Blad 2 55 Bovendien is de kans groot dat de kosten veel hoger zullen uitvallen, omdat een groot deel van de vierentwintig gemeenten die eveneens gebruikmaken van de huidige applicatie, lijkt over te gaan naar de nieuwe applicatie PIV4ALL. Dit impliceert dat bij aanpassing van de huidige applicatie de kosten over een kleiner aantal gemeenten worden omgeslagen De ontwikkelingen in Burgerzakenland' gaan razend snel. De burger wil steeds sneller en eenvoudiger kunnen beschikken over de vereiste informatie c.q. documenten. We kunnen er van uitgaan dat tussen nu en drie jaar, de burger via internet over de gewenste informatie kan beschikken. Dit vereist een volledig webgeoriënteerde applicatie. Om die reden is het dan ook reëel de PIV4ALL applicatie af te schrijven in drie jaar. Financiële consequenties Voor de vervanging van de huidige applicatie is een krediet benodigd van f 307.300,- (zie het ter inzage gelegde projectplan). De jaarlijkse exploitatielasten van deze investeringen bedragen in totaal f 192.100,-. Dit bedrag is als volgt opgebouwd: Afschrijvingskosten o.b.v. een afschrijvingsperiode van drie jaar f 102.400,-. Rentekosten 5,5 procent f 16.900,-. Onderhoud software f 72.800,-. Naast deze jaarlijkse exploitatielasten is in 2000 een extra bedrag nodig van f 96.000,- (restant boekwaarde van één jaar) in verband met het vervroegde afschrijven van de huidige applicatie. Tevens is een bedrag van f 100.000,- nodig voor de implementatie. In verband met de ontvangen korting over het investerings bedrag van de nieuwe applicatie van f 318.400,- (80% van f 398.00,-) zullen de benodigde exploitatielasten over drie jaar (2003) bij de vervanging van deze nieuwe applicatie f 123.600,- hoger uitvallen. De vervanging van de huidige applicatie was voorzien in 2002 waardoor er voor de jaren 2000 en 2001 een dekkings probleem ontstaat. In 2003 ontstaat een nadeel omdat de volledige investering moet worden gefinancierd en omdat de korting vervalt. Op de volgende pagina, een overzicht van de kosten en beschikbare dekking over de periode 2000-2003. Blad 3 2000 2001 2002 2003 Kosten 192.000 192.000 192.000 315.000 Volledige Afschrijving huidige applicatie en Implementatie kosten 198.000 100.000 Totale kosten 490.000 192.000 192.000 315.000 Kapitaallasten huidige applicatie 102000 102000 Bijdrage Rijk aanpassingen LO-III) 100.000 Dekking vervanging applicatie 219.000 219.000 Saldo 288.000 N 90.000 N 27.000 V 96.000 N Onder mededeling dat de Commissie Bestuur en Middelen in haar vergadering van 15 december 1999 heeft geadviseerd met het vorenstaande in te stemmen, stellen wij u voor te besluiten overeenkomstig bijgevoegd ontwerp-besluit Leeuwarden, 6 januari 2000. Burgemeester en wethouders van Leeuwarden, L.B.M. van Maaren-van Balen, burgemeester. mr. F.M.J. Steijvers, secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 51