3.2 Ombuigingen Immers in verschillende jaren kan er variatie in bijvoorbeeld het aantal en de omvang van projecten zijn of er kunnen in een jaar ineens grote claims toegewezen worden waarmee geen rekening kon worden gehouden. De landelijke tendens laat zien dat steeds meer claims tegen de overheid worden ingediend. De gemeente wordt ook zo nu en dan geconfronteerd met juridische claims, ingediend door in het verleden verzelfstandigde gemeentelijke organisatie-onderdelen (b.v. met betrekking tot rechten van overgegaan personeel of gebouwen). Bij nieuwe verzelfstandigingtrajecten zal dit zoveel mogelijk worden beperkt, daarnaast wordt gewerkt aan een "audit juridische controlling" Nieuw rijksbeleid Wanneer het Rijk nieuw beleid vaststelt, bestaand beleid aanpast dan wel regelgeving aanpast dat door de gemeenten wettelijk moet worden uitgevoerd c.q. financiële consequenties heeft, gaat dat meestal gepaard met een compensatie. Het is echter niet altijd zeker of deze toereikend is, een inschatting vooraf is meestal moeilijk. Daarnaast worden dikwijls taken gedecentraliseerd van het Rijk naar de gemeente. Het rijksbudget dat hiermee gemoeid is, wordt in de regel naar de gemeente overgeheveld met vrijwel altijd een "decentralisatiekorting" van 10%. Het is mogelijk dat de gedecentraliseerde taak niet met de toebedeelde compensatie uitgevoerd kan worden. Bodemvervuiling, bodemverontreiniging, baggerwerken De gemeente wordt geconfronteerd met de risico's van bodemvervuiling c.q. bodemverontreiniging, het gaat om ongeveer 6.500 locaties. De gemeente is voor het multi-functioneel saneren van de verontreinigde locaties voor een deel van de totale kosten verantwoordelijk, met name als de gemeente eigenaar is (of is geweest) of belanghebbende is in projectontwikkeling. Hiermee samenhangend is de problematiek van de milieuhygiënische verontreiniging van waterbodems en daardoor de stagnatie in het onderhoud van in gemeentelijk beheer zijnde vaarwegen. Verontreinigingen mengen zich steeds vaker met elkaar, waardoor het niet meer mogelijk is de veroorzaker van de verontreiniging aan te spreken. Risico is dat er claims bij de gemeente worden gelegd. Om dit gevaar te beperken moet er bagger verwijderd worden. De kosten hiervan zullen mede afhankelijk zijn van de kosten van verwerking en opslag. De gevolgen van het operationeel worden van dit risico zijn: de mogelijke saneringskosten die ten laste van de algemene middelen zullen komen, financiële claims en stagnatie in de stedelijke ontwikkeling. Door de inzet van het instrumentarium "actief bodembeheer" wordt een reductie verwacht van de totale kosten van 30% tot 50%, maar het probleem blijft omvangrijk. Het realiseren van een structurele opslag-/verwerkingslocatie voor vervuilde bagger kan helpen om het risico te reduceren, evenals experimenten met nieuwe technologieën en technieken. Arbo-wetgeving De wetgeving om het gebied van arbeidsomstandigheden wordt aangescherpt, zie bijvoorbeeld de gang van zaken rondom theaters begin 1999. Onduidelijk is op dit moment welke (financiële) consequenties dit concreet voor de gemeente zal hebben en of hiervoor in bepaalde gevallen compensatie vanuit het Rijk beschikbaar zal komen. 46 PERSPECTIEFNOTA PLUS 2001 Scheuren in pijpen en instorten kelders Tijdens de herinrichting van de binnenstad is gebleken dat diverse pijpen en bruggen meer schade hebben geleden dan vooralsnog was ingeschat. Uit nadere inventarisatie moet blijken welke herstelmaatregelen noodzakelijk zijn en wat de kosten hiervan zijn. Geluidssanering woningen Middels het afsluiten van het Stadsconvenant zijn de rijksmiddelen voor de geluidssanering van woningen via het ISV overgegaan naar de gemeente Leeuwarden. Het Rijk heeft zich verplicht zorg te dragen voor de isolatie van de woningen in de zwaarst belaste categorie (zogenaamde A-lijst). Deze verplichting is nu automatisch overgedragen aan de gemeente. De door het Rijk beschikbaar gestelde middelen zijn slechts een fractie van de werkelijke kosten. In VNG kader wordt dit probleem aangekaart. Omzetbelastinghejfing over subsidie BV Sport Met de belastingdienst wordt een discussie gevoerd of de bijdrage van de gemeente aan de BV Sport onderhevig is aan de heffing voor de omzetbelasting. In vergelijkbare situaties elders in het land is vrijstelling verleend. De discussie gaat over een bedrag van f 1,4 miljoen aan omzetbelasting. Vanuit de begrotingsteams is een groot aantal voorstellen voor ombuigingen naar voren gekomen, die leiden tot financiële ruimte voor nieuw beleid. Bij de voorstellen voor ombuigingen hebben de begrotingsteams zich laten leiden door de bestuurlijke prioriteiten, zoals die eerder in deze Perspectiefnota uiteengezet zijn en die in het verlengde liggen van de lijn in het Meerjaren Ontwikkelings Programma. De ombuigingsvoorstellen worden verduidelijkt in de separate bijlage B. Hierin zijn ook nog de formulieren voor de voorstellen voor ombuigingen opgenomen, die uiteindelijk niet door ons zijn overgenomen, maar die wel door ons zijn afgewogen in het kader van deze Perspectiefnota. De door ons overgenomen ombuigingen zijn: Nummer OMBUIGINGEN (x f 1.000,-) 2000 2001 2002 2003 2004 Paginanr. bi jlage B O-AZ-1 Meeropbrengst OZB 15 7 O-AZ-2 Samenvoeging ABC-middelen 35 8 O-AZ-3 Perceptiekosten rioolbelasting 20 9 O-AZ-4 Integratie mobiliteitsbureau en P&O-advies 35 200 10 O-AZ-5 Efficiencyslag Facilitair Bedrijf 1.250 1! O-AZ-6 Eigen Risicofonds Verzekeringen (incidenteel) 100 -100 12 O-SO-1 Werkwijze ontruimen woningen 47 13 O-SO-2 O-SO-3 Kosten regiefunctionaris (deels) dekken uit afvalstoffenheffing Taakstelling grondbedrijf* 120 1.000 14 15 O-SO-4 Verkoop openbare groenstroken 50 16 O-SO-5 Bouwvergunningen kostendekkend 51 17 O-SO-6 Vergunningen (hogere opbrengsten) 15 18 O-SO-7 Uitbesteden onverlichte bebakening 10 19 O-SO-8 Pontje Prinsentuin 4 10 20 O-SO-9 Handel en ambacht - Promotie Acquisitie 40 21 O-SO-IO Doorberekenen kosten geometriebeheer 15 22 47 PERSPECTIEFNOTA PLUS 2001

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 489