PERSPECTIEFNOTA 2001 - 2004 Dienst: Stadsontwikkeling
OMBUIGINGSVOORSTEL O-SO-6
PERSPECTIEFNOTA 2001 - 2004 Dienst: Stadsontwikkeling
OMBUIGINGSVOORSTEL O-SO-7
Beleidsproduct: Precario
Productcode:
920.02
Naam van het voorstel: VERGUNNINGEN
Korte omschrijving voorstel: apart tarief evenementenvergunning en extra inkomsten
Effecten c.q. gevolgen:
Zichtbaar in
2001
2002
2003
2004
Maatregelen:
Budgetverlaging per jaar
(x f1.000,-)
2001
2002
2003
2004
Apart tarief evenementenvergunningen (afh. van bezoekers)
Extra inkomsten (meer aanvragen)
+5
+10
Onderbouwing:
Tariefsverhoging is een reële mogelijkheid bij evenementenvergunningen, daar behandeling
van een evenementaanvraag arbeidsintensief is en het huidig tarief dus geenszins
kostendekkend is. Andere gemeenten (bijv. Zwolle) hanteren daarom tarieven die het
veelvoud zijn van het Leeuwarder tarief. Organiserende instellingen die over weinig eigen
geld beschikken (studentenvereniging bijvoorbeeld) zullen hier moeite mee hebben. Instellen
van apart tarief voor een evenementenvergunning, afhankelijk van het aantal verwachte
bezoekers. Dit levert hogere opbrengsten op. Daarnaast neemt het aantal aanvragen voor
diverse vergunningen toe, dit is afhankelijk van de economische opleving.
18
Beleidsproduct: Verkeersmaatregelen
Productcode:
211.01
Naam van het voorstel: UITBESTEDEN ONVERLICHTE BEBAKENING
Korte omschrijving voorstel: Door uitbesteding van specifieke taken die voortvloeien uit de
verkeerswetgeving zou mogelijk een kostenbesparing kunnen worden gerealiseerd.
Effecten c.q. gevolgen:
Zichtbaar in
2001 2002 2003 2004
Inkrimping van personeelsformatie
Maatregelen:
Budgetverlaging per jaar
(x f1.000,-)
2001 2002 2003 2004
Kostenverlaging realiseren via uitbesteding van beheer en
dagelijks onderhoud van circa 13.500 verkeersborden.
+10
Onderbouwing:
De kosten van de onverlichte bebakening bestaan uit kapitaalslasten en de kosten van
beheer en dagelijks onderhoud van circa 13.500 verkeersborden. Er dient te worden
uitgezocht of door uitbesteding van deze taak, die voortvloeit uit de verkeerswetgeving, een
kostenbesparing kan worden gerealiseerd. Hierbij moet worden opgemerkt dat vanuit
genoemde verkeerswetgeving aan een aantal kwaliteitseisen moet worden voldaan, zoals die
in de volgende reglementen zijn neergelegd:
Richtlijnen voor de bebakening en markering van wegen
Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990
Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer
Bovenstaande wetgeving leidt tot een behoorlijk aantal borden, waarin regelmatig mutaties
plaatsvinden door nieuwe wetgeving (NB: brommer niet meer op fietspad) en reconstructies.
Daarnaast moeten per jaar een aantal vervangen worden, omdat ze niet meer voldoen, c.q.
vernield zijn. Bij de (her)investeringen wordt uitgegaan van een afschrijvingstermijn van 10
jaar. De hieruit voortvloeiende kapitaallasten (afschrijving en rente) vormen nu de helft van
het begrotingsbudget. Beheers- (in beheersysteem vastleggen waar welke paal staat),
toezicht- en plaatsingskosten vormen de andere helft van het budget. De gemeente heeft de
wettelijke taak om beheer en toezicht uit te voeren, waardoor alleen de directe
onderhoudskosten in de begroting ad f 120.000,-- beïnvloedbaar zijn via uitbesteding. Bij
uitbesteding zou hierop wellicht 5 - 10 bespaard kunnen worden. Bij uitbesteding moet de
personeelsinkrimping opgevangen worden, daarom gaat de besparing pas vanaf 2002 in.