PERSPECTIEFNOTA 2001 - 2004 Dienst: Stadsontwikkeling
VOORSTEL NIEUW BELEID N-SO-7
PERSPECTIEFNOTA 2001 - 2004 Dienst: Stadsontwikkeling
VOORSTEL NIEUW BELEID N-SO-8
Beleidsproduct: Reiniging verhardingen
Productcode:
210.04
Naam van het voorstel: VERBETERING KWALITEIT BINNENSTAD EN KANTORENHAAK
Te realiseren bestuurlijk doel: Verhoging van het netheidsbeeld
Relatie met het Bestuursprogramma 1998-2002:
Het versterken van de kwaliteit en aantrekkingskracht, de economische potentie en de
regionale positie van Leeuwarden
Relatie met strategische en operationele doelen uit het Meerjarenontwikkelingsprogramma:
Het tot stand brengen van een aantrekkelijke omgevingskwaliteit en leefmilieu, zodanig dat
het bijdraagt aan het woon-werkplezier en aan een attractieve en veilige omgeving voor
burgers, bedrijven en bezoekers. Hierbij is uitgegaan van de volgende operationele doelen:
In 2000 heeft (op basis van het in ontwikkeling zijnde instrument) afstemming
plaatsgevonden tussen de technische kwaliteiten, via de beheersystemen en
belevingskwaliteit (burger), hetgeen de basis vormt voor de kosten-kwaliteitsverhouding
van het beheer van de gehele openbare buitenruimte in Leeuwarden.
De openbare buitenruimte, waaronder o.a. Groenvoorzieningen alsmede onkruid op
verhardingen, worden vanaf 2001 onderhouden overeenkomstig de vastgestelde
kwaliteitniveau's
De verbetering van het kwaliteitsniveau geldt met name voor de de binnenstad, de
kantorenhaak, de cultuurhistorische parken en de schilwijken (dit zijn de wijken binnen
de rondweg).
Operationele doelen c.q. meetbare effecten
Streefnormen
2000
2001
2002
2003
2004
Een belangrijk element bij de (politieke) keuze van
de intensiteit van onderhoud is het oordeel van de
burgers met betrekking tot het beheer van de
openbare ruimte. Een indicatie die in het "MOP"
genoemd wordt, zijn de in uitgedrukte deel van de
bewoners dat tevreden is over het beheer en de
staat van onderhoud. Leeuwarden zoekt echter voor
het beheer en de onderhoudsstaat een evenwicht
tussen de wensen c.q. het oordeel van de burgers,
de gewenste uitstraling voor het imago van de stad,
veiligheidsaspecten voortvloeiend uit de technische
staat en natuurlijk de beschikbaarheid van de
middelen.
77%
78%
79%
80%
Maatregelen - activiteiten - producten
Budgetbeslag per jaar (x f 1.000,-)
2000
2001
2002
2003
2004
-200
Onderbouwing van het voorstel:
Het nieuwe model wat ontwikkeld wordt voor het beheer van de openbare ruimte nadert zijn
voltooiing en wordt begin 2000 aan het bestuur voorgelegd ("BOR in beeld"). Dit model biedt
een beter inzicht in de vraagstukken rondom beheer, zo ook bij dit onderdeel. De "nieuwe
manier van werken" biedt mogelijkheden om keuzes te maken op basis van kwaliteit. Er
worden, met andere woorden, behalve technische ook belevingscriteria gehanteerd.
Het voorstel met betrekking tot "BOR in beeld" gaat ervan uit dat het groen voor 2001 de
vorm gaat krijgen zoals in "BOR in beeld" staat aangegeven en dus reeds in 2001 dienen te
worden meegenomen in de ombuigingsvoorstellen, dit in tegenstelling tot de overige
onderdelen die in 2002 hierin worden meegenomen.
Dit heeft tot gevolg dat voor 2001 de voorstellen van de eerdere Perspectiefnota's e.d.
gevolgd worden en dat vanaf 2002 de "BOR in beeld" benadering geldt.
66
Beleidsproduct: Openbaar Groen
Productcode:
560.01
Naam van het voorstel: BEHEER NA UPGRADING WIJKEN
Te realiseren bestuurlijk doel: verhoging van het kwaliteitsbeeld van woonwijken
Relatie met het Bestuursprogramma 1998 - 2002: Verhoging van de leefomgeving en het
aanzien van woonwijken
Relatie met strategische en operationele doelen uit he
Tot stand brengen en waarborgen van een aantrekke
t Meerjarenontwikkelingsprogramma:
ijke kwaliteit van woonwijken
Operationele doelen c.q. meetbare effecten
Streefnormen
2000
2001
2002
2003
2004
Percentage bewoners dat buurt vooruit vindt gaan
(GSB 5.1.)
35%
Maatregelen - activiteiten - producten
Budgetbeslag per jaar (x f 1.000,-)
2000
2001
2002
2003
2004
Vanuit het project Stedelijke Vernieuwing zullen
effecten ten aanzien van specifiek beheer van
woonwijken ontstaan. In het MOP wordt gesteld dat
er intensiever beheerd moet worden. Dit betekent
dat er op het gebied van verzorging andere of meer
activiteiten moeten plaatsvinden.
Daarnaast kan upgraden van wijken waarbij van
andere inrichtingseisen wordt uitgegaan
(aantrekkelijker leefomgeving met meer
waterpartijen en afwisselender groen) leiden tot
hogere exploitatielasten.
Bovendien zullen bewoners wellicht een hoger
kwaliteitsniveau van beheer wensen. In stand
houden van een hoger kwaliteitsniveau brengt meer
kosten met zich mee (zie BOR in beeld).
-50
Onderbouwing van het voorstel:
In het MOP wordt gesteld dat de stedelijke vernieuwingswijken intensiever beheerd moeten
worden. Dit heeft vooral betrekking op de verzorging van een wijk (schoonvegen,
onkruidbestrijding, hondenpoep tegengaan e.d.). In het MOP is ook aangegeven dat een en
ander binnen de regulier onderhoudsbudgetten moet worden gerealiseerd.
Deze activiteiten zijn behoorlijk arbeidsintensief en moet tegelijk met de aanpak starten.
De tendens van het project Stedelijke Vernieuwing gaat richting nieuw ontwerp en aanleg
voor diverse gebieden, waaronder upgrading van wijken met aanleg van waterpartijen, meer
beplanting etc. Bij een dergelijk ontwerp zal ook aangepast beheer nodig zijn om het
gewenste en door de omgeving gevraagde kwaliteitsniveau in stand te houden. De huidige
onderhoudsbudgetten zijn gebaseerd op een kwaliteitsniveau van niet meer dan basis (zie
BOR in beeld) en op het aanwezige areaal. In de genoemde periode zal derhalve rekening
moeten worden gehouden met deze vorm van upgrading van beheer. Hiervoor zijn nog geen
kostenramingen beschikbaar, zolang niet bekend is hoe de nieuwe inrichting eruit ziet en
welk niveau in stand gehouden moet worden.