Beleidsontwikkelingen (Perspectiefnota)
Investeringen (MIP)
2.2.4 Duurzame ontwikkeling en milieu
Strategische en operationele doelen (MOP)
Strategisch doel:
Operationele doelen
Beleidsontwikkelingen (Perspectiefnota)
De kwaliteit van de groene longen in de stad wordt gehandhaafd en versterkt.
Er wordt voor gezorgd dat er een kwalitatief goede overgang is van stedelijk naar
landelijk gebied (inrichting stadsranden), met name bij uitleggebieden.
De beleving en benutting van de ruimtelijke kwaliteit water zal in een samenhangende
aanpak worden verbeterd.
De benutting van de kwaliteit en meerwaarde van het element monumenten zal worden
verbeterd.
Intensivering van het handhavingsbeleid door middel van een toename van het aantal
handhavingzaken van 100 in 1999, naar 400 in 2000.
Het doel van het in de nieuwe (conceyt-)monumentennota 2000-2005 (die
fasegewijs wordt ingevoerd) geformuleerde beleid is om cultuurhistorische
waarden van Leeuwarden te behouden en te versterken, en in te zetten als impuls
voor een kwalitatief hoogwaardig verblijfs-, vestigings- en woonmilieu. Om dit te
kunnen realiseren worden extra middelen beschikbaar gesteld.
De afgelopen periode is verder gewerkt aan het project "BOR in Beeld". Doel van
dit project is kwaliteitskeuzes in de openbare ruimte te maken door middel van een
outputgerichte discussie. Verhardingen, openbaar groen en verzorging
(onkruidbestrijding op verhardingen en zwerfvuilbestrijding) zijn in beeld gebracht
wat betreft het structurele onderhoud. Uit het Oranjewoud-rapport "Een schonere
stad blijkt dat de huidige budgetten voldoende zijn om het gebied op basisniveau
te verzorgen. De commissie Stadsontwikkeling heeft geadviseerd om het
onderhoud van de binnenstad en de kantorenhaak op een gemiddeld hoger niveau
te brengen. Hiervoor worden nu gefaseerd middelen vrijgemaakt. Daarnaast heeft
de Raad inmiddels ingestemd met de uitbreiding van de buurtonderhoudsploegen.
In het kader van onderhoud en kwaliteitsverbetering van een belangrijk
Leeuwarder monument, dat eigendom is van de gemeente zelf, wordt vanaf 2000
aanzienlijk geïnvesteerd in de renovatie van het Stadhuis.
In het Oranjewoud- rapport "Resultaten en analyse nulmeting" is de huidige
kwaliteit van het technische beheer gedefinieerd. De conclusie van het rapport luidt
is dat Leeuwarden op hoofdlijnen een basis kwaliteitsniveau heeft, maar dat de
kwaliteit niet evenwichtig verdeeld is en dat met name de elementenverhardingen
relatief veel slechte plekken vertonen.
28
PERSPECTIEFNOTA PLUS 2001
Ten aanzien van investeringen in het achterstallig onderhoud (betreffende
verhardingen, bruggen, pijpen, walmuren en -beschoeiingen; zie bijlage B -
formulieren AN-SO-2 t/m 5) wordt verwezen naar hetgeen is vermeld bij de
richtlijn met betrekking tot het afromen van de Algemene reserve (paragraaf 3.5 -
pagina 50). Voor 2001 wordt incidenteel f 2 miljoen beschikbaar gesteld. In het
kader van de voortgang van het project Binnenstad Nieuwe Stad wordt voorgesteld
om de pijpen in de binnenstad aan te pakken, op basis van "beperkt gebruik" ten
aanzien van de inzet van middelen. Voor een bedrag van f 1,2 miljoen kan de
Vismarktpijp worden hersteld en kunnen de voorbereidende onderzoeken voor de
aanpak van de kelders en overige pijpen plaatsvinden.
Voor de inzet van de resterende middelen zal nog een voorstel met een nadere
keuze en prioriteitstelling aan de gemeenteraad worden voorgelegd met aandacht
voor de volgende items:
reservering middelen sanering waterbodems (bijlage B - formulier AN-SO-1)
achterstallig onderhoud elementenverhardingen in de context van Stedelijke
Vernieuwing (achterstandswijken) en fietspaden; eerst Heechterp, vervolgens
de Vrijheidswijk en Achter de Hoven/Vegelin.
Het realiseren van een duurzame ontwikkeling van Leeuwarden, waarbij een schone,
gezonde en leefbare gemeente nu en in de toekomst het uitgangspunt is.
In 2000 wordt een gemeentebreed duurzaamheidkader ontwikkeld.
Duurzaamheid is een integraal onderdeel van ontwikkelingsplannen met ingang van
2001, waarbij gebruik gemaakt wordt van meetbare operationele doelen.
De inrichtingen waarvoor de gemeente verantwoordelijk is beschikken over actuele
vergunningen, die voldoen aan de geldende milieu-eisen.
Het aantal bedrijven dat preventief (dus niet repressief na een aanschrijving) de regels
naleeft, stijgt van gemiddeld 30% naar 60% in 2003.
Een 24 uurs bereikbaarheid voor milieuklachten gedurende 7 dagen in de week; in
1999 wordt gestart met een proef van een half jaar.
Het halen van de landelijke doelen voor C02-uitstoot (in 2010 met 10% omlaag).
Voor het jaar 2005 is in de gemeente 10.000 m2 PV (Photo Voltaïsche zonne-energie)
geplaatst.
Burgers en bedrijven zijn actief betrokken bij de ontwikkeling en uitvoering van het
duurzaamheidbeleid (Lokale Agenda 21). Jaarlijks worden 2 a 3 LA 21 projecten
uitgevoerd.
De bodemkwaliteit in Leeuwarden is zodanig dat er geen risico's voor de
volksgezondheid en het milieu bestaan en er geen stagnatie optreedt in de ontwikkeling
van de stad.
De intentie is dat woningen met een geluidsniveau van meer dan 60 dB(A) (op termijn)
worden voorzien van geluidsisolatie tegen wegverkeer.
Het milieubeleid is een facetbeleid bij stedelijke ontwikkeling en richt zich op het
realiseren van een kwaliteitsimpuls aan projecten op andere terreinen (zie ook het
onderdeel "investeringen").
29
PERSPECTIEFNOTA PLUS 2001