PERSPECTIEFNOTA 2001 - 2004 Dienst: Algemene Zaken
VOORSTEL NIEUW BELEID N-AZ-4
PERSPECTIEFNOTA 2001 - 2004 Dienst: Algemene Zaken
VOORSTEL NIEUW BELEID N-AZ-5
Beleidsproduct: Algemene belastingen
Productcode:
Naam van het voorstel: VERVANGING BELASTINGINFORMATISERINGSSYSTEEM
(SIMBEL II)
Te realiseren bestuurlijk doel: het veilig stellen en efficiënt heffen en innen van gemeentelijke
belastingen.
Relatie met het Bestuursprogramma 1998 - 2002: geen
Relatie met strategische en operationele doelen uit het Meerjarenontwikkelingsprogramma
Geen
Operationele doelen c.q. meetbare effecten
Streefnormen
2000
2001
2002
2003
2004
Maatregelen - activiteiten - producten
Budgetbeslag per jaar (x f 1.000,-)
2000
2001
2002
2003
2004
Aanschaffen van het systeem
-177
Onderbouwing van het voorstel:
Na doorrekening van de offerte van de leverancier leidt de aanschaf van de nieuwe
applicatie, bij een afschrijving over 4 jaar, tot een jaarlast inclusief onderhoud van f 562.000,-.
Hiervan is heeft f 46.000,-- betrekking op onderhoud dat is ondergebracht bij het Facilitair
Bedrijf. De begrotingsruimte bedraagt f 339.000,-. Derhalve:
Kosten applicatie f 562.000,-
Onderhoud Fac. Bedr. f 45.000,--
Begrotingsruimte f 339.000,-
Ophoging f 177.000,-
40
Beleidsproduct: Naturalisatie adviezen
Productcode:0030401
Naam van het voorstel: NATURALISATIE-ADVIEZEN
Te realiseren bestuurlijk doel: verminderen van het aantal klachten over de
afhandelingstermijn van naturalisatieverzoeken en het adequaat invullen van de meer
verkregen wettelijke bevoegdheden op dit terrein.
Meetbare effecten
Streefnormen
2000 2001 2002 2003 2004
De afhandelingstermijn van naturalisatieverzoeken
verkorten van 50 naar 25 dagen.
Het behandelen van 300 naturalisatieverzoeken per
jaar (er is een toename van 200 verzoeken
geconstateerd in de afgelopen jaren).
Activiteiten/producten
Budgetbeslag per jaar (x f 1.000,-)
2000
2001
2002
2003
2004
Formatie-uitbreiding met 1 fte
-82
Onderbouwing:
In het kader van de perspectiefnota 2000 zijn voor de duur van twee jaar middelen
beschikbaar gesteld voor formatie-uitbreiding als gevolg van door het Rijk voorgeschreven
wettelijke taken op het gebied van de naturalisatieverzoeken. Dekking is gevonden in de
"overwaarde" van het fonds vluchtelingenhulp. Nu inmiddels is gebleken dat inderdaad
sprake is van een substantiële taakverzwaring met capaciteitsconsequenties zal vanaf 2001
in structurele dekking moeten worden voorzien. Hieraan is een kostenpost verbonden van
f82.000,- per jaar.
Hieronder volgt de motivering, zoals is ingediend voor Perspectief 2000:
Per 1 april 1998 heeft het team Burgerzaken mbt. het afhandelen van de verzoeken tot
naturalisatie wettelijk meer bevoegdheden gekregen. In plaats van alle verzoeken (incl.
controle op gegevens bronnen) in behandeling te nemen, van advies te voorzien en
vervolgens door te sturen naar IND zijn de medewerkers van het team Burgerzaken uitgerust
met de bevoegdheden om als een soort poortwachter te functioneren. Deze bevoegdheden
zijn al aangepast in het mandaatstatuut nov. 1998. Dit wil zeggen dat zij van tevoren
adviseren aan de klanten of een verzoek af of toegewezen gaat worden. De uiteindelijke
doelstelling is dat zoveel mogelijk alleen toewijzingen worden doorgestuurd en het aantal
afwijzingen direct aan de klant wordt medegedeeld, om zo de afhandelingstermijn te
verkorten van 50 naar 25 dagen. Voor de uitbreiding van de bevoegdheden verkrijgt de
gemeente een hogere vergoeding omdat zij deels de tarieven mag verhogen en een
verhoogde bijdrage van het rijk verkrijgt. Deze tarieven zijn al gepubliceerd en worden al
geheven vanaf april 1998. Uit onderzoek van de afgelopen jaren kunnen we een forse
toename constateren van het in behandeling nemen van het aantal naturalisatieverzoeken, nl
van 100 naar 300. Omdat de formatie niet was afgestemd op deze ontwikkelingen liep de
afhandelingstermijn op. En zo ook het aantal klachten. Op basis van het aantal verzoeken
wordt voorgesteld de formatie aan te passen om de afhandelingstermijn van 50 dagen naar
25 te verkrijgen. De kosten van de extra werkplek (niet van de extra fte) kunnen opgevangen
worden met het hogere bedrag dat aan leges wordt ontvangen.