3.1.6 Risico's
Deze uitzettingen en inkrimpingen zijn deels het gevolg van externe mee - en
tegenvallers, deels worden zij veroorzaakt door het niet halen van taakstellingen en
deels zijn ze het gevolg van beleidskeuzes. Grote uitzettingen, die het gevolg zijn
van de gemaakte beleidskeuzes zijn onder andere de derving van het dividend
aandelen Bouwfonds ad f 759.000,- tengevolge van het besluit tot verkoop van
deze aandelen en de bijdrage in het Fonds stadsregio Leeuwarden ad f 539.000,--
(pre-prioriteit). Een specificatie van de uitzettingen en inkrimpingen is opgenomen
in de separate bijlage A (financiële overzichten).
Algemene Uitkering Gemeentefonds
De Algemene Uitkering uit het Gemeentefonds vertoont een gunstige
ontwikkeling. Over de jaren 2000 tot en met 2003 krijgt Leeuwarden f 6,0 miljoen
meer dan waarmee bij de opstelling van de begroting was gerekend. Het grootste
deel daarvan is vermeld in de zogenaamde september circulaire. Die ontwikkeling
is bij de behandeling van de Begroting 2000 reeds gemeld.
Er is echter een aantal veranderingen in het gemeentefonds opkomst die grote
invloed zullen hebben op de financiële positie van de gemeente. Voor een
beschrijving daarvan wordt verwezen naar paragraaf 3.1.1 (pagina 41In deze
Perspectiefnota is rekening gehouden met tegenvallers tot een bedrag van
f 3,1 miljoen uit dien hoofde.
Autonome ontwikkelingen
Deze perspectiefnota gaat over de periode tot en met 2004. Het jaar 2004 kwam in
de meerjarenraming tot dusver niet voor en is derhalve als nieuwe jaarschijf
toegevoegd. Voor de bepaling van de mutaties in deze jaarschijf is uitgegaan van
de toename van woningbouw aantallen, aantallen bijstandsgerechtigden, leerlingen,
te onderhouden arealen groen en verhardingen volgens ongewijzigd beleid.
Overigens merken wij op dat de maatstaven hiervoor vaak in een vroeg stadium
van het perspectiefproces en begrotingsproces worden vastgesteld. Daardoor ijlt de
verwerking van beleidsbijstellingen nog al eens na. Onderzocht zal worden hoe met
meer geactualiseerde cijfers gewerkt kan worden.
De voorgaande ontwikkelingen zijn opgenomen in tabel 3.2 in paragraaf 3.1.5.
3.1.5 Jaarrekeningresultaat 1999
Het definitieve resultaat over 1999 is bij het opstellen van de Perspectiefnota nog
niet bekend. Voorlopig is uitgegaan van een resultaat van rond f 10 miljoen
gunstiger dan is begroot. Hierbij is verondersteld dat de Raad zal besluiten een deel
van het resultaat aan bestemmingsreserves toe te voegen. Een beslissing hierover
valt bij het vaststellen van de jaarrekening. De boekwinst op de verkoop van de
aandelen Bouwfonds is niet in het voorlopige rekeningresultaat 1999 van f 10
miljoen opgenomen.
Uitgaande van een rekeningresultaat van f 10 miljoen na toevoeging aan
bestemmingsreserves en de prognoses met betrekking tot het financieel resultaat
2000 ziet de verwachte ontwikkeling van het financieel meerjarenperspectief er als
volgt uit:
Meerjarenperspectief (x f 1.000,-)
2000
2001
2002
2003
2004
Startpositie op 01/01
15
54
2.473
198
2.203
Mutaties volgens meerjarenraming 1999-2002
0
2.386
-1.494
85
0
Structurele uitzettingen en inkrimpingen
-1.822
288
103
-359
-1.030
Gemeentefonds
1.861
-255
-884
2.279
1.629
Eindstand 31/12
54
2.473
198
2.203
2.802
44
PERSPECTIEFNOTA PLUS 2001
Ontwikkeling Algemene reserve (x f 1.000,--)
2000
2001
2002
2003
2004
Startpositie per 01/01
24.789
25.701
30.551
34.951
41.898
Door de raad aangenomen moties
-816
Hogere stortingen dan geraamd 1999
247
Afroming reserves en voorzieningen
1.755
Gecorrigeerde stand per 01/01
25.975
25.701
30.551
34.951
41.898
Rentetoevoeging
1.428
1.413
1.680
1.992
2.304
Rentesupplement overige reserves/voorzieningen
2.000
2.000
2.000
2.000
2.000
Onderuitputting kapitaallasten
1.500
1.500
1.500
1.500
1.500
Vermogenswinsten
300
300
300
300
300
Diverse mutaties volgens Begroting 2000
-12.711
-2.806
-1.615
-978
0
Project "It sil heve"
-47
E nergiecoördinatie
-125
Incidentele uitzettingen/inkrimpingen
77
-30
337
0
0
Treffen voorziening BVO Cambuur
-2.750
Voorlopig rekeningresultaat 1999
10.000
Structureel begrotingsresultaat
54
2.473
198
2.203
2.802
Stand 31/12
25.701
30.551
34.951
41.898
50.804
Tabel 3.2
Gemeenten lopen risico's aan zowel de uitgaven- als de inkomstenkant. Deze
risico's dienen op grond van de comptabiliteitsvoorschriften vermeld te worden in
een risicoparagraaf. Over de risicoparagraaf staat in het door het ministerie van
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties uitgebrachte verslag van de
rondetafelconferentie over weerstandsvermogen van gemeenten en provincies het
volgende: "Er is een spanning tussen de risicoparagraaf en wat risico's precies zijn.
De risicoparagraaf heeft een informatiefunctie naar de Raad, het Rijk en de
toezichthouders. Het "format" ligt echter niet vast. Hierdoor is het vaak moeilijk
via de risicoparagraaf inzicht te krijgen in de risico's. De problematiek van een
zinvolle invulling van de risicoparagraaf is dus vrij algemeen.
Wij presenteren alleen die risico's die van substantiële betekenis zijn, gezien het
balanstotaal dan wel de financiële positie, en derhalve geen signaleringslijst van
alles wat wel eens tegen zou kunnen vallen. Daarbij hebben we aan enkele majeure
financiële onzekerheden aandacht geschonken in paragraaf 3.1.1 (pagina 41), deze
worden hier niet herhaald.
De ondernemende gemeente
Nu de gemeente inzet op versnelling van de woningbouwproductie gecombineerd
met een pro-actieve grondpolitiek, beide noodzakelijk voor het behoud en de
versterking van de sociaal-economische positie van de gemeente, nemen de
daarmee gepaard gaande ondememersrisico's vergelijkbaar toe.
Juridische procedures
Jaarlijks worden er juridische procedures gevoerd. Op basis van de trend van de
afgelopen jaren wordt een schatting gemaakt van het bedrag dat vervolgens wordt
opgevoerd in de begroting. Het is echter altijd onzeker of dit bedrag voldoende
blijkt te zijn.
45
PERSPECTIEFNOTA PLUS 2001