3.7 Financieel eindresultaat
4. MEERJAREN INVESTERINGS
PERSPECTIEF
4.1 Aanpak en opzet
Onze voorstellen uit paragrafen 3.2 t/m 3.5 (ombuigingen, balanssanering, nieuw
beleid, Algemene reserve) leiden tot het volgende eindbeeld van het financieel
meerjarenperspectief voor de komende beleidsperiode:
MEERJARENPERSPECTIEF (x f 1.000,-)
2000
2001
2002
2003
2004
Startpositie op 01/01
15
1.706
1.897
-113
1.124
Mutaties volgens meerjarenraming 2000-2003
0
2.386
-1.494
85
0
Structurele uitzettingen en inkrimpingen
-1.822
288
103
-359
-1.030
Gemeentefonds (incl. effecten woningbouw)
1.861
-255
-884
2.279
1.629
Tussenstand
54
4.125
-378
1.892
1.723
Ombuigingen c.a.
2.892
270
200
1.250
Budgettaire gevolgen voorziening wachtgelders
1.880
-590
-270
-130
-20
Budgettaire gevolgen afboeken immateriële activa
342
-9
-9
•9
-9
Nieuw beleid (structureel)
-570
-4.521
274
-829
-855
EINDSTAND 31/12
1.706
1.897
-113
1.124
2.089
ONTWIKKELING ALGEMENE RESERVE
(f 1.000,-)
2000
2001
2002
2003
2004
Startpositie per 01/01
24.789
21.085
16.020
17.130
20.813
Door Raad reeds aangenomen moties
-816
Hogere stortingen dan geraamd in 1999
247
Afroming reserves en voorzieningen
1.755
Verdelen "surplus" Algemener reserve (rubriek 2 en 3)
-6.000
Gecorrigeerde stand per 1 januari 2000
25.975
15.085
16.020
17.130
20.813
Rentetoevoeging
1.428
829
881
942
1.144
Rentesupplement overige reserves/voorzieningen
2.000
2.000
2.000
2.000
2.000
Onderuitputting kapitaallasten
1.500
1.500
1.500
1.500
1.500
Vermogenswinsten
300
300
300
300
300
Diverse mutaties volgens Begroting 2000
-12.711
-2.806
-1.615
-978
0
Project "It sil heve"
-47
Energiecoördinatie
-125
Incidentele uitzettingen/inkrimpingen
77
-30
337
0
0
Treffen voorziening BVO Cambuur
-2.750
Boekwinst (50%) aandelen bouwfonds
14.000
Reservering renovatie stadhuis
-5.600
Treffen voorziening wachtgelden (balanssanering)
-8.400
Voorlopig Rekeningresultaat 1999
10.000
Af boeken immateriële activa (balanssanering)
-3.170
Incidentele ombuigingen
100
0
0
0
0
Incidenteel nieuw beleid (rubriek 1)
-3.198
-2.755
-2.180
-1.205
0
Structureel begrotingsresultaat
1.706
1.897
-113
1.124
2.089
EINDSTAND per 31/12
21.085
16.020
17.130
20.813
27.846
Tabel 3.9
Een totaaloverzicht van de financiële gegevens wordt gegeven in de
separate bijlage A (financiële overzichten).
56
PERSPECTIEFNOTA PLUS 2001
Bij de Perspectiefnota Plus 2000 heeft Leeuwarden besloten te komen tot een
Meerjaren Investerings Programma (MIP), dat zich primair richt op de
gemeentelijke investeringen, die tot nu toe in feite buiten de Perspectiefnota bleven
en in verschillende meerjarenprogramma's aan u werden voorgelegd. De
bedoeling is om op termijn een meerjarenbeeld te krijgen van de
investeringsmiddelen en - stromen van Leeuwarden, plus eventueel de daaraan
gekoppelde externe middelen. De transparantie, afweging en integraliteit kunnen
hiermee sterk verbeterd worden. Er is daarbij gekozen voor een groeimodel.
In de afgelopen periode hebben wij gekeken hoe aan het voornemen om te komen
tot een MIP verder invulling zou kunnen worden gegeven en het MIP-instrument
structureel ingebed zou kunnen worden in de planning controlcyclus. In de
planning control-cyclus van Leeuwarden is het gebruikelijk dat in het instrument
"Perspectiefnota" het bestuur de richting aangeeft voor de begroting van het daarop
volgende jaar en dat de definitieve uitwerking, vertaling c.q. vaststelling daarvan
plaats vindt in de begroting.
Voor het Meerjaren Investerings Programma staan wij vooreerst een vergelijkbare
systematiek voor. In het MIP bij de Perspectiefnota wordt de richting aangegeven
welke investeringen in de komende jaren gaan plaats vinden. Het kan gaan om
bijvoorbeeld het temporiseren of versnellen van projecten of de hoogte van de
eigen gemeentelijke bijdrage in de projecten, maar ook het reserveren van
middelen om zo externe gelden te kunnen genereren. Voor een tweetal projecten
treft in paragraaf 4.3 (pagina 62) van de Perspectiefnota reeds enkele voorstellen
aan.
Voor de begroting wordt vervolgens een en ander nader uitgewerkt en
geconcretiseerd door de ambtelijke organisatie. Bij de begroting wordt vervolgens
definitief de eerstvolgende jaarschijf (en indien noodzakelijk bij een doorlopend
project ook de tweede of latere jaarschijf) op programma-niveau vastgesteld. De
overige jaren in het MIP zijn indicatief c.q. reserveringen tenzij anders vermeld.
Het MIP bij de Perspectiefnota krijgt dus vooreerst een meer globaal karakter.
Het lag oorspronkelijk in de bedoeling om het uitgebreide MIP onderdeel te laten
zijn van de Perspectiefnota. Maar er is vanwege praktische redenen voor dit
moment gekozen voor de hiervoor weergegeven werkwijze. Momenteel worden
door de diensten namelijk de separate meerjarenprogramma's of jaarprogramma's
in december (soms zelfs later) aan de Gemeenteraad ter vaststelling voorgelegd.
Het is op dit moment niet haalbaar om nu in één stap de planning hiervoor meer
dan een half jaar naar voren te halen. Het is de bedoeling dat een dergelijke stap
wel gemaakt wordt. De noodzaak hiertoe wordt bepaald door de planning
control, treasury en/of het genereren van externe middelen. Overigens laat dit dus
onverlet dat er bij de Perspectiefnota wel al een meer globaal MIP zal worden
opgenomen.
57
PERSPECTIEFNOTA PLUS 2001