PERSPECTIEFNOTA 2001 - 2004 Dienst: Algemene Zaken VOORSTEL NIEUW BELEID N-AZ-6 PERSPECTIEFNOTA 2001 - 2004 Dienst: Algemene Zaken VOORSTEL NIEUW BELEID N-AZ-7 Beleidsproduct: Productcode: Naam van het voorstel: FACILITAIRE ONDERSTEUNING B&W Te realiseren bestuurlijk doel: op het door B&W gewenste peil brengen van de facilitaire ondersteuning op het Stadhuis. Relatie met het Bestuursprogramma 1998 - 2002: geen Relatie met strategische en operationele doelen uit het meerjarenontwikkelingsprogramma geen Operationele doelen c.q. meetbare effecten Streefnormen 2000 2001 2002 2003 2004 Maatregelen - activiteiten - producten Budgetbeslag per jaar (x f 1.000,-) 2000 2001 2002 2003 2004 Uitbreiding secretariële formatie (2,0 fte), waaronder een unitleider (schaal 10) en inclusief opwaardering (schaal 8) Aanvullende werkplekkosten Uitbreiding budget chauffeursdienst Opleiding (incidenteel) Frictiekosten (incidenteel) -40 -12 -40 -30 -p.m. -120 -33 +30 +p.m. Onderbouwing van het voorstel: Reeds langere tijd bestaat er onvrede terzake de omvang en het niveau van de secretariële ondersteuning van B&W in het Stadhuis. Thans is 2,7 fte, gewaardeerd op MBO-niveau toegestaan, maar al langere tijd wordt dit op tijdelijke basis aangevuld tot 4,4 fte. Desondanks wordt de ondersteuning onvoldoende geacht. In de zomer van 1999 is de situatie door TopStart doorgelicht op het punt van de secretariële ondersteuning. In de betreffende rapportage wordt de problematiek in grote bevestigd. Er is sprake van: een omvangrijk structureel formatietekort, ook nog als de tijdelijk uitbreiding wordt meegerekend een gebrek aan directe aansturing slechte werkstructurering en gebrek aan samenwerking, ook met de bodedienst ontoereikende kopieerfaciliteit onhandige, niet-arboconforme, werkruimtes In het voorstel voor nieuw beleid 2000 is reeds voorzien in de aanpak van de ruimtelijke voorzieningen. Ook is toen voorzien in een uitbreiding van de 1 fte bodedienst en 0,5 fte bodedienst/chauffeur. Dit in relatie tot het gebruik van het Stadhuis en de definitieve huisvesting van B&W aldaar. Inmiddels is, ondanks deze uitbreiding, opnieuw een tekort in de chauffeurdienst gebleken. In dit voorstel voor nieuw beleid 2001 worden middelen gevraagd om de secretariële ondersteuning op het door B&W gewenste (en landelijk tenminste gangbare) niveau te brengen van (ca.) 4,7 fte op HBO-niveau (schaal 8). NB: Er wordt een pm-post voor frictiekosten voorgesteld mocht een en ander niet met het huidige personeel kunnen worden gerealiseerd. Daarnaast wordt ten behoeve van de kwaliteitsimpuls een scholingsbudget van f 30.000,-- voorgesteld. Voor de chauffeursdienst wordt nogmaals een extra budget gelijk aan 0,5 fte voorgesteld. De directe facilitaire ondersteuning (secretariaat, bodedienst, chauffeurs) in het Stadhuis zal als een vrijwel zelfstandige unit worden ingericht door binnen de secretariële formatie de functie van leidinggevende/coördinator (schaal 10) in te richten. Enerzijds wordt dit direct gelegitimeerd door de dislocatie van het Stadhuis t.o.v. de overige diensten, anderzijds blijkt het door andere specifieke eisen (werktijden, hectiek) toch ook nauwelijks mogelijk om deze meerwaardehebbend met de ondersteuning aan de andere dienstonderdelen te combineren. 42 Beleidsproduct: Persoonsinformatie Productcode: 003.01 Naam van het voorstel: KLANTVRIENDELIJKHEID KWALITEITSVERBETERING GBA DATABANK Te realiseren bestuurlijk doel: Klantvriendelijkheid Kwaliteitverbetering GBA databank Meetbare effecten Streefnormen 2000 2001 2002 2003 2004 Optimale registratie van vreemdelingen in het GBA. Afhandelingsprocedure mbt. Verblijfstitel wordt verkort van 3 maanden naar 1,5 maand. Activiteiten/producten Budgetbeslag per jaar (x f 1.000,-) 2000 2001 2002 2003 2004 GBA-persoonsgeg.: personeel (0,5 fte/schaal 8) Werkplek Inkomsten leges Resultaat -41 -27 +15 -53 Onderbouwing: In het kader van de perspectiefnota 2000 zijn voor de duur van twee jaar middelen beschikbaar gesteld voor formatie-uitbreiding als gevolg van door het Rijk voorgeschreven wettelijke taken op het gebied van de vreemdelingenregistratie. Dekking is gevonden in de "overwaarde" van het fonds vluchtelingenhulp. Nu inmiddels is gebleken dat inderdaad sprake is van een substantiële taakverzwaring met capaciteitsconsequenties zal vanaf 2001 in structurele dekking moeten worden voorzien. Hieraan is een kostenpost verbonden van f 53.000,- per jaar. Hieronder volgt de motivering, zoals is ingediend voor Perspectief 2000: Het eerste contact van de vreemdeling wordt gelegd met de Nederlandse overheid in plaats van met de Politie. De vreemdeling kan aan één loket worden geholpen ipv meerdere 3 stuks, namelijk: vreemdelingendienst, burgerzaken en bureau nieuwkomers). Naast de eerste inschrijving vindt ook de eerste aanvraag voor een verblijfsvergunning plaats en wordt het Bureau Nieuwkomers voor het invorderingstraject ingelicht. De door het Rijk vast te stellen leges zijn nog niet bekend. Uitgangspunt is een vergoeding van f 30,- per inschrijving. Er hebben in 1998 plm. 500 inschrijvingen plaatsgevonden. De vergoeding in de vorm van leges wordt dan in totaal 500 x f 30 f 15.000. De gemeenten Delft, Zoetermeer, Utrecht en Haarlem hebben meegewerkt aan een pilot met betrekking tot het 1-loket voor vreemdelingen. Hierover is een rapportage gemaakt. Naar aanleiding van deze rapportage is door het Ministerie van Binnenlandse Zaken, in het kader van het Overheidsloket 2000 programma besloten om de gemeente te verplichten om per 1 april 1999 1-loket voor vreemdelingen in te voeren. Het primaire doel is gericht op het verbeteren van de service aan de vreemdeling. De vreemdelingen kunnen hun aanvraag voor een verblijfsvergunning en de inschrijving in GBA in één doen. Door de intensievere contacten met de Vreemdelingendienst is de doorlooptijd van de procedure voor de aanvraag van een vergunning tot verblijf van 3 maanden naar 1,5 maand verkort. Verbeteringen in de serviceverlening kunnen met name nog worden aangebracht op het terrein van de duidelijkheid over de procedure, de termijnen en de mee te brengen documenten. Dit kan bereikt worden door het geven van meer en betere voorlichting aan de vreemdeling en dan wel in andere talen dan in het Nederlands. Dit zou er ook voor zorgen dat het aantal bezoeken aan het 1-loket verder naar beneden gebracht kan worden, omdat de vreemdeling dan waarschijnlijk vaker de benodigde bescheiden in zijn bezit heeft. Dit voorkomt dat de vreemdeling telkens terug moet komen om alsnog de benodigde bescheiden te overleggen. Daarnaast kunnen de wachttijden aan het loket worden verkort

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 539