PERSPECTIEFNOTA 2001 - 2004 Dienst: Stadsontwikkeling OMBUIGINGSVOORSTEL O-SO-6 PERSPECTIEFNOTA 2001 - 2004 Dienst: Stadsontwikkeling OMBUIGINGSVOORSTEL O-SO-7 Beleidsproduct: Precario Productcode: 920.02 Naam van het voorstel: VERGUNNINGEN Korte omschrijving voorstel: apart tarief evenementenvergunning en extra inkomsten Effecten c.q. gevolgen: Zichtbaar in 2001 2002 2003 2004 Maatregelen: Budgetverlaging per jaar (x f1.000,-) 2001 2002 2003 2004 Apart tarief evenementenvergunningen (afh. van bezoekers) Extra inkomsten (meer aanvragen) +5 +10 Onderbouwing: Tariefsverhoging is een reële mogelijkheid bij evenementenvergunningen, daar behandeling van een evenementaanvraag arbeidsintensief is en het huidig tarief dus geenszins kostendekkend is. Andere gemeenten (bijv. Zwolle) hanteren daarom tarieven die het veelvoud zijn van het Leeuwarder tarief. Organiserende instellingen die over weinig eigen geld beschikken (studentenvereniging bijvoorbeeld) zullen hier moeite mee hebben. Instellen van apart tarief voor een evenementenvergunning, afhankelijk van het aantal verwachte bezoekers. Dit levert hogere opbrengsten op. Daarnaast neemt het aantal aanvragen voor diverse vergunningen toe, dit is afhankelijk van de economische opleving. 18 Beleidsproduct: Verkeersmaatregelen Productcode: 211.01 Naam van het voorstel: UITBESTEDEN ONVERLICHTE BEBAKENING Korte omschrijving voorstel: Door uitbesteding van specifieke taken die voortvloeien uit de verkeerswetgeving zou mogelijk een kostenbesparing kunnen worden gerealiseerd. Effecten c.q. gevolgen: Zichtbaar in 2001 2002 2003 2004 Inkrimping van personeelsformatie Maatregelen: Budgetverlaging per jaar (x f1.000,-) 2001 2002 2003 2004 Kostenverlaging realiseren via uitbesteding van beheer en dagelijks onderhoud van circa 13.500 verkeersborden. +10 Onderbouwing: De kosten van de onverlichte bebakening bestaan uit kapitaalslasten en de kosten van beheer en dagelijks onderhoud van circa 13.500 verkeersborden. Er dient te worden uitgezocht of door uitbesteding van deze taak, die voortvloeit uit de verkeerswetgeving, een kostenbesparing kan worden gerealiseerd. Hierbij moet worden opgemerkt dat vanuit genoemde verkeerswetgeving aan een aantal kwaliteitseisen moet worden voldaan, zoals die in de volgende reglementen zijn neergelegd: Richtlijnen voor de bebakening en markering van wegen Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer Bovenstaande wetgeving leidt tot een behoorlijk aantal borden, waarin regelmatig mutaties plaatsvinden door nieuwe wetgeving (NB: brommer niet meer op fietspad) en reconstructies. Daarnaast moeten per jaar een aantal vervangen worden, omdat ze niet meer voldoen, c.q. vernield zijn. Bij de (her)investeringen wordt uitgegaan van een afschrijvingstermijn van 10 jaar. De hieruit voortvloeiende kapitaallasten (afschrijving en rente) vormen nu de helft van het begrotingsbudget. Beheers- (in beheersysteem vastleggen waar welke paal staat), toezicht- en plaatsingskosten vormen de andere helft van het budget. De gemeente heeft de wettelijke taak om beheer en toezicht uit te voeren, waardoor alleen de directe onderhoudskosten in de begroting ad f 120.000,-- beïnvloedbaar zijn via uitbesteding. Bij uitbesteding zou hierop wellicht 5 - 10 bespaard kunnen worden. Bij uitbesteding moet de personeelsinkrimping opgevangen worden, daarom gaat de besparing pas vanaf 2002 in.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 527