak eerst moest wennen, leverde zij voor een substantieel groter bedrag aan structurele ombuigingen op dan vorig jaar mogelijk leek. Ook de komende jaren zal de ruimte voor nieuw beleid vooral moeten ontstaan door kritische toetsing en ombuigingen binnen bestaand, oud beleid. Wij komen hier, na beoordeling van de effectiviteit van de nu gevolgde werkwijze, bij de begroting voor het jaar 2001 in de vorm van een Sturingsbrief op terug. Door de gemeenteraad is de afgelopen periode geregeld gevraagd naar de voortgang met betrekking tot toezeggingen die in de vorige Perspectiefnota zijn gedaan. Om aan deze vraag tegemoet te komen hebben wij in de bijlage C een overzicht van de stand van zaken en/of planning opgenomen. PERSPECTIEFNOTA PLUS 2001 De overzichtstabellen bij de verschillende hoofdstukken geven een goed samenvattend beeld van de voorstellen in deze Perspectiefnota. Onze visie op de gewenste ontwikkelingsrichting en de daaruit voortvloeiende bestuurlijke prioriteiten hebben wij uiteengezet in hoofdstuk 1 (pagina 17) en kan worden samengevat met de term "Investeren in mens en stad". De prioriteiten sluiten aan bij de lijn die wij hebben uitgezet in het uitgebreide Meerjaren Ontwikkelings Programma van oktober 1999. Strategische en operationele doelen Ten opzichte van het uitgebreide MOP (oktober 1999) hebben wij een operationeel doel toegevoegd met betrekking tot financiën, te weten: "Voor de gemeentelijke tarieven (leges, precario, etc.) is kostendekking het uitgangspunt." (pagina 35) Ombuigingen Wij zijn er beter dan vorig jaar in geslaagd om verantwoorde structurele ombuigingen met enige omvang boven tafel te krijgen. Twee van deze majeure ombuigingen worden pas geëffectueerd in 2004 (facilitair bedrijf en grondbedrijf)- De overige ombuigingen worden wel op korte termijn gerealiseerd. Van deze zijn ombuigingen die met een behoorlijke omvang te vinden in de sociale pijler, te weten "inkomensondersteuning minima", "volwasseneducatie", "Wet Voorziening Gehandicapten" en "Implementatie herbezinning welzijnsbeleid". Een totaaloverzicht van de ombuigingen is te vinden in tabel 3.3 (pagina 47). Balanssanering Er wordt voorgesteld om een bedrag van ruim f 11 miljoen incidenteel in te zetten om de balans te saneren in de vorm van het treffen van een voorziening voor de kosten van wachtgeld/wachtgeld-vut en het afboeken van immateriële activa. Hiervoor wordt een deel van de middelen uit de verkoop van aandelen BNG ingezet (ca. f 8 miljoen) en een f 3 miljoen van de middelen in de Algemene reserve (pagina 48). Nieuw beleid Het overgrote deel van de voorstellen nieuw beleid is gehonoreerd in de sociale pijler en in de randvoorwaarden (bedrijfsvoering). Qua financiële omvang zijn de belangrijkste: "peuterspeelzalen", "cultuur", "veiligheidsbeleid", "dagopvang (verslaafde) dak-/thuislozen", "wijkaanpak", "Documentair Informatie Systeem", "invoering Euro". Een totaaloverzicht van het voorgestelde structurele en incidentele nieuwe beleid staat in de tabellen 3.6, 3.7 en 3.8 (pagina 53 t/m 55). Daarnaast wordt voorgesteld f 5,6 miljoen beschikbaar te stellen voor de renovatie van het Stadhuis ten laste van de middelen verkoop aandelen BNG, waarbij de vorig jaar bij de Perspectiefnota beschikbare kapitaalslasten weer vrijvallen. 7 PERSPECTIEFNOTA PLUS 2001

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 469