60
4.2.2 Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing
Structured. Bij de ombuigingen in de Perspectiefnota 2001 is vanaf het jaar 2003
een structurele taakstelling opgenomen voor het grondbedrijf (f 1 miljoen per jaar),
hetgeen mogelijk wordt gemaakt door een pro-actief en ondernemend grondbedrijf.
Door ons wordt voorgesteld deze middelen niet ten gunste te laten komen van de
algemene middelen, maar deze worden (via de Egalisatiereserve) een structurele
voeding voor het Strategisch Investerings- en Ontwikkelings Fonds.
De vorenstaande aanvullende basisvoeding is verwerkt in het meerjaren-
investeringsoverzicht van het SIOF.
Aanpassing procedure - criteria
Bij de Perspectiefnota 2000 is voor het ontwikkelingsdeel van het SIOF de
volgende werkwijze vastgesteld: "Gelet op de gewenste flexibiliteit geldt ten
aanzien van de besluitvorming van het ontwikkelingsdeel, dat het college van
Burgemeester Wethouders (na instemming van de commissie Bestuur
Middelen) ook gemandateerd is om tussentijds uitgaven daaruit te doen, mits zij
vallen binnen de geselecteerde criteria en binnen de maxima die zijn gesteld aan dit
deel van het fonds."
Vanwege de ervaring in het afgelopen periode wat betreft flexibiliteit en snelheid,
wordt voorgesteld deze procedure aan te passen en het college van Burgemeester
Wethouders te mandateren en dus de instemming van de commissie Bestuur
Middelen ter zake te schrappen.
Ten aanzien van de ontwikkelingskosten voor projecten geldt daarnaast dat de
interne kosten van het inschakelen van de gemeentelijke subsidie-adviseur bij
projecten natuurlijk meegenomen kan worden als integraal onderdeel van de
ontwikkelingskosten. De criteria hoeven hiervoor niet aangepast te worden.
Reservering 2005 - 2010
Aangezien het beslag op de middelen van het SIOF reeds behoorlijk hoog zijn in de
eerste jaren van de looptijd van het fonds (tot 2010) en er uiteindelijk nog
financiële ruimte moet resteren voor strategische majeure investeringsprojecten in
de periode vanaf 2005, stellen wij voor om in het SIOF voorlopig voor de periode
2005 t/m 2010 een reservering op te nemen van 1/3 deel van de "harde" aanwezige
middelen. Een dergelijke reservering is opgenomen in het meerjarenoverzicht
(bijlage A).
BTW-compensatiefonds
Met ingang van 1 januari 2002 zal het BTW-compensatiefonds worden ingevoerd
door het Rijk. Dit zal ook gevolgen (kunnen) hebben voor het SIOF. De eventuele
gevolgen voor het SIOF en/of de afweging of middelen overgeheveld moeten
worden ten behoeve van de gevolgen van het instellen van het BTW-
compensatiefonds zullen wij te zijner tijd aan de gemeenteraad voorleggen. Met de
invoering van het BTW-compensatiefonds is in het financieel meerjaren-
investeringsoverzicht nog geen rekening gehouden.
PERSPECTIEFNOTA PLUS 2001
Financieel meerjareninvesteringsoverzicht
Het nieuwe financieel meerjarenoverzicht van het Strategisch Investerings- en
Ontwikkelings Fonds op basis van de basisvoeding, de aanvullende basisvoeding,
de reeds gedane toekenningen en reserveringen, de nieuwe toekenningen en
reserveringen en de reservering van 1/3 deel is opgenomen in bijlage A (financiële
overzichten). Definitieve toekenningen voor het eerstvolgende jaar vinden
vooreerst in principe bij de begroting plaats.
In het kader van het in december 1999 afgesloten stadsconvenant tussen het Rijk en
de gemeente Leeuwarden heeft Leeuwarden onder andere in het kader van het
Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV) middelen beschikbaar gekregen.
Het gaat daarbij om middelen in het kader van de stedelijke vernieuwing, fysieke
stadseconomie, grootschalig groen in de stad en "oude" nog beschikbare middelen
in het kader van de Wet op de Stads- en Dorps Vernieuwing (WSDV).
Alhoewel niet alle "uitgaven" vanuit het ISV daadwerkelijke investeringen
betreffen, is er door ons voor gekozen om toch alle uitgaven ten laste van het ISV
in het MIP op te nemen, om zo het totaaloverzicht te behouden met name met het
oog op de integraliteit van de afweging.
Financieel meerjareninvesteringsoverzicht
Een financieel meerjarenoverzicht met betrekking tot het Investeringsbudget
Stedelijke Vernieuwing (ISV) is opgenomen in bijlage A (financiële overzichten).
Het gaat hier met uitzondering van de jaarschijf 2000 nadrukkelijk om indicatieve
reserveringen. Er kunnen nog geen rechten aan worden ontleend. De jaarschijf
2000 is in de Gemeenteraad van maart 2000 vastgesteld. Definitieve toekenningen
voor het eerstvolgende jaar vinden vooralsnog in principe plaats bij de begroting.
De basis voor het financieel meerjarenoverzicht vormt de globale verdeling uit het
eind 1999 door de gemeenteraad vastgestelde Meerjaren Ontwikkelings
Programma (MOP).
In dit financieel meerjarenoverzicht zijn geen nieuwe afwijkingen c.q.
ontwikkelingen opgenomen ten opzichte van de oorspronkelijke voorstellen in het
MOP en/of de reeds vastgestelde voorstellen voor het jaar 2000.
Het overzicht geeft aan dat het totaal aan (nu) geplande "investeringen" past binnen
de hoeveelheid middelen in het Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (er
"resteert" nog circa f 2,8 miljoen, waarvan circa f 2 miljoen van de geplande
f 29,4 miljoen voor woningmarktmaatregelen). Wij wijzen u hierbij echter wel op
de richtinggevende uitspraken die wij doen in paragraaf 4.3 met betrekking tot de
projecten Binnenstad Nieuwe Stad en Stedelijke Vernieuwing, mede in relatie tot
ISV.
In de jaarschijven 2002 en 2003 ontstaat er, vanwege het kasritme waarin het Rijk
de middelen beschikbaar stelt, een (tijdelijk) negatieve stand (per 31 december van
dat jaar). Hiervoor zullen wij natuurlijk nog een oplossing gaan zoeken in de vorm
van bijvoorbeeld voorfinanciering en/of het temporiseren van projecten.
61
PERSPECTIEFNOTA PLUS 2001