3.5 Algemene reserve 3.6 Overige afwegingen Onontkoombaar (categorie A) Tot deze categorie rekenen wij voorstellen die een gevolg zijn van externe invloeden en waar bij achterwege blijven van actief handelen door de gemeente te nadelige gevolgen ontstaan. Het betreft hier slechts een zeer beperkt aan voorstellen. Noodzakelijk c.q. wenselijk (categorie B) Tot deze categorie rekenen wij zowel de voorstellen die te nadelige effecten zouden hebben als ze niet gehonoreerd worden, maar wel beïnvloedbaar zijn door het bestuur, als de voorstellen die een goede bijdrage leveren aan het realiseren van de bestuurlijke prioriteiten, Het overzicht van het door ons voorgestelde nieuw beleid staat in de tabellen 3.6, 3.7 en 3.8 (pagina 53 t/m 55). In de kolom "opmerkingen" zijn eventuele afwijkingen van de ingediende formulieren aangegeven, zoals die in de separate bijlage B zijn opgenomen. Met de honorering van deze voorstellen hebben wij de beschikbare structurele financiële ruimte in meerjarenperspectief geheel volgeboekt en kan ook het meerjarenperspectief voor vrijwel iedere jaarschijf (met uitzondering van 2002) met een voordelig saldo worden afgesloten. In principe biedt de jaarschijf 2001 nog meer structurele financiële ruimte, maar wij hebben er vanuit een gezond financieel beleid bewust voor gekozen om dit niet in te vullen, ook al bieden de jaarschijven 2003 en 2004 eveneens ruimte. De in de tijd verder weg liggende jaarschijven zijn qua prognose in onze ogen echter onvoldoende hard en derhalve is de inzet van deze middelen op dit moment volgens ons dan ook niet verantwoord. Zoals in paragraaf 3.1.1 (pagina 41) is aangegeven, zijn er voor de toekomst bovendien de nodige onzekerheden met betrekking tot het financieel meerjarenperspectief. Met dit meerjarenperspectief is de Algemene reserve tevens groter dan de afgesproken minimumstand van f 15 miljoen (eindresultaat tabel 3.9 - pagina 56). "Regulier en overig" Onder deze categorie vatten wij voorstellen waarvan de kosten gedekt kunnen c.q. moeten worden binnen de "reguliere" middelen of binnen het personeelsbudget of waarvoor extra externe inkomsten kunnen worden gegenereerd (zoals Langman, WIW, ESF en heffingen). Het overzicht van het door ons voorgestelde nieuw beleid in dit kader staat in tabel 3.7 (pagina 54), dit is dus in feite budgettair neutraal. Zoals afgesproken in het kader van de Perspectieftiota Plus 2000, wordt de lijn met betrekking tot de minimumstand van de vrij besteedbare Algemene reserve van f 15 miljoen gehandhaafd. Voor het afromen van de Algemene reserve boven de minimumstand van f 15 miljoen kan een drietal rubrieken tot 2003 aanspraak maken op middelen, te weten: 1Incidentele uitgaven 2. Storting Strategisch Investerings- en Ontwikkelings Fonds (SIOF) 3. Achterstallig onderhoud Jaarlijks zal hiervoor een verdeling en een nadere prioriteitsstelling c.q. keuze aan de gemeenteraad worden voorgelegd. Na een deel van de Algemene reserve ter grootte van circa f 3 miljoen ingezet te hebben voor balanssanering (paragraaf 3.3 - pagina 48), zijn onze keuzes voor het jaar 2001 voor de incidentele uitgaven opgenomen in tabel 3.8 (pagina 55). 50 PERSPECTIEFNOTA PLUS 2001 Rubriek 1 - Incidentele uitgaven: ca. f 9 miljoen (verdeeld over 4 jaar) Hierin zijn nog niet de rubrieken 2 en 3 meegenomen. Na deze incidentele uitgaven resteert er in principe een bedrag in de Algemene reserve van f 20.786.000,-- (eindstand Algemene reserve in het jaar 2000). In feite is dus nog een bedrag van ca. f 6 miljoen beschikbaar voor de resterende rubrieken in het kader van de lijn met betrekking tot de Algemene reserve. Deze worden als volgt ingezet: Buffer Euro: f 2 miljoen In deze Perspectiefnota is het ingediende voorstel ter zake nog niet volledig gehonoreerd, omdat de kosten op basis van de dienstdraaiboeken pas definitief inzichtelijk worden. Deze zijn op dit moment nog niet gereed. En omdat er anders straks wellicht bij de begroting een financieel probleem ontstaat doordat de Algemene reserve onder de f 15 miljoen zakt wordt hier nu vast een reservering opgenomen Rubriek 2 - SIOF: 50% van het resterende deel: f 2 miljoen Rubriek 3 - achterstallig onderhoud: 50% van het resterende deel: f 2 miljoen In totaal betekent dit voor deze 3 voorstellen f 6 miljoen. Deze voorstellen zijn opgenomen in tabel 3.9 - het eindoverzicht (pagina 56). Opmerkingen: Incidentele uitgaven voor "nieuw beleid" zijn er daarnaast ten laste van een deel van de middelen uit de verkoop van de aandelen BNG, te weten balanssanering en renovatie stadhuis (totaal f 14 miljoen). Knelpuntenbudget verenigingen In een open brief aan ons college heeft de CDA-gemeenteraadsfractie ons onlangs gevraagd om bij de onderhavige Perspectiefnota te komen met een voorstel voor het opnemen van een begrotingspost waar onder bepaalde voorwaarden knelpunten in het verenigingsleven in de gemeente Leeuwarden mee kunnen worden opgelost. Dit naar aanleiding van de problematiek bij Brassband Looft den Heer. Uitgangspunt voor ons is dat clubs, verenigingen, etc. in principe zelfstandig voldoende financieel, structureel draagvlak moeten hebben. Het lijkt ons niet verstandig om op basis van een incidenteel probleem, een structurele oplossing te zoeken. Op concern- en dienstniveau bestaan bovendien al begrotingsposten "onvoorzien", en voor incidentele financiering is er altijd nog de dekking ten laste van de Algemene reserve. Een nieuw fonds of een begrotingspost instellen op basis van een incidenteel geval is volgens ons dan ook niet zinvol en/of noodzakelijk. Bovendien past dit niet in de systematiek en werkwijze die wij in het kader van het financieel beleid voorstaan, dat wil zeggen zoveel mogelijk transparantie en daaruit voortvloeiend onder meer het opschonen en afromen van reserves, fondsen, voorzieningen, etc.. 51 PERSPECTIEFNOTA PLUS 2001

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 491