3.3 Balanssanering c.a.
3.3.1 Inzet (deel) middelen verkoop aandelen BNG
3.3.2 Inzet (deel) middelen Algemene reserve
3.4 Nieuw beleid
O-WZ-l
Inkomensondersteuning minima (SoZa)
500
250
23
O-WZ-2
Volwasseneducatie
500
24
O-WZ-3
Emancipatiebeleid
15
25
O-WZ-4
Wet Voorziening Gehandicapten (WVG)
500
26
O-WZ-5
Zelfhulpgroepen
30
27
O-WZ-6
Implementatie herbezinning welzijnsbeleid
900
28
TOTAAL
100
2.792
270
200
1.250
Tabel 3.3
Komt niet ten goede aan de algemene middelen, maar wordt (via de Egalisatiereserve) een
structurele voeding voor het Strategisch Investerings- en Ontwikkelings Fonds (SIOF).
Geconcludeerd kan worden dat de hoeveelheid ombuigingen dit jaar een behoorlijk
grotere omvang heeft en ook meer structureel zijn dan het voorgaande jaar.
Daarbij dienen wij nog wel op te merken dat er in een aantal gevallen een
nadrukkelijke relatie is tussen de voorstellen voor ombuigingen en enkele
voorstellen nieuw beleid. Indien deze voorstellen nieuw beleid uiteindelijk niet
gehonoreerd zouden worden, kan dit gevolgen hebben voor de ombuigingen.
Bij de Begroting 2000 hebben wij reeds aangegeven dat, indien de incidentele
financiële ruimte het toelaat, voorstellen zullen worden ontwikkeld voor
balanssanering. In het navolgende wordt hieraan een invulling gegeven.
Door de verkoop van de gemeentelijke aandelen Bouwfonds Nederlandse
Gemeenten komt er een bedrag van f 28 miljoen beschikbaar. Door de
gemeenteraad is besloten om deze middelen te storten in het Strategisch
Investerings- en Ontwikkelings Fonds. De f 28 miljoen komt in fasen binnen,
waarvan f 14 miljoen in 2000 en daarna nog 2 x f 7 miljoen, in 2003 en 2005.
In afwijking van het eerdere raadsbesluit stellen wij voor de middelen die
beschikbaar komen in de eerste fase van de verkoop aandelen BNG anders in te
zetten, te weten voor de balanssanering en de renovatie van het Stadhuis.
Een deel van deze middelen ter grootte van f 8,4 miljoen wordt ingezet voor de
balanssanering in de vorm van het treffen van een voorziening voor de kosten van
wachtgeld/wachtgeld-vut. Daarbij wordt tevens gehandeld conform de bedoeling
van de Wet Comptabiliteitsvoorschriften 1995. Het vormen van een voorziening
voor wachtgeldverplichtingen (in plaats van het structureel ten laste van de
begroting te brengen) wordt door het Rijk beschouwd als een zuiverder methode.
De huidige wachtgeldverplichtingen zijn onlangs geïnventariseerd. Voor deze
toekomstige wachtgeldverplichtingen wordt een voorziening getroffen ter grootte
van f 8,4 miljoen (contante waarde), die eenmalig wordt afgedekt.
De budgettaire consequenties (vrijvallende structurele middelen) luiden als volgt:
X f 1.000,-
2000
2001
2002
2003
2004
Start
0
1.880
1.290
1.020
890
Mutatie
1.880
-590
-270
-130
-20
Totale vrijval
1.880
1.290
1.020
890
870
Tabel 3.4
Er wordt nog een voorstel ontwikkeld over de wijze waarop met de onderhavige
maatregel voor eventuele toekomstige verplichtingen omgegaan zal worden.
De resterende middelen worden ingezet voor de renovatie van het Stadhuis. De bij
de vorige Perspectiefnota beschikbaar gestelde middelen voor het stadhuis in de
vorm van kapitaalslasten (in 2000 en 2001), resulterend in een investeringsruimte
van f 2 miljoen, worden "teruggedraaid" en vallen daarmee vrij. In plaats daarvan
wordt f 5,6 miljoen voor de renovatie van het stadhuis ingezet vanuit de middelen
le fase verkoop aandelen BNG.
De middelen uit de 2e fase verkoop aandelen BNG (2 x f 7 miljoen) worden
conform het eerdere raadsbesluit gestort in het Strategisch Investerings- en
Ontwikkelings Fonds. Waarbij het onze bedoeling is om deze middelen pas na
2005 daadwerkelijk in te gaan zetten.
Dit voorstel heeft negatieve consequenties voor het potentiële toekomstige
investeringsniveau van de gemeente en de realisatie van projecten (de toekomstige
omvang van het SIOF wordt kleiner), maar wij vinden dit verantwoord.
In aanvulling hierop stellen wij voor om een bedrag van circa f 3 miljoen vanuit de
Algemene reserve in te zetten voor een verdere balanssanering in de vorm van het
afboeken van immateriële activa. Het afboeken van immateriële activa heeft
betrekking op "activa in eigendom van derden" waaronder boekwaarden van het
oude Cambuurstadion, buurt- en clubhuiswerk alsmede overige sportvelden derden.
Indien deze activa door het ineens beschikbaar stellen van f 3.170.000,— worden
afgeboekt, vervallen de hierop betrekking hebbende kapitaalslasten. De budgettaire
consequenties hiervan luiden als volgt:
xf 1.000,-
2000
2001
2002
2003
2004
Start
0
342
333
324
315
Mutatie
342
-9
-9
-9
-9
Totale vri jval
342
333
324
315
306
Tabel 3.5
Al deze voorstellen zijn verwerkt in het financieel eindresultaat in paragraaf 3.7
(tabel 3.9 - pagina 56) dat een overzicht geeft van het meerjarenperspectief en de
ontwikkeling van de Algemene reserve op basis van de ombuigingen en te
honoreren voorstellen nieuw beleid.
In paragraaf 1.4 (pagina 17) hebben wij onze bestuurlijke prioriteiten uiteengezet.
Bij de keuze van het te honoreren nieuw beleid zijn deze prioriteiten
doorslaggevend geweest, waarbij natuurlijk voor de economische en fysieke pijler
geldt dat veel van onze ambities mogelijk worden gemaakt door investeringen die
buiten dit meerjarenperspectief vervallen. In hoofdstuk 4 (pagina 57) staan
hiervoor aanzienlijke middelen opgenomen.
Daarnaast zijn er natuurlijk altijd zaken die noodzakelijk en/of wenselijk zijn, die
meer in de bedrijfsvoeringsfeer liggen en randvoorwaardelijk zijn voor het
uitvoeren van het beleid, dan wel zo "basic" zijn dat hiervoor door ons ook
voorstellen nieuw beleid zijn gehonoreerd.
Evenals vorig jaar hebben we wederom een verdeling gemaakt in de categorieën
"onontkoombaar", "noodzakelijk c.q. wenselijk" en "regulier c.q. overig". Een
uitgebreid overzicht van alle door ons afgewogen voorstellen nieuw beleid kunt u
overigens terug vinden in de separate bijlage B (formulieren).
48
PERSPECTIEFNOTA PLUS 2001
49
PERSPECTIEFNOTA PLUS 2001