Nadeelcompensatieverordening gemeente Leeuwarden 1999
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1 Definities
In het eerste artikel worden enkele kernbegrippen van de regeling
gedefinieerd. Van belang is met name de omschrijving van het begrip
"project". De directe aanleiding voor het instellen van de regeling is de
ontwikkeling van (onderdelen van) het herinrichtingsproject Binnenstad
Nieuwe Stad en de daarbij behorende werken en maatregelen die door of in
opdracht van de gemeente worden uitgevoerd in het kader van haar publieke
taken. Projectonderdelen die in opdracht van derden worden uitgevoerd
vallen buiten het bereik van de regeling.
In de komende jaren dienen zich waarschijnlijk meer ontwikkelingen aan, die
aanleiding kunnen/zullen geven tot toepasbaarheid van de nadeel
compensatieregeling
Er is in de onderhavige regeling dan ook gekozen voor een algemeen
geformuleerde definiëring van het begrip "project"Zij geldt dus voor de
gehele gemeente en voor onbepaalde tijd.
De projectdefinitie bevat alle relevante criteria om bij de primaire
toetsing van verzoeken om nadeelcompensatie te kunnen bepalen of de
verordening in de gegeven situatie wel of niet van toepassing is.
Artikel 2 Het recht op nadeelcompensatie
In het eerste lid van dit artikel is omschreven in welke gevallen de raad
nadeelcompensatie toekent.
Causaal verband:
alleen die schade komt voor compensatie in aanmerking, die rechtstreeks het
gevolg is van de uitvoering van als "project" gedefinieerde activiteiten.
Om te beoordelen of er sprake is van een causaal verband tussen het nadeel
en het project dient de situatie, zoals die was (onmiddellijk) voorafgaande
aan de handeling die als oorzaak van het nadeel wordt aangewezen, te worden
vergeleken met de situatie nadat de handeling is verricht.
Indien zonder de uitvoering van het project het nadeel zich eveneens zou
hebben voorgedaan, is er geen oorzakelijk verband in de zin van deze
verordening
"Dat redelijkerwijs niet of niet geheel te zijner laste behoort te
blijven"
bij de beantwoording van de vraag of het nadeel redelijkerwijs niet of niet
geheel ten laste van de verzoeker dient te blijven, is het van belang of
het nadeel al of niet moet worden geacht tot het normaal maatschappelijk
risico te behoren. Uitsluitend het onevenredige, "boven normale" nadeel
komt voor compensatie in aanmerking. Ook is van belang of de verzoeker het
risico van mogelijke benadeling actief heeft aanvaard, door zich in de
gegeven situatie te begeven of bepaalde uitgaven of investeringen te doen,
terwijl hij van de mogelijk nadeel toebrengende omstandigheden op de hoogte
was of op de hoogte had kunnen zijn.
Daarnaast zal de raad in zijn overwegingen meenemen de vraag of de
verzoeker het risico passief heeft aanvaard, doordat hij niet hetgeen
1