PERSPECTIEFNOTA 2001 - 2004 VOORSTEL NIEUW BELEID Dienst: Algemene Zaken Stadsontwikkeling N-AZ-12 Beleidsproduct: Behandeling bezwaarschriften Productcode: 5320202100 Naam van het voorstel: BEHANDELING BEZWAARSCHRIFTEN Te realiseren bestuurlijk doel: Het binnen de wettelijke termijnen van de AWB afhandelen van bezwaarschriften. Relatie met het Bestuursprogramma 1998 - 2002: Bezwaarschriften vloeien indirect voort uit de verwezenlijking van de doelen van het Bestuursprogramma. Relatie met strategische en operationele doelen uit het MeerjarenOntwikkelingsProgramma: Geen. Operationele doelen c.q. meetbare effecten Streefnormen 2000 2001 2002 2003 2004 Maatregelen - activiteiten - producten Budgetbeslag per jaar (x f 1.000,-) 2000 2001 2002 2003 2004 Tijdelijke uitbreiding van de formatie -100 +100 Onderbouwing van het voorstel: De gemeente timmert momenteel veel en goed aan de weg. Er worden op basis van LEVI 2030, Bestuursprogramma 1998-2002 en de diverse Perspectiefnota's diverse plannen ten uitvoer gebracht die veelal directe consequenties hebben voor burgers en instellingen. Door een verhoogd juridisch bewustzijn maar ook de toenemende individualisering van burgers is het aantal bezwaarschriften mede daardoor gestegen. Dit is een ontwikkeling die zich bij alle andere overheidsorganen voordoet en naar verwachting de komende tijd niet zal afnemen. Hier moet goed op ingespeeld worden anders leidt dit tot het overschrijden van wettelijke termijnen. Uit de bijlage behorende bij dit voorstel kan worden afgeleid dat met name door het aan de weg timmeren van Stadsontwikkeling het aantal bezwaarschriften is gestegen. Hiertegenover staat natuurlijk dat door de inzet van deze dienst door bijvoorbeeld extra woningbouw of- verbouw het bedrag aan leges en OZB stijgt. In 1999 zijn in totaal 200 bezwaarschriften ingediend. In 1997 waren dat nog 110 en in 1998 97 bezwaarschriften Het aantal nog af te handelen bezwaarschriften bedroeg op 1 januari 1999 35. Dit is per 1 januari 2000 gestegen tot 71. Geconstateerd moet worden dat de wettelijke termijnen op grond van de AWB overschreden worden. De onafhankelijke commissie voor de beroep- en bezwaarschriften heeft bij monde van de voorzitter aangegeven zich ernstige zorgen te maken over de kwantitatieve afhandeling van de bezwaarschriften In 1999 zijn maar liefst 35 (1998) 129 (1999) 164 bezwaarschriften afgehandeld. Uit het tijdschrijven blijkt dat er 2788 netto-uren geboekt. Dit komt neer op gemiddeld 17 uur per bezwaarschrift hetgeen neerkomt op 2,75 fte. Voor 1999 werd de tweede formatieplaats gedekt door inzet van tijdelijke middelen. Ook de uren boven de tweede fte werden gedekt door de inzet van tijdelijke middelen. Voor de afhandeling van bezwaarschriften zijn met ingang van 2000 twee formatieplaatsen beschikbaar, waarvan één extra op grond van besluitvorming bij de begroting 2000. In verband met het feit dat er nog 71 bezwaarschriften liggen en de gemeente naar verwachting ook in 2000 aan de weg blijft timmeren en naar verwachting weer circa 150 bezwaarschriften zullen binnengekomen is uitbreiding van formatie noodzakelijk. Echter zijn wij van mening dat geen beroep op structurele middelen moet worden gedaan maar incidenteel over 2000. Dit in verband met het feit dat de sector JVZ momenteel bezig om met voorstellen te komen die een efficiëntere afdoening van bezwaarschriften mogelijk maken. Hierbij kan gedacht worden aan meer standaardisatie van uitspraken van de commissie en het gebruik maken van de wettelijke mogelijkheden van "kennelijk niet-ontvankelijk" en 50 "kennelijk ongegrond". Voor de procedure van afhandeling van bezwaarschriften wordt begin 2000 een administratieve organisatie opgesteld. Bijlage behorende bij voorstel nieuw beleid (incidenteel) t.b.v. afhandeling bezwaarschriften. T eam/sector Totaal Ge grond Onge grond Deels gegrond Niet ontv. Inge- Trok- ken Afge han deld Nog in behan deling B B ouwtoezicht/ ouwen en Wonen 50 1 23 2 3 5 34 16 S P tasdvern ublieksserv B&W 7 1 1 2 5 V B /oningmarkt/ ouwen en Wonen 7 6 6 1 G E ebiedsontwikkeling/ CRU 12 9 1 1 1 12 Geen V R erkeer uimtelijke inrichting 86 33 7 3 43 43 B R eheer Openbare uimte 29 13 4 1 8 26 3 IV ilieu 2 2 T S otaal Dienst tadsontwikkeling 193 34 59 7 5 18 123 70 J Ml 5 4 1 5 Geen H oreca 2 1 1 1 T A otaal Dienst Igemene zaken 7 1 4 0 0 1 6 1 T otaal generaal 200 35 63 7 5 19 129 71

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 543