3.5 Algemene reserve
3.6 Overige afwegingen
Onontkoombaar (categorie A)
Tot deze categorie rekenen wij voorstellen die een gevolg zijn van externe
invloeden en waar bij achterwege blijven van actief handelen door de gemeente te
nadelige gevolgen ontstaan. Het betreft hier slechts een zeer beperkt aan
voorstellen.
Noodzakelijk c.q. wenselijk (categorie B)
Tot deze categorie rekenen wij zowel de voorstellen die te nadelige effecten
zouden hebben als ze niet gehonoreerd worden, maar wel beïnvloedbaar zijn door
het bestuur, als de voorstellen die een goede bijdrage leveren aan het realiseren van
de bestuurlijke prioriteiten, Het overzicht van het door ons voorgestelde nieuw
beleid staat in de tabellen 3.6, 3.7 en 3.8 (pagina 53 t/m 55). In de kolom
"opmerkingen" zijn eventuele afwijkingen van de ingediende formulieren
aangegeven, zoals die in de separate bijlage B zijn opgenomen.
Met de honorering van deze voorstellen hebben wij de beschikbare structurele
financiële ruimte in meerjarenperspectief geheel volgeboekt en kan ook het
meerjarenperspectief voor vrijwel iedere jaarschijf (met uitzondering van 2002)
met een voordelig saldo worden afgesloten. In principe biedt de jaarschijf 2001 nog
meer structurele financiële ruimte, maar wij hebben er vanuit een gezond financieel
beleid bewust voor gekozen om dit niet in te vullen, ook al bieden de jaarschijven
2003 en 2004 eveneens ruimte. De in de tijd verder weg liggende jaarschijven zijn
qua prognose in onze ogen echter onvoldoende hard en derhalve is de inzet van
deze middelen op dit moment volgens ons dan ook niet verantwoord. Zoals in
paragraaf 3.1.1 (pagina 41) is aangegeven, zijn er voor de toekomst bovendien de
nodige onzekerheden met betrekking tot het financieel meerjarenperspectief. Met
dit meerjarenperspectief is de Algemene reserve tevens groter dan de afgesproken
minimumstand van f 15 miljoen (eindresultaat tabel 3.9 - pagina 56).
"Regulier en overig"
Onder deze categorie vatten wij voorstellen waarvan de kosten gedekt kunnen c.q.
moeten worden binnen de "reguliere" middelen of binnen het personeelsbudget of
waarvoor extra externe inkomsten kunnen worden gegenereerd (zoals Langman,
WIW, ESF en heffingen).
Het overzicht van het door ons voorgestelde nieuw beleid in dit kader staat in tabel
3.7 (pagina 54), dit is dus in feite budgettair neutraal.
Zoals afgesproken in het kader van de Perspectieftiota Plus 2000, wordt de lijn met
betrekking tot de minimumstand van de vrij besteedbare Algemene reserve van
f 15 miljoen gehandhaafd. Voor het afromen van de Algemene reserve boven de
minimumstand van f 15 miljoen kan een drietal rubrieken tot 2003 aanspraak
maken op middelen, te weten:
1Incidentele uitgaven
2. Storting Strategisch Investerings- en Ontwikkelings Fonds (SIOF)
3. Achterstallig onderhoud
Jaarlijks zal hiervoor een verdeling en een nadere prioriteitsstelling c.q. keuze aan
de gemeenteraad worden voorgelegd.
Na een deel van de Algemene reserve ter grootte van circa f 3 miljoen ingezet te
hebben voor balanssanering (paragraaf 3.3 - pagina 48), zijn onze keuzes voor het
jaar 2001 voor de incidentele uitgaven opgenomen in tabel 3.8 (pagina 55).
50
PERSPECTIEFNOTA PLUS 2001
Rubriek 1 - Incidentele uitgaven: ca. f 9 miljoen (verdeeld over 4 jaar)
Hierin zijn nog niet de rubrieken 2 en 3 meegenomen. Na deze incidentele uitgaven
resteert er in principe een bedrag in de Algemene reserve van f 20.786.000,--
(eindstand Algemene reserve in het jaar 2000).
In feite is dus nog een bedrag van ca. f 6 miljoen beschikbaar voor de resterende
rubrieken in het kader van de lijn met betrekking tot de Algemene reserve.
Deze worden als volgt ingezet:
Buffer Euro: f 2 miljoen
In deze Perspectiefnota is het ingediende voorstel ter zake nog niet volledig
gehonoreerd, omdat de kosten op basis van de dienstdraaiboeken pas definitief
inzichtelijk worden. Deze zijn op dit moment nog niet gereed. En omdat er anders
straks wellicht bij de begroting een financieel probleem ontstaat doordat de
Algemene reserve onder de f 15 miljoen zakt wordt hier nu vast een reservering
opgenomen
Rubriek 2 - SIOF: 50% van het resterende deel: f 2 miljoen
Rubriek 3 - achterstallig onderhoud: 50% van het resterende deel: f 2 miljoen
In totaal betekent dit voor deze 3 voorstellen f 6 miljoen. Deze voorstellen zijn
opgenomen in tabel 3.9 - het eindoverzicht (pagina 56).
Opmerkingen:
Incidentele uitgaven voor "nieuw beleid" zijn er daarnaast ten laste van een deel
van de middelen uit de verkoop van de aandelen BNG, te weten balanssanering en
renovatie stadhuis (totaal f 14 miljoen).
Knelpuntenbudget verenigingen
In een open brief aan ons college heeft de CDA-gemeenteraadsfractie ons onlangs
gevraagd om bij de onderhavige Perspectiefnota te komen met een voorstel voor
het opnemen van een begrotingspost waar onder bepaalde voorwaarden knelpunten
in het verenigingsleven in de gemeente Leeuwarden mee kunnen worden opgelost.
Dit naar aanleiding van de problematiek bij Brassband Looft den Heer.
Uitgangspunt voor ons is dat clubs, verenigingen, etc. in principe zelfstandig
voldoende financieel, structureel draagvlak moeten hebben. Het lijkt ons niet
verstandig om op basis van een incidenteel probleem, een structurele oplossing te
zoeken. Op concern- en dienstniveau bestaan bovendien al begrotingsposten
"onvoorzien", en voor incidentele financiering is er altijd nog de dekking ten laste
van de Algemene reserve. Een nieuw fonds of een begrotingspost instellen op basis
van een incidenteel geval is volgens ons dan ook niet zinvol en/of noodzakelijk.
Bovendien past dit niet in de systematiek en werkwijze die wij in het kader van het
financieel beleid voorstaan, dat wil zeggen zoveel mogelijk transparantie en daaruit
voortvloeiend onder meer het opschonen en afromen van reserves, fondsen,
voorzieningen, etc..
51
PERSPECTIEFNOTA PLUS 2001