PERSPECTIEFNOTA 2001 - 2004 Dienst: Algemene Zaken VOORSTEL NIEUW BELEID N-AZ-4 PERSPECTIEFNOTA 2001 - 2004 Dienst: Algemene Zaken VOORSTEL NIEUW BELEID N-AZ-5 Beleidsproduct: Algemene belastingen Productcode: Naam van het voorstel: VERVANGING BELASTINGINFORMATISERINGSSYSTEEM (SIMBEL II) Te realiseren bestuurlijk doel: het veilig stellen en efficiënt heffen en innen van gemeentelijke belastingen. Relatie met het Bestuursprogramma 1998 - 2002: geen Relatie met strategische en operationele doelen uit het Meerjarenontwikkelingsprogramma Geen Operationele doelen c.q. meetbare effecten Streefnormen 2000 2001 2002 2003 2004 Maatregelen - activiteiten - producten Budgetbeslag per jaar (x f 1.000,-) 2000 2001 2002 2003 2004 Aanschaffen van het systeem -177 Onderbouwing van het voorstel: Na doorrekening van de offerte van de leverancier leidt de aanschaf van de nieuwe applicatie, bij een afschrijving over 4 jaar, tot een jaarlast inclusief onderhoud van f 562.000,-. Hiervan is heeft f 46.000,-- betrekking op onderhoud dat is ondergebracht bij het Facilitair Bedrijf. De begrotingsruimte bedraagt f 339.000,-. Derhalve: Kosten applicatie f 562.000,- Onderhoud Fac. Bedr. f 45.000,-- Begrotingsruimte f 339.000,- Ophoging f 177.000,- 40 Beleidsproduct: Naturalisatie adviezen Productcode:0030401 Naam van het voorstel: NATURALISATIE-ADVIEZEN Te realiseren bestuurlijk doel: verminderen van het aantal klachten over de afhandelingstermijn van naturalisatieverzoeken en het adequaat invullen van de meer verkregen wettelijke bevoegdheden op dit terrein. Meetbare effecten Streefnormen 2000 2001 2002 2003 2004 De afhandelingstermijn van naturalisatieverzoeken verkorten van 50 naar 25 dagen. Het behandelen van 300 naturalisatieverzoeken per jaar (er is een toename van 200 verzoeken geconstateerd in de afgelopen jaren). Activiteiten/producten Budgetbeslag per jaar (x f 1.000,-) 2000 2001 2002 2003 2004 Formatie-uitbreiding met 1 fte -82 Onderbouwing: In het kader van de perspectiefnota 2000 zijn voor de duur van twee jaar middelen beschikbaar gesteld voor formatie-uitbreiding als gevolg van door het Rijk voorgeschreven wettelijke taken op het gebied van de naturalisatieverzoeken. Dekking is gevonden in de "overwaarde" van het fonds vluchtelingenhulp. Nu inmiddels is gebleken dat inderdaad sprake is van een substantiële taakverzwaring met capaciteitsconsequenties zal vanaf 2001 in structurele dekking moeten worden voorzien. Hieraan is een kostenpost verbonden van f82.000,- per jaar. Hieronder volgt de motivering, zoals is ingediend voor Perspectief 2000: Per 1 april 1998 heeft het team Burgerzaken mbt. het afhandelen van de verzoeken tot naturalisatie wettelijk meer bevoegdheden gekregen. In plaats van alle verzoeken (incl. controle op gegevens bronnen) in behandeling te nemen, van advies te voorzien en vervolgens door te sturen naar IND zijn de medewerkers van het team Burgerzaken uitgerust met de bevoegdheden om als een soort poortwachter te functioneren. Deze bevoegdheden zijn al aangepast in het mandaatstatuut nov. 1998. Dit wil zeggen dat zij van tevoren adviseren aan de klanten of een verzoek af of toegewezen gaat worden. De uiteindelijke doelstelling is dat zoveel mogelijk alleen toewijzingen worden doorgestuurd en het aantal afwijzingen direct aan de klant wordt medegedeeld, om zo de afhandelingstermijn te verkorten van 50 naar 25 dagen. Voor de uitbreiding van de bevoegdheden verkrijgt de gemeente een hogere vergoeding omdat zij deels de tarieven mag verhogen en een verhoogde bijdrage van het rijk verkrijgt. Deze tarieven zijn al gepubliceerd en worden al geheven vanaf april 1998. Uit onderzoek van de afgelopen jaren kunnen we een forse toename constateren van het in behandeling nemen van het aantal naturalisatieverzoeken, nl van 100 naar 300. Omdat de formatie niet was afgestemd op deze ontwikkelingen liep de afhandelingstermijn op. En zo ook het aantal klachten. Op basis van het aantal verzoeken wordt voorgesteld de formatie aan te passen om de afhandelingstermijn van 50 dagen naar 25 te verkrijgen. De kosten van de extra werkplek (niet van de extra fte) kunnen opgevangen worden met het hogere bedrag dat aan leges wordt ontvangen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 538