PERSPECTIEFNOTA 2001 - 2004 Dienst: Stadsontwikkeling
VOORSTEL NIEUW BELEID N-SO-2
Natuurfonds projectontwikkelaars, burgers, bedrijven en scholen.
De gemeente Leeuwarden heeft juist door haar regierol een groot aantal partners bij elkaar weten te
brengen die bereid zijn geweest om kennis en middelen in de gemeente Leeuwarden te steken.
Ook in de komende jaren wordt voorzien dat juist door een voortzetting van deze regierol de partners
geïnteresseerd blijven om in de gemeente Leeuwarden te investeren. Dit is van belang nu juist op de
energiemarkt zowel technisch als organisatorisch veel beweging valt waar te nemen. O.a. krijgt het
energiebedrijf vrij besteedbare middelen uit de ecotaks voor energiebesparing en duurzame energie.
Daarnaast wordt de stimuleringsbijdrage vanuit de overheid en de Europese Unie jaarlijks vergroot.
Vooroplopende gemeenten kunnen hier ruim gebruik van maken bij het initiëren van
samenwerkingsprojecten.
Energiebeleid draagt door het genereren van extra investeringen bij, aan de groei van het aantal
arbeidsplaatsen.
De werkwijze is als volgt:
De functie van energiecoördinator binnen de gemeente Leeuwarden blijft bestaan. Deze is er voor
verantwoordelijk dat partners de gemeente Leeuwarden een aantrekkelijke gemeente blijven vinden
om in te investeren en om mee samen te werken.
Veelal zal de energiecoördinator een regierol vervullen wanneer energieprojecten binnen de
gemeente Leeuwarden door meerdere partijen zullen worden uitgevoerd. Daarnaast zal de energie
coördinator ook een stimulerende rol naar de burgerij en bedrijfsleven moeten vervullen door het
opzetten en uitvoeren van projecten. Hierbij wordt bij uitstek gedacht aan LA 21 projecten.
Noot 1): Vanaf 2003 wordt f 100.000,- van de jaarlijkse kosten ad f200.000,- gedekt uit projecten.
56
Beleidsproduct: Afvalscheiding en preventie
Productcode:
Naam van het voorstel: AFVALSCHEIDING EN PREVENTIE
Te realiseren bestuurlijk doel: Vermindering van de hoeveelheid afval en een betere
scheiding van het afval
Relatie met het Bestuursprogramma 1998-2002: Milieu: stimuleren scheiding afval en het
opzetten van een goed inzamelsysteem, gericht op de verbetering van het milieurendement.
Relatie met strategische en operationele doelen uit het meerjarenontwikkelingsprogramma:
Zie hieronder.
Operationele doelen c.q.meetbare effecten
Streefnormen
2000
2001
2002
2003
2004
Duurzame ontwikkeling van Leeuwarden (maximale
ontwikkeling met minimale milieudruk). Dit kan
gemeten worden n.a.v. de hoeveelheid afval en de
verdeling van de verschillende soorten afval.
Maatregelen - activiteiten - producten
Budgetbeslag per jaar (x f 1.000,-)
2000 2001 2002 2003 2004
1Afvalpreventiebeleid in eigen beheer uit te
voeren en hiervoor een preventiemede
werker aanstellen:
2. Middelen ter beschikking te stellen voor het
voeren van een actief afvalpreventie en -
scheidingsbeleid:
3 .Periodieke Scheidingsproeven
-160
-40
-25
Onderbouwing van het voorstel:
De ingezamelde hoeveelheid huishoudelijk afval in de gemeente Leeuwarden neemt toe.
Hierbij stijgen de hoeveelheden van het restafval en grof afval daalt de hoeveelheid GFT. Het
lijkt er op dat het afval minder goed gescheiden wordt. Op 8 november 1999 heeft de raad
aangegeven zich hier zorgen over te maken en er iets aan te willen doen.
De gemeente Leeuwarden kan hier wat aan doen door zich actief in te zetten voor de
versterking van het afvalscheidings- en preventiebeleid. Uit ervaringen van andere
gemeenten blijkt dat het belangrijk is om afvalscheidings- en -preventiegedrag structureel te
stimuleren, als men dit in stand wil houden of versterken. Tijdelijke acties werken vaak ook
maar tijdelijk.
Afvalpreventie kan niet alleen worden bereikt door de burgers te stimuleren. Ook bedrijven
moeten worden gestimuleerd om minder verpakkingsmateriaal te gebruiken (afvalpreventie
bij de bron). Daarom is het van belang om actief betrokken te zijn bij de ontwikkelingen op
landelijk gebied en deze ontwikkelingen, bijvoorbeeld via de VNG, te stimuleren. Te denken
valt aan het indienen van notities ter ondersteuning van het verpakkingsconvenant of het
indienen van nota's als initiatief tot het stellen van meer regels via de Wet Milieubeheer.
Als laatste is het van belang om ontwikkelingen op het gebied van afval zo goed mogelijk bij
te houden en vernieuwingen zo snel mogelijk door te voeren (denk hierbij aan vernieuwingen
op het gebied van KGA en Wit- en Bruingoed). Door zo snel mogelijk aan te sluiten bij het
beleid van hogere overheden is het voor de burger makkelijker om het gewenste gedrag te
kunnen vertonen.
De gemeente heeft op dit moment geen middelen en menskracht om een actief beleid op het
gebied van afvalpreventie en afvalscheiding te voeren. Wil de gemeente toch actief met deze
problematiek aan de gang, dan zullen hier tijd en middelen voor ter beschikking moeten
worden gesteld en zal hier iemand voor moeten worden ingezet die zich fulltime kan inzetten
voor de vormgeving en uitvoering van het afvalpreventie- en -scheidingsbeleid.