3.1.6 Risico's Deze uitzettingen en inkrimpingen zijn deels het gevolg van externe mee - en tegenvallers, deels worden zij veroorzaakt door het niet halen van taakstellingen en deels zijn ze het gevolg van beleidskeuzes. Grote uitzettingen, die het gevolg zijn van de gemaakte beleidskeuzes zijn onder andere de derving van het dividend aandelen Bouwfonds ad f 759.000,- tengevolge van het besluit tot verkoop van deze aandelen en de bijdrage in het Fonds stadsregio Leeuwarden ad f 539.000,-- (pre-prioriteit). Een specificatie van de uitzettingen en inkrimpingen is opgenomen in de separate bijlage A (financiële overzichten). Algemene Uitkering Gemeentefonds De Algemene Uitkering uit het Gemeentefonds vertoont een gunstige ontwikkeling. Over de jaren 2000 tot en met 2003 krijgt Leeuwarden f 6,0 miljoen meer dan waarmee bij de opstelling van de begroting was gerekend. Het grootste deel daarvan is vermeld in de zogenaamde september circulaire. Die ontwikkeling is bij de behandeling van de Begroting 2000 reeds gemeld. Er is echter een aantal veranderingen in het gemeentefonds opkomst die grote invloed zullen hebben op de financiële positie van de gemeente. Voor een beschrijving daarvan wordt verwezen naar paragraaf 3.1.1 (pagina 41In deze Perspectiefnota is rekening gehouden met tegenvallers tot een bedrag van f 3,1 miljoen uit dien hoofde. Autonome ontwikkelingen Deze perspectiefnota gaat over de periode tot en met 2004. Het jaar 2004 kwam in de meerjarenraming tot dusver niet voor en is derhalve als nieuwe jaarschijf toegevoegd. Voor de bepaling van de mutaties in deze jaarschijf is uitgegaan van de toename van woningbouw aantallen, aantallen bijstandsgerechtigden, leerlingen, te onderhouden arealen groen en verhardingen volgens ongewijzigd beleid. Overigens merken wij op dat de maatstaven hiervoor vaak in een vroeg stadium van het perspectiefproces en begrotingsproces worden vastgesteld. Daardoor ijlt de verwerking van beleidsbijstellingen nog al eens na. Onderzocht zal worden hoe met meer geactualiseerde cijfers gewerkt kan worden. De voorgaande ontwikkelingen zijn opgenomen in tabel 3.2 in paragraaf 3.1.5. 3.1.5 Jaarrekeningresultaat 1999 Het definitieve resultaat over 1999 is bij het opstellen van de Perspectiefnota nog niet bekend. Voorlopig is uitgegaan van een resultaat van rond f 10 miljoen gunstiger dan is begroot. Hierbij is verondersteld dat de Raad zal besluiten een deel van het resultaat aan bestemmingsreserves toe te voegen. Een beslissing hierover valt bij het vaststellen van de jaarrekening. De boekwinst op de verkoop van de aandelen Bouwfonds is niet in het voorlopige rekeningresultaat 1999 van f 10 miljoen opgenomen. Uitgaande van een rekeningresultaat van f 10 miljoen na toevoeging aan bestemmingsreserves en de prognoses met betrekking tot het financieel resultaat 2000 ziet de verwachte ontwikkeling van het financieel meerjarenperspectief er als volgt uit: Meerjarenperspectief (x f 1.000,-) 2000 2001 2002 2003 2004 Startpositie op 01/01 15 54 2.473 198 2.203 Mutaties volgens meerjarenraming 1999-2002 0 2.386 -1.494 85 0 Structurele uitzettingen en inkrimpingen -1.822 288 103 -359 -1.030 Gemeentefonds 1.861 -255 -884 2.279 1.629 Eindstand 31/12 54 2.473 198 2.203 2.802 44 PERSPECTIEFNOTA PLUS 2001 Ontwikkeling Algemene reserve (x f 1.000,--) 2000 2001 2002 2003 2004 Startpositie per 01/01 24.789 25.701 30.551 34.951 41.898 Door de raad aangenomen moties -816 Hogere stortingen dan geraamd 1999 247 Afroming reserves en voorzieningen 1.755 Gecorrigeerde stand per 01/01 25.975 25.701 30.551 34.951 41.898 Rentetoevoeging 1.428 1.413 1.680 1.992 2.304 Rentesupplement overige reserves/voorzieningen 2.000 2.000 2.000 2.000 2.000 Onderuitputting kapitaallasten 1.500 1.500 1.500 1.500 1.500 Vermogenswinsten 300 300 300 300 300 Diverse mutaties volgens Begroting 2000 -12.711 -2.806 -1.615 -978 0 Project "It sil heve" -47 E nergiecoördinatie -125 Incidentele uitzettingen/inkrimpingen 77 -30 337 0 0 Treffen voorziening BVO Cambuur -2.750 Voorlopig rekeningresultaat 1999 10.000 Structureel begrotingsresultaat 54 2.473 198 2.203 2.802 Stand 31/12 25.701 30.551 34.951 41.898 50.804 Tabel 3.2 Gemeenten lopen risico's aan zowel de uitgaven- als de inkomstenkant. Deze risico's dienen op grond van de comptabiliteitsvoorschriften vermeld te worden in een risicoparagraaf. Over de risicoparagraaf staat in het door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties uitgebrachte verslag van de rondetafelconferentie over weerstandsvermogen van gemeenten en provincies het volgende: "Er is een spanning tussen de risicoparagraaf en wat risico's precies zijn. De risicoparagraaf heeft een informatiefunctie naar de Raad, het Rijk en de toezichthouders. Het "format" ligt echter niet vast. Hierdoor is het vaak moeilijk via de risicoparagraaf inzicht te krijgen in de risico's. De problematiek van een zinvolle invulling van de risicoparagraaf is dus vrij algemeen. Wij presenteren alleen die risico's die van substantiële betekenis zijn, gezien het balanstotaal dan wel de financiële positie, en derhalve geen signaleringslijst van alles wat wel eens tegen zou kunnen vallen. Daarbij hebben we aan enkele majeure financiële onzekerheden aandacht geschonken in paragraaf 3.1.1 (pagina 41), deze worden hier niet herhaald. De ondernemende gemeente Nu de gemeente inzet op versnelling van de woningbouwproductie gecombineerd met een pro-actieve grondpolitiek, beide noodzakelijk voor het behoud en de versterking van de sociaal-economische positie van de gemeente, nemen de daarmee gepaard gaande ondememersrisico's vergelijkbaar toe. Juridische procedures Jaarlijks worden er juridische procedures gevoerd. Op basis van de trend van de afgelopen jaren wordt een schatting gemaakt van het bedrag dat vervolgens wordt opgevoerd in de begroting. Het is echter altijd onzeker of dit bedrag voldoende blijkt te zijn. 45 PERSPECTIEFNOTA PLUS 2001

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 488