6
Samenvatting
Dit jaar is in de voorbereiding op de Perspectiefnota voor het eerst gewerkt met
zogenaamde begrotingsteams, waarin per dienst is gezocht naar een balans tussen
voorstellen voor ombuigingen en ruimte voor nieuw beleid. Aan het overleg in de
begrotingsteams namen naast de directeuren, de controllers, de sectormanagers,
ook de verantwoordelijke portefeuillehouders deel. Als college hebben wij daarna
de uitkomsten verwerkt in een integraal en evenwichtig beleidsprogramma.
Hoewel deze nieuwe aanpak eerst moest wennen, leverde zij voor een substantieel
groter bedrag aan structurele ombuigingen op dan vorig jaar mogelijk leek.
Ook de komende jaren zal de ruimte voor nieuw beleid vooral moeten ontstaan
door kritische toetsing en ombuigingen binnen bestaand, oud beleid.
Wij komen hier, na beoordeling van de effectiviteit van de nu gevolgde werkwijze,
bij de begroting voor het jaar 2001 in de vorm van een Sturingsbrief op terug.
Door de gemeenteraad is de afgelopen periode geregeld gevraagd naar de
voortgang met betrekking tot toezeggingen die in de vorige Perspectiefnota zijn
gedaan. Om aan deze vraag tegemoet te komen hebben wij in de bijlage C een
overzicht van de stand van zaken en/of planning opgenomen.
PERSPECTIEFNOTA PLUS 2001
De overzichtstabellen bij de verschillende hoofdstukken geven een goed
samenvattend beeld van de voorstellen in deze Perspectiefnota.
Onze visie op de gewenste ontwikkelingsrichting en de daaruit voortvloeiende
bestuurlijke prioriteiten hebben wij uiteengezet in hoofdstuk 1 (pagina 17) en kan
worden samengevat met de term "Investeren in mens en stad". De prioriteiten
sluiten aan bij de lijn die wij hebben uitgezet in het uitgebreide Meerjaren
Ontwikkelings Programma van oktober 1999.
Strategische en operationele doelen
Ten opzichte van het uitgebreide MOP (oktober 1999) hebben wij een operationeel
doel toegevoegd met betrekking tot financiën, te weten: "Voor de gemeentelijke
tarieven (leges, precario, etc.) is kostendekking het uitgangspunt." (pagina 35)
Ombuigingen
Wij zijn er beter dan vorig jaar in geslaagd om verantwoorde structurele
ombuigingen met enige omvang boven tafel te krijgen. Twee van deze majeure
ombuigingen worden pas geëffectueerd in 2004 (facilitair bedrijf en grondbedrijf)-
De overige ombuigingen worden wel op korte termijn gerealiseerd. Van deze zijn
ombuigingen die met een behoorlijke omvang te vinden in de sociale pijler, te
weten "inkomensondersteuning minima", "volwasseneducatie", "Wet Voorziening
Gehandicapten" en "Implementatie herbezinning welzijnsbeleid".
Een totaaloverzicht van de ombuigingen is te vinden in tabel 3.3 (pagina 47).
Balanssanering
Er wordt voorgesteld om een bedrag van ruim f 11 miljoen incidenteel in te zetten
om de balans te saneren in de vorm van het treffen van een voorziening voor de
kosten van wachtgeld/wachtgeld-vut en het afboeken van immateriële activa.
Hiervoor wordt een deel van de middelen uit de verkoop van aandelen BNG
ingezet (ca. f 8 miljoen) en een f 3 miljoen van de middelen in de Algemene
reserve (pagina 48).
Nieuw beleid
Het overgrote deel van de voorstellen nieuw beleid is gehonoreerd in de sociale
pijler en in de randvoorwaarden (bedrijfsvoering). Qua financiële omvang zijn de
belangrijkste: "peuterspeelzalen", "cultuur", "veiligheidsbeleid", "dagopvang
(verslaafde) dak-/thuislozen", "wijkaanpak", "Documentair Informatie Systeem",
"invoering Euro". Een totaaloverzicht van het voorgestelde structurele en
incidentele nieuwe beleid staat in de tabellen 3.6, 3.7 en 3.8 (pagina 53 t/m 55).
Daarnaast wordt voorgesteld f 5,6 miljoen beschikbaar te stellen voor de renovatie
van het Stadhuis ten laste van de middelen verkoop aandelen BNG, waarbij de
vorig jaar bij de Perspectiefnota beschikbare kapitaalslasten weer vrijvallen.
7
PERSPECTIEFNOTA PLUS 2001