3.7 Financieel eindresultaat 4. MEERJAREN INVESTERINGS PERSPECTIEF 4.1 Aanpak en opzet Onze voorstellen uit paragrafen 3.2 t/m 3.5 (ombuigingen, balanssanering, nieuw beleid, Algemene reserve) leiden tot het volgende eindbeeld van het financieel meerjarenperspectief voor de komende beleidsperiode: MEERJARENPERSPECTIEF (x f 1.000,-) 2000 2001 2002 2003 2004 Startpositie op 01/01 15 1.706 1.897 -113 1.124 Mutaties volgens meerjarenraming 2000-2003 0 2.386 -1.494 85 0 Structurele uitzettingen en inkrimpingen -1.822 288 103 -359 -1.030 Gemeentefonds (incl. effecten woningbouw) 1.861 -255 -884 2.279 1.629 Tussenstand 54 4.125 -378 1.892 1.723 Ombuigingen c.a. 2.892 270 200 1.250 Budgettaire gevolgen voorziening wachtgelders 1.880 -590 -270 -130 -20 Budgettaire gevolgen afboeken immateriële activa 342 -9 -9 •9 -9 Nieuw beleid (structureel) -570 -4.521 274 -829 -855 EINDSTAND 31/12 1.706 1.897 -113 1.124 2.089 ONTWIKKELING ALGEMENE RESERVE (f 1.000,-) 2000 2001 2002 2003 2004 Startpositie per 01/01 24.789 21.085 16.020 17.130 20.813 Door Raad reeds aangenomen moties -816 Hogere stortingen dan geraamd in 1999 247 Afroming reserves en voorzieningen 1.755 Verdelen "surplus" Algemener reserve (rubriek 2 en 3) -6.000 Gecorrigeerde stand per 1 januari 2000 25.975 15.085 16.020 17.130 20.813 Rentetoevoeging 1.428 829 881 942 1.144 Rentesupplement overige reserves/voorzieningen 2.000 2.000 2.000 2.000 2.000 Onderuitputting kapitaallasten 1.500 1.500 1.500 1.500 1.500 Vermogenswinsten 300 300 300 300 300 Diverse mutaties volgens Begroting 2000 -12.711 -2.806 -1.615 -978 0 Project "It sil heve" -47 Energiecoördinatie -125 Incidentele uitzettingen/inkrimpingen 77 -30 337 0 0 Treffen voorziening BVO Cambuur -2.750 Boekwinst (50%) aandelen bouwfonds 14.000 Reservering renovatie stadhuis -5.600 Treffen voorziening wachtgelden (balanssanering) -8.400 Voorlopig Rekeningresultaat 1999 10.000 Af boeken immateriële activa (balanssanering) -3.170 Incidentele ombuigingen 100 0 0 0 0 Incidenteel nieuw beleid (rubriek 1) -3.198 -2.755 -2.180 -1.205 0 Structureel begrotingsresultaat 1.706 1.897 -113 1.124 2.089 EINDSTAND per 31/12 21.085 16.020 17.130 20.813 27.846 Tabel 3.9 Een totaaloverzicht van de financiële gegevens wordt gegeven in de separate bijlage A (financiële overzichten). 56 PERSPECTIEFNOTA PLUS 2001 Bij de Perspectiefnota Plus 2000 heeft Leeuwarden besloten te komen tot een Meerjaren Investerings Programma (MIP), dat zich primair richt op de gemeentelijke investeringen, die tot nu toe in feite buiten de Perspectiefnota bleven en in verschillende meerjarenprogramma's aan u werden voorgelegd. De bedoeling is om op termijn een meerjarenbeeld te krijgen van de investeringsmiddelen en - stromen van Leeuwarden, plus eventueel de daaraan gekoppelde externe middelen. De transparantie, afweging en integraliteit kunnen hiermee sterk verbeterd worden. Er is daarbij gekozen voor een groeimodel. In de afgelopen periode hebben wij gekeken hoe aan het voornemen om te komen tot een MIP verder invulling zou kunnen worden gegeven en het MIP-instrument structureel ingebed zou kunnen worden in de planning controlcyclus. In de planning control-cyclus van Leeuwarden is het gebruikelijk dat in het instrument "Perspectiefnota" het bestuur de richting aangeeft voor de begroting van het daarop volgende jaar en dat de definitieve uitwerking, vertaling c.q. vaststelling daarvan plaats vindt in de begroting. Voor het Meerjaren Investerings Programma staan wij vooreerst een vergelijkbare systematiek voor. In het MIP bij de Perspectiefnota wordt de richting aangegeven welke investeringen in de komende jaren gaan plaats vinden. Het kan gaan om bijvoorbeeld het temporiseren of versnellen van projecten of de hoogte van de eigen gemeentelijke bijdrage in de projecten, maar ook het reserveren van middelen om zo externe gelden te kunnen genereren. Voor een tweetal projecten treft in paragraaf 4.3 (pagina 62) van de Perspectiefnota reeds enkele voorstellen aan. Voor de begroting wordt vervolgens een en ander nader uitgewerkt en geconcretiseerd door de ambtelijke organisatie. Bij de begroting wordt vervolgens definitief de eerstvolgende jaarschijf (en indien noodzakelijk bij een doorlopend project ook de tweede of latere jaarschijf) op programma-niveau vastgesteld. De overige jaren in het MIP zijn indicatief c.q. reserveringen tenzij anders vermeld. Het MIP bij de Perspectiefnota krijgt dus vooreerst een meer globaal karakter. Het lag oorspronkelijk in de bedoeling om het uitgebreide MIP onderdeel te laten zijn van de Perspectiefnota. Maar er is vanwege praktische redenen voor dit moment gekozen voor de hiervoor weergegeven werkwijze. Momenteel worden door de diensten namelijk de separate meerjarenprogramma's of jaarprogramma's in december (soms zelfs later) aan de Gemeenteraad ter vaststelling voorgelegd. Het is op dit moment niet haalbaar om nu in één stap de planning hiervoor meer dan een half jaar naar voren te halen. Het is de bedoeling dat een dergelijke stap wel gemaakt wordt. De noodzaak hiertoe wordt bepaald door de planning control, treasury en/of het genereren van externe middelen. Overigens laat dit dus onverlet dat er bij de Perspectiefnota wel al een meer globaal MIP zal worden opgenomen. 57 PERSPECTIEFNOTA PLUS 2001

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 494