60 4.2.2 Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing Structured. Bij de ombuigingen in de Perspectiefnota 2001 is vanaf het jaar 2003 een structurele taakstelling opgenomen voor het grondbedrijf (f 1 miljoen per jaar), hetgeen mogelijk wordt gemaakt door een pro-actief en ondernemend grondbedrijf. Door ons wordt voorgesteld deze middelen niet ten gunste te laten komen van de algemene middelen, maar deze worden (via de Egalisatiereserve) een structurele voeding voor het Strategisch Investerings- en Ontwikkelings Fonds. De vorenstaande aanvullende basisvoeding is verwerkt in het meerjaren- investeringsoverzicht van het SIOF. Aanpassing procedure - criteria Bij de Perspectiefnota 2000 is voor het ontwikkelingsdeel van het SIOF de volgende werkwijze vastgesteld: "Gelet op de gewenste flexibiliteit geldt ten aanzien van de besluitvorming van het ontwikkelingsdeel, dat het college van Burgemeester Wethouders (na instemming van de commissie Bestuur Middelen) ook gemandateerd is om tussentijds uitgaven daaruit te doen, mits zij vallen binnen de geselecteerde criteria en binnen de maxima die zijn gesteld aan dit deel van het fonds." Vanwege de ervaring in het afgelopen periode wat betreft flexibiliteit en snelheid, wordt voorgesteld deze procedure aan te passen en het college van Burgemeester Wethouders te mandateren en dus de instemming van de commissie Bestuur Middelen ter zake te schrappen. Ten aanzien van de ontwikkelingskosten voor projecten geldt daarnaast dat de interne kosten van het inschakelen van de gemeentelijke subsidie-adviseur bij projecten natuurlijk meegenomen kan worden als integraal onderdeel van de ontwikkelingskosten. De criteria hoeven hiervoor niet aangepast te worden. Reservering 2005 - 2010 Aangezien het beslag op de middelen van het SIOF reeds behoorlijk hoog zijn in de eerste jaren van de looptijd van het fonds (tot 2010) en er uiteindelijk nog financiële ruimte moet resteren voor strategische majeure investeringsprojecten in de periode vanaf 2005, stellen wij voor om in het SIOF voorlopig voor de periode 2005 t/m 2010 een reservering op te nemen van 1/3 deel van de "harde" aanwezige middelen. Een dergelijke reservering is opgenomen in het meerjarenoverzicht (bijlage A). BTW-compensatiefonds Met ingang van 1 januari 2002 zal het BTW-compensatiefonds worden ingevoerd door het Rijk. Dit zal ook gevolgen (kunnen) hebben voor het SIOF. De eventuele gevolgen voor het SIOF en/of de afweging of middelen overgeheveld moeten worden ten behoeve van de gevolgen van het instellen van het BTW- compensatiefonds zullen wij te zijner tijd aan de gemeenteraad voorleggen. Met de invoering van het BTW-compensatiefonds is in het financieel meerjaren- investeringsoverzicht nog geen rekening gehouden. PERSPECTIEFNOTA PLUS 2001 Financieel meerjareninvesteringsoverzicht Het nieuwe financieel meerjarenoverzicht van het Strategisch Investerings- en Ontwikkelings Fonds op basis van de basisvoeding, de aanvullende basisvoeding, de reeds gedane toekenningen en reserveringen, de nieuwe toekenningen en reserveringen en de reservering van 1/3 deel is opgenomen in bijlage A (financiële overzichten). Definitieve toekenningen voor het eerstvolgende jaar vinden vooreerst in principe bij de begroting plaats. In het kader van het in december 1999 afgesloten stadsconvenant tussen het Rijk en de gemeente Leeuwarden heeft Leeuwarden onder andere in het kader van het Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV) middelen beschikbaar gekregen. Het gaat daarbij om middelen in het kader van de stedelijke vernieuwing, fysieke stadseconomie, grootschalig groen in de stad en "oude" nog beschikbare middelen in het kader van de Wet op de Stads- en Dorps Vernieuwing (WSDV). Alhoewel niet alle "uitgaven" vanuit het ISV daadwerkelijke investeringen betreffen, is er door ons voor gekozen om toch alle uitgaven ten laste van het ISV in het MIP op te nemen, om zo het totaaloverzicht te behouden met name met het oog op de integraliteit van de afweging. Financieel meerjareninvesteringsoverzicht Een financieel meerjarenoverzicht met betrekking tot het Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV) is opgenomen in bijlage A (financiële overzichten). Het gaat hier met uitzondering van de jaarschijf 2000 nadrukkelijk om indicatieve reserveringen. Er kunnen nog geen rechten aan worden ontleend. De jaarschijf 2000 is in de Gemeenteraad van maart 2000 vastgesteld. Definitieve toekenningen voor het eerstvolgende jaar vinden vooralsnog in principe plaats bij de begroting. De basis voor het financieel meerjarenoverzicht vormt de globale verdeling uit het eind 1999 door de gemeenteraad vastgestelde Meerjaren Ontwikkelings Programma (MOP). In dit financieel meerjarenoverzicht zijn geen nieuwe afwijkingen c.q. ontwikkelingen opgenomen ten opzichte van de oorspronkelijke voorstellen in het MOP en/of de reeds vastgestelde voorstellen voor het jaar 2000. Het overzicht geeft aan dat het totaal aan (nu) geplande "investeringen" past binnen de hoeveelheid middelen in het Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (er "resteert" nog circa f 2,8 miljoen, waarvan circa f 2 miljoen van de geplande f 29,4 miljoen voor woningmarktmaatregelen). Wij wijzen u hierbij echter wel op de richtinggevende uitspraken die wij doen in paragraaf 4.3 met betrekking tot de projecten Binnenstad Nieuwe Stad en Stedelijke Vernieuwing, mede in relatie tot ISV. In de jaarschijven 2002 en 2003 ontstaat er, vanwege het kasritme waarin het Rijk de middelen beschikbaar stelt, een (tijdelijk) negatieve stand (per 31 december van dat jaar). Hiervoor zullen wij natuurlijk nog een oplossing gaan zoeken in de vorm van bijvoorbeeld voorfinanciering en/of het temporiseren van projecten. 61 PERSPECTIEFNOTA PLUS 2001

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 496