PERSPECTIEFNOTA 2001 - 2004 Dienst: Stadsontwikkeling VOORSTEL NIEUW BELEID N-SO-11 Gemeentelijke welstandsnota PERSPECTIEFNOTA 2001 - 2004 Dienst: Stadsontwikkeling VOORSTEL NIEUW BELEID N-SO-12 Beleidsproduct: Welstandsbeleid Productcode: Naam van het voorstel: GEMEENTELIJKE WELSTANDSNOTA (gebiedsgerichte welstandscriteria) Te realiseren bestuurlijke doelen: 1. voldoen aan wettelijke verplichting tot het vastleggen van de te hanteren welstandscriteria 2. objectiviteit en transparantie in welstandsbeoordeling Relatie met het Bestuursprogramma 1998 -2002: 5.2 Economische pijler; Ruimtelijke Ordening; architectuurbeleid (actiepunt 1)een effectief welstandsbeleid is één van de belangrijkste instrumenten in de uitvoering van het gemeentelijk architectuurbeleid. Relatie met strategische en operationele doelen uit het Meerjarenontwikkelingsprogramma: parallel aan de actualisering van alle bestemmingsplannen in de periode 2000-2002 zullen in een gebiedsgerichte aanpak de welstandscriteria vastgesteld worden als kader voor de beoordeling van bouwinitiatieven. Operationele doelen c.q. meetbare effecten Streefnormen 2000 2001 2002 2003 2004 grotere tevredenheid over functioneren welstand (zowel extern als intern) p.m. p.m. p.m. p.m. Maatregelen - activiteiten - producten Budgetbeslag per jaar (x f 1.000,-) 2000 2001 2002 2003 2004 -400 +400 Onderbouwing van het voorstel: Rond welstandstoezicht speelt zich sinds jaar en dag een discussie af. Enerzijds zijn dat de sterke verhalen op verjaardagen en borreluurtjes, met als hoofdthema's de betutteling en willekeur ten opzichte van eigen bouwinitiatieven, en de onbegrijpelijk tolerante houding ten opzichte van andermans bouwplannen. Daarnaast vindt op professioneler niveau zowel binnen de architectenwereld als binnen de politiek een discussie plaats over 'het wilde wonen', 'staatsarchitectuur', 'architectuurpolitie' (Carel Weeber, ex-voorzitter BNA), 'de eigen toko van de Federatie Welstand', 'vergaande bemoeizucht' en 'politieke regelneverij' (staatssecretaris Johan Remkes). Naar aanleiding van de evaluatie van de (in 1992 herziene) Woningwet en het Bouwbesluit en de uitkomsten van het project "Bouwregelgeving", dat in het kader van de operatie "Marktwerking, Deregulering en Wetgevingskwaliteit" (MDW) is uitgevoerd, zal binnenkort een wijziging van de Woningwet worden vastgesteld. Relevante punten uit de wetswijziging i.v.m. dit voorstel: - Verantwoordelijkheid voor ruimtelijke kwaliteit ligt bij gemeente, via bouwvergunningverlening of repressief toezicht. - De welstandscommissie brengt advies uit aan het gemeentebestuur. De gemeenteraad is verplicht tot het vastleggen van de te hanteren welstandscriteria in een gemeentelijke welstandsnota, zodat de transparantie en objectiviteit toeneemt. De openbaarheid rond het functioneren van de welstandscommissie moet worden vergroot. Klein welstandsbeleid Na inwerkingtreding van de wijziging van de Woningwet zal voor een aantal typen bouwwerken geen vergunning meer vereist zijn, dan wel met een 'lichte' vergunning (met verkorte procedure) kunnen worden volstaan. De 'lichte' gevallen kunnen desgewenst intern (ambtelijk) worden beoordeeld, aan de hand van vastgestelde criteria De kosten van totaal f400.000,- bestaat uit interne uren ad f 150.000,-, communicatiekosten ad f 100.000,- en externe adviezen/opdrachten ad f 150.000,-. 70 Beleidsproduct: Ruimtelijke Ordening Productcode: Naam van het voorstel: STRUCTUURPLAN BINNENSTAD Te realiseren bestuurlijk doel: Het opstellen van een beleidskader voor integrale afweging in verband met de toenemende ontwikkelingen en investeringsdruk in de binnenstad, bovendien zal een duidelijk beleidskader de drempel voor nieuwe investeringen verlagen. Relatie met het Bestuursprogramma 1998 - 2002: Het renoveren van grote delen van de binnenstad (topprioriteit 8) Relatie met strategische en operationele doelen uit het MeerjarenOntwikkelingsProgramma: Strategisch doel MOP: versterking van de kwaliteit, de aantrekkingskracht, de toeristische (economische) potentie en de regionale positie als provinciale hoofdstad in het algemeen en de Leeuwarder binnenstad in het bijzonder. Daardoor wordt een toename in de werkgelegenheid in de detailhandel nagestreefd en de daarbij behorende toename van de koopkrachtbinding en -toevloeiing, evenals een toename van het aantal toeristen. Operationele doelen c.q. meetbare effecten Streefnormen 2000 2001 2002 2003 2004 MOP binnenstad: Toename aantal toeristen Toename werkgelegenheid in detailhandel in 2005: 100 duizend 150 Maatregelen - activiteiten - producten Budgetbeslag per jaar (x f 1.000,-) 2000 2001 2002 2003 2004 Opstellen structuurplan -200 200 Onderbouwing van het voorstel: Het is nodig om op korte termijn een nieuw integraal structuurplan voor de binnenstad te maken. Enerzijds vraagt de toenemende investeringsdruk om een beleidskader aan de hand waarvan een integrale afweging kan worden gemaakt, anderzijds zal een duidelijk beleidskader de drempel voor nieuwe investeringen verlagen. Voor het opstellen van het structuurplan wordt een themagewijze aanpak voorgesteld, waarbij in een cyclus van 10 thema's diverse onderwerpen integraal aan de orde komen. Elke thema wordt achtereenvolgens aan de hand van de volgende onderdelen behandeld: een startnotitie, een panel, een publieksactie en een politiek debat. Het planproces zal vernieuwend zijn en door gerichte toepassing van nieuwe communicatietechnieken zullen zowel ratio, vernieuwing, emotie en afweging bijeen worden gebracht. De totale kosten van het opstellen van het structuurplan voor de binnenstad bedragen fl. 600.000,-. De planvoorbereidingskosten bestaan uit: Interne ambtelijke kosten fl. 200.000,- Externe kosten fl. 400.000,- Totaal fl. 600.000,- De kosten bedragen dus circa fl. 60.000,- per thema. Voor fl. 200.000,- is reeds dekking gevonden binnen de reguliere begrotingsmiddelen van de jaarschijf 2000 en voorde resterende fl. 400.000,- wordt dekking gevraagd bij deze Perspectiefnota. De kosten van eindredactie en productie van het eindresultaat in 2001 zijn hierin nog niet opgenomen. Voor zover het ambtelijke kosten betreft kunnen deze kosten worden gedekt uit reguliere begrotingsmiddelen van de jaarschijf 2001.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 553