1.3 Meerjaren Ontwikkelings Programma
1.3.1 Algemeen
werkloosheidsontwikkeling
In grote lijnen wordt ingezet op het versterken van het dienstenprofiel van
Leeuwarden, waarbij de kansen van de verdere verdienstelijking van de
economische structuur in de Westerse samenleving en de aanwezige sterke
dienstensector in Leeuwarden worden aangegrepen als basispotentieel.
Deze inzet geldt ook voor de van oorsprong belangrijke economische basis van
Leeuwarden, de agri-nutri-sector, waarbij onder andere handel en diensten de
sleutelfactoren zijn voor de toekomst.
In algemene zin streeft Leeuwarden vooral naar een meer kennisintensieve
ontwikkeling. Dit komt enerzijds tot uiting in het versterken van de relatie van de
economische ontwikkeling tot kennis (kennisclusters) en de arbeidsmarkt in
algemene zin, maar anderzijds ook in het verder ontwikkelen van het aspect kennis
binnen de agri-nutri-sector. Voor de toekomstige samenleving in het algemeen,
maar voor de door Leeuwarden nagestreefde ontwikkelingsrichting in het
bijzonder, zijn de ontwikkeling en het benutten van de mogelijkheden op
informatie- en communicatiegebied, doorslaggevend. Deze ontwikkelingsrichting
sluit ook goed aan bij het streven naar een duurzame ontwikkeling van de
gemeente en haar omgeving. Eén aspect van de twee geformuleerde hoofdfuncties
van Leeuwarden is met het voorgaande nog enigszins onderbelicht gebleven, te
weten de "ruimte en kwaliteit biedende stadsomgeving". Dit betekent immers ook
investeren in (de kwaliteit van) de stadsomgeving aansluitend bij twee sfeerbeelden
van Leeuwarden, aan de ene kant de onthaaste, historische, culturele stad ((inter-)
nationale rust), maar aan de andere kant ook de levendige, bruisende, culturele stad
(regio-dynamiek). Beide overigens gerelateerd aan leefstijlen met aandacht voor de
"quality of life". Alhoewel beide beelden op het eerste gezicht moeilijk met elkaar
te verenigen lijken, is dit ook nu reeds als basis terug te vinden in bijvoorbeeld de
oude historische binnenstad van Leeuwarden.
De centrale ontwikkelingsrichting, waarmee Leeuwarden dit alles wil bereiken en
waarmaken, is logischerwijs "full-service city", waarvan de contouren nu reeds
zichtbaar zijn en die voldoende kansen en aanknopingspunten biedt voor de
toekomst.
Zeer wezenlijk is tenslotte dat de gemeente in de toekomst een andere, maar uiterst
belangrijke rol zal vervullen. De gemeente Leeuwarden is dan pro-actief,
stimulerend en initiërend, maar het is eerder regel dan uitzondering dat anderen dan
de gemeentelijke overheid de hoofdrol vervullen. Binnen de benodigde formule is
daarom de organisatiekracht van de gemeente cruciaal. Omdat de gemeente de
vormgeving van de ambities en de toekomstige ontwikkeling niet alleen kan
realiseren, zijn de wisselwerking tussen bestuur en samenleving én partnership en
samenwerking belangrijk.
12
PERSPECTIEFNOTA PLUS 2001
De toekomst van de gemeente staat hoog op de agenda van Leeuwarden. Vanuit de
gedachte dat op die toekomst daadwerkelijk invloed uitgeoefend kan worden door
ondernemend en pro-actief op te treden, grijpt Leeuwarden nu en in de komende
jaren de aanwezige kansen met beide handen aan. Bij het Rijk en de provincie
Fryslan vindt Leeuwarden onder meer bondgenoten in haar inzet om een
aantrekkelijke, dat wil zeggen economisch bloeiende, sociaal evenwichtige en
levendige (leefbare) gemeente te creëren.
Het zal nodig zijn heel hard te werken om achterstanden in te lopen en tenminste
gelijke tred te houden met de in vergelijking met de A7-zone meer
vanzelfsprekende autonome ontwikkelingen. Met hard werken, doelgericht en
selectief investeren in haar unieke kwaliteiten en met een beetje geluk kan
Leeuwarden in de 21e eeuw als economisch én sociaal sterke gemeente floreren in
een kwalitatief hoogwaardig, rust en ontspanning biedend en ruimtelijk landschap.
Het tij is momenteel gunstig. Leeuwarden profiteert daarvan mee. Het gaat goed
met de economie in het algemeen én met de Friese economie, waarvan Leeuwarden
de belangrijkste trekker is.
6,0
4,0 -
2,0
0,0
Cntwikkëing werkgdegenhad
5,6
2,6
1996
1997
1998
1999*
1 Leeuwarden El Friesland Nederland
Daar waar Leeuwarden tot en
met 1997 achterliep op het
Friese en landelijke gemiddelde,
is 1998 een duidelijk omslagpunt.
Zoals in het diagram is te zien is
de groei van de werkgelegenheid
in 1998 en 1999 hoger dan zowel
het Friese als het landelijke
gemiddelde.
prognose
Bron: Werkgelegenheidsregister provincie Fryslan.
In de afgelopen 3 jaar is er sprake van een duidelijke trendbreuk in de ontwikkeling
van de werkloosheid. Deze is van ruim 25% via 19% gedaald naar circa 16%
(Arbeidsvoorzieningcijfers). In absolute aantallen ziet een en ander er als volgt uit
(jaar 2000* prognose):
10.000
5.000
1995 1996 1997 1998 1999 2000*
Bron: Arbeidsvoorziening Noord-Nederland.
13
PERSPECTIEFNOTA PLUS 2001