PERSPECTIEFNOTA 2001 - 2004
VOORSTEL NIEUW BELEID
Dienst: Algemene Zaken
Stadsontwikkeling
N-AZ-12
Beleidsproduct: Behandeling bezwaarschriften
Productcode:
5320202100
Naam van het voorstel: BEHANDELING BEZWAARSCHRIFTEN
Te realiseren bestuurlijk doel: Het binnen de wettelijke termijnen van de AWB afhandelen van
bezwaarschriften.
Relatie met het Bestuursprogramma 1998 - 2002: Bezwaarschriften vloeien indirect voort uit
de verwezenlijking van de doelen van het Bestuursprogramma.
Relatie met strategische en operationele doelen uit het MeerjarenOntwikkelingsProgramma:
Geen.
Operationele doelen c.q. meetbare effecten
Streefnormen
2000 2001 2002 2003 2004
Maatregelen - activiteiten - producten
Budgetbeslag per jaar (x f 1.000,-)
2000
2001
2002
2003
2004
Tijdelijke uitbreiding van de formatie
-100
+100
Onderbouwing van het voorstel:
De gemeente timmert momenteel veel en goed aan de weg. Er worden op basis van LEVI
2030, Bestuursprogramma 1998-2002 en de diverse Perspectiefnota's diverse plannen ten
uitvoer gebracht die veelal directe consequenties hebben voor burgers en instellingen. Door
een verhoogd juridisch bewustzijn maar ook de toenemende individualisering van burgers is
het aantal bezwaarschriften mede daardoor gestegen. Dit is een ontwikkeling die zich bij alle
andere overheidsorganen voordoet en naar verwachting de komende tijd niet zal afnemen.
Hier moet goed op ingespeeld worden anders leidt dit tot het overschrijden van wettelijke
termijnen.
Uit de bijlage behorende bij dit voorstel kan worden afgeleid dat met name door het aan de
weg timmeren van Stadsontwikkeling het aantal bezwaarschriften is gestegen. Hiertegenover
staat natuurlijk dat door de inzet van deze dienst door bijvoorbeeld extra woningbouw of-
verbouw het bedrag aan leges en OZB stijgt.
In 1999 zijn in totaal 200 bezwaarschriften ingediend. In 1997 waren dat nog 110 en in 1998
97 bezwaarschriften Het aantal nog af te handelen bezwaarschriften bedroeg op 1 januari
1999 35. Dit is per 1 januari 2000 gestegen tot 71. Geconstateerd moet worden dat de
wettelijke termijnen op grond van de AWB overschreden worden. De onafhankelijke
commissie voor de beroep- en bezwaarschriften heeft bij monde van de voorzitter
aangegeven zich ernstige zorgen te maken over de kwantitatieve afhandeling van de
bezwaarschriften
In 1999 zijn maar liefst 35 (1998) 129 (1999) 164 bezwaarschriften afgehandeld. Uit het
tijdschrijven blijkt dat er 2788 netto-uren geboekt. Dit komt neer op gemiddeld 17 uur per
bezwaarschrift hetgeen neerkomt op 2,75 fte. Voor 1999 werd de tweede formatieplaats
gedekt door inzet van tijdelijke middelen. Ook de uren boven de tweede fte werden gedekt
door de inzet van tijdelijke middelen. Voor de afhandeling van bezwaarschriften zijn met
ingang van 2000 twee formatieplaatsen beschikbaar, waarvan één extra op grond van
besluitvorming bij de begroting 2000.
In verband met het feit dat er nog 71 bezwaarschriften liggen en de gemeente naar
verwachting ook in 2000 aan de weg blijft timmeren en naar verwachting weer circa 150
bezwaarschriften zullen binnengekomen is uitbreiding van formatie noodzakelijk. Echter zijn
wij van mening dat geen beroep op structurele middelen moet worden gedaan maar
incidenteel over 2000. Dit in verband met het feit dat de sector JVZ momenteel bezig om met
voorstellen te komen die een efficiëntere afdoening van bezwaarschriften mogelijk maken.
Hierbij kan gedacht worden aan meer standaardisatie van uitspraken van de commissie en
het gebruik maken van de wettelijke mogelijkheden van "kennelijk niet-ontvankelijk" en
50
"kennelijk ongegrond". Voor de procedure van afhandeling van bezwaarschriften wordt begin
2000 een administratieve organisatie opgesteld.
Bijlage behorende bij voorstel nieuw beleid (incidenteel) t.b.v. afhandeling bezwaarschriften.
T
eam/sector
Totaal
Ge
grond
Onge
grond
Deels
gegrond
Niet
ontv.
Inge-
Trok-
ken
Afge
han
deld
Nog in
behan
deling
B
B
ouwtoezicht/
ouwen en Wonen
50
1
23
2
3
5
34
16
S
P
tasdvern
ublieksserv B&W
7
1
1
2
5
V
B
/oningmarkt/
ouwen en Wonen
7
6
6
1
G
E
ebiedsontwikkeling/
CRU
12
9
1
1
1
12
Geen
V
R
erkeer
uimtelijke inrichting
86
33
7
3
43
43
B
R
eheer Openbare
uimte
29
13
4
1
8
26
3
IV
ilieu
2
2
T
S
otaal Dienst
tadsontwikkeling
193
34
59
7
5
18
123
70
J
Ml
5
4
1
5
Geen
H
oreca
2
1
1
1
T
A
otaal Dienst
Igemene zaken
7
1
4
0
0
1
6
1
T
otaal generaal
200
35
63
7
5
19
129
71