1.3 Meerjaren Ontwikkelings Programma 1.3.1 Algemeen werkloosheidsontwikkeling In grote lijnen wordt ingezet op het versterken van het dienstenprofiel van Leeuwarden, waarbij de kansen van de verdere verdienstelijking van de economische structuur in de Westerse samenleving en de aanwezige sterke dienstensector in Leeuwarden worden aangegrepen als basispotentieel. Deze inzet geldt ook voor de van oorsprong belangrijke economische basis van Leeuwarden, de agri-nutri-sector, waarbij onder andere handel en diensten de sleutelfactoren zijn voor de toekomst. In algemene zin streeft Leeuwarden vooral naar een meer kennisintensieve ontwikkeling. Dit komt enerzijds tot uiting in het versterken van de relatie van de economische ontwikkeling tot kennis (kennisclusters) en de arbeidsmarkt in algemene zin, maar anderzijds ook in het verder ontwikkelen van het aspect kennis binnen de agri-nutri-sector. Voor de toekomstige samenleving in het algemeen, maar voor de door Leeuwarden nagestreefde ontwikkelingsrichting in het bijzonder, zijn de ontwikkeling en het benutten van de mogelijkheden op informatie- en communicatiegebied, doorslaggevend. Deze ontwikkelingsrichting sluit ook goed aan bij het streven naar een duurzame ontwikkeling van de gemeente en haar omgeving. Eén aspect van de twee geformuleerde hoofdfuncties van Leeuwarden is met het voorgaande nog enigszins onderbelicht gebleven, te weten de "ruimte en kwaliteit biedende stadsomgeving". Dit betekent immers ook investeren in (de kwaliteit van) de stadsomgeving aansluitend bij twee sfeerbeelden van Leeuwarden, aan de ene kant de onthaaste, historische, culturele stad ((inter-) nationale rust), maar aan de andere kant ook de levendige, bruisende, culturele stad (regio-dynamiek). Beide overigens gerelateerd aan leefstijlen met aandacht voor de "quality of life". Alhoewel beide beelden op het eerste gezicht moeilijk met elkaar te verenigen lijken, is dit ook nu reeds als basis terug te vinden in bijvoorbeeld de oude historische binnenstad van Leeuwarden. De centrale ontwikkelingsrichting, waarmee Leeuwarden dit alles wil bereiken en waarmaken, is logischerwijs "full-service city", waarvan de contouren nu reeds zichtbaar zijn en die voldoende kansen en aanknopingspunten biedt voor de toekomst. Zeer wezenlijk is tenslotte dat de gemeente in de toekomst een andere, maar uiterst belangrijke rol zal vervullen. De gemeente Leeuwarden is dan pro-actief, stimulerend en initiërend, maar het is eerder regel dan uitzondering dat anderen dan de gemeentelijke overheid de hoofdrol vervullen. Binnen de benodigde formule is daarom de organisatiekracht van de gemeente cruciaal. Omdat de gemeente de vormgeving van de ambities en de toekomstige ontwikkeling niet alleen kan realiseren, zijn de wisselwerking tussen bestuur en samenleving én partnership en samenwerking belangrijk. 12 PERSPECTIEFNOTA PLUS 2001 De toekomst van de gemeente staat hoog op de agenda van Leeuwarden. Vanuit de gedachte dat op die toekomst daadwerkelijk invloed uitgeoefend kan worden door ondernemend en pro-actief op te treden, grijpt Leeuwarden nu en in de komende jaren de aanwezige kansen met beide handen aan. Bij het Rijk en de provincie Fryslan vindt Leeuwarden onder meer bondgenoten in haar inzet om een aantrekkelijke, dat wil zeggen economisch bloeiende, sociaal evenwichtige en levendige (leefbare) gemeente te creëren. Het zal nodig zijn heel hard te werken om achterstanden in te lopen en tenminste gelijke tred te houden met de in vergelijking met de A7-zone meer vanzelfsprekende autonome ontwikkelingen. Met hard werken, doelgericht en selectief investeren in haar unieke kwaliteiten en met een beetje geluk kan Leeuwarden in de 21e eeuw als economisch én sociaal sterke gemeente floreren in een kwalitatief hoogwaardig, rust en ontspanning biedend en ruimtelijk landschap. Het tij is momenteel gunstig. Leeuwarden profiteert daarvan mee. Het gaat goed met de economie in het algemeen én met de Friese economie, waarvan Leeuwarden de belangrijkste trekker is. 6,0 4,0 - 2,0 0,0 Cntwikkëing werkgdegenhad 5,6 2,6 1996 1997 1998 1999* 1 Leeuwarden El Friesland Nederland Daar waar Leeuwarden tot en met 1997 achterliep op het Friese en landelijke gemiddelde, is 1998 een duidelijk omslagpunt. Zoals in het diagram is te zien is de groei van de werkgelegenheid in 1998 en 1999 hoger dan zowel het Friese als het landelijke gemiddelde. prognose Bron: Werkgelegenheidsregister provincie Fryslan. In de afgelopen 3 jaar is er sprake van een duidelijke trendbreuk in de ontwikkeling van de werkloosheid. Deze is van ruim 25% via 19% gedaald naar circa 16% (Arbeidsvoorzieningcijfers). In absolute aantallen ziet een en ander er als volgt uit (jaar 2000* prognose): 10.000 5.000 1995 1996 1997 1998 1999 2000* Bron: Arbeidsvoorziening Noord-Nederland. 13 PERSPECTIEFNOTA PLUS 2001

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 472